22 september 2017 News Øresund - oberoende dansk-svensk nyhetsbyrå

1C xx

Published on augusti 25th, 2016 | by Johan Wessman

0

Aller Media får 10 miljoner i böter i första domen i Se og Hør- skandalen

2016-08-25:
Allerfoto

Aller Media dömdes under torsdagen vid domstolen i Glostrup till dagsböter på 10 miljoner kronor för att deras veckotidning Se og Hør olagligt köpt in uppgifter om kända personers kontokortsköp vid minst 662 tillfällen och som använts till tidningsartiklar under åren 2008 till 2012. Foto: News Øresund och logotype från Se & Hør.

Danska veckotidningen Se og Hørs tidigare nyhetschef och tidigare redaktionschef erkände och dömdes till sex månaders villkorligt fängelse medan utgivaren och ägaren Aller Media dömdes att betala 10 miljoner danska kronor i dagsböter. I går föll de första domarna i den stora tidningsskandalen där uppgifter om kändisars kontokortsköp olagligt köptes in av en källa på kort- och it-företagen PBS och IBM.

Fortfarande återstår domarna mot ytterligare sex personer som varit inblandande i Se og Hørskandalen – en rad chefredaktörer, journalister och en anställd vid PBS och IBM. Förhandlingarna vid domstolen i Glostrup fortsätter den 9 september och nästa dom väntas i slutet av november. Då kommer de huvudansvariga vid Se og Hør att dömas liksom källan vid PBS/IBM.

Den anställde vid PBS- och IBM anlitades av Se og Hør mellan 2008 och 2012 för att olagligen ta fram uppgifter om kända danska personers användande av sina kreditkort. Åklagaren hävdar att källan åtminstone lämnat upplysningar vid 662 tillfällen. Därmed kunde kändisarnas resor och inköp avslöjas i tidningen vid en rad tillfällen.

Torsdagens domar gäller Aller Media samt en tidigare nyhetschef och en tidigare redaktionschef. Medan Aller Media dömdes till tio miljoner danska kronor i dagsböter dömdes de tidigare cheferna till villkorliga fängelsedomar på sex månader med samhällstjänst efter att samtliga tre parter hade erkänt sig skyldiga. Rätten i Glostrup noterade att de tidigare cheferna under lång tid och i stor omfattning systematiskt nyttjat olovligt inhämtade upplysningar om privata förhållanden i tidningens affärsverksamhet. Förmildrande omständighet var samtidigt att det fanns högre chefer som ingått avtalen med den anställde vid PBS/IBM. (News Øresund)

 


About the Author



Comments are closed.

Back to Top ↑