Danmark
Danmarks största företag Mærsk splittras i två delar – transport och energi


A.P. Møller-Mærsk ska bli en renodlad transport och logistikkoncern meddelade företaget under torsdagen. Foto: News Øresund
Den nya strategin är klar för Danmarks största företag. A.P. Møller-Mærsk ska bli en renodlad transport- och logistikkoncern. Oljeverksamheten med utvinning, borriggar och servicefartyg kommer att separeras antingen som hel företagsgrupp eller som separata enheter genom samarbeten, fusioner eller börsnotering. Det meddelade Mærskkoncernens styrelse under torsdagen.
”A.P. Møller – Mærsk A/S kommer att bli ett integrerat transport- och logistikföretag” skriver styrelsen i ett pressmeddelande. Vid en presskonferens meddelade Mærsks koncernchef Søren Skou att den nya strategin även innebär att de övergår från att bygga nya fartyg och containerterminaler till att i högre grad satsa på att köpa konkurrerande företag på den överetablerad fraktmarknaden.
Förändringen betecknas som den största i Mærskkoncernens historia och innebär även att en lång rad toppchefer tvingas sluta. I somras fick dåvarande koncernchefen Nils Smedegaard Andersen sparken och ersattes av Maersk Lines direktör Søren Skou. I samband med torsdagens presskonferens meddelades att tre av fem medlemmar i Mærsks koncernledning slutar under hösten – cheferna för Mærsk Oil, APM Terminals samt koncernens finansdirektör.
Mærskkoncernen går nu från att vara indelad i fem divisioner till att vara en renodlad transport- och logistikkoncern som består av världens största containerrederi Maersk Line, APM Terminals, Damco, Svitzer och Maersk Container Industri.
Oljeverksamheten ska skiljas av från A.P. Møller-Mærsk som separata delar eller som en egen energidivision genom samarbeten, fusioner eller börsnotering. Tills vidare ingår Maersk Energy som en självständig division bredvid Maersk Transport and Logistics. Lösningen för energiverksamheten ska vara klar inom 24 månader. Maersk Energy består av Maersk Oil, Maersk Drilling, Maersk Supply Service och Maersk Tankers. (News Øresund)
-
Danmark5 månader sedan
Från och med 1 januari 2025 är det återigen förbjudet att flagga med utländska flaggor i Danmark – de nordiska flaggorna och Tysklands undantas
-
Infrastruktur11 månader sedan
Nya tåg och ny operatör på gång för Skånetrafiken – som ständigt jobbar med punktligheten
-
Infrastruktur11 månader sedan
Klart hur en Öresundsmetro skulle ansluta till Malmö
-
Norden10 månader sedan
Möjligt att betala med mobilen över Öresund när Vipps lanseras i Sverige i höst
-
Näringsliv8 månader sedan
Saab vill bygga nästa generations stridsflygplan
-
Näringsliv8 månader sedan
Brittiskt företag bygger lyxoutlet i skånska Löddeköpinge – konkurrerar med danska Ringsted Outlet
-
Samhälle11 månader sedan
Danmark skriver ner befolkningsprognosen – väntas nå 6 miljoner invånare 2028
-
Danmark7 månader sedan
Utan invandring eller stigande fruktsamhet kommer antalet invånare i Danmark att minska kraftigt