Connect with us

Danmark

Tyskland redo att godkänna bygget av Fehmarn bält-förbindelsen – dokument klart för underskrift

Publicerad

den

Den 28 december utfärdade Godkännandemyndigheten i Schleswig-Holstein ett godkännande av bygget av Fehmarn Bält-tunneln som är klart för underskrift. Själva godkännandet är ett juridiskt dokument på mer än 1 000 sidor och som bygger på den 14 000 sidor långa ansökan om att få bygga den fasta förbindelsen. Det uppger Transport, Bygnings- og Boligministeriet och Femern A/S. Illustration: Femern A/S

Godkännandemyndigheten i Schleswig-Holstein har utfärdat ett godkännande för bygget av Fehmarn bält-tunneln som är klart för underskrift. Statliga danska Femern A/S har nu två veckor på sig att granska dokumentet innan det tyska godkännandet skrivs under. Sedan kan godkännandet överklagas till Forbundsforvaltningsdomstolen i Leipzig vilket väntas ta ett par år innan slutligt klartecken kan ges för byggstart. Det uppger danska Transport, Bygnings- og Boligministeriet.

Bygget av en fast förbindelse mellan Tyskland och Danmark över Fehmarn bält är en del av en större infrastrukturplan som började med att Danmark byggde Stora bältbron följt av bygget av den dansk-svenska Öresundsbron. Den ursprungliga tanken var att Fehmarn bält-tunneln skulle vara klar för invigning under 2018. Men projektet har försenats och fördyrats. Danska Folketinget gav sitt godkännande 2015 men på tysk sida har miljöprövningen dragit ut på tiden dels beroende på många inlämnade klagomål på projektet, dels på att det riskkapitalägda färjerederiet Scandlines, som idag har monopol på trafiken över Fehmarn bält, protesterat hos EU-domstolen bland annat när det gäller de statliga lånegarantierna till Fehmarn bält-tunneln. Strax före jul kom en EU-dom som innebär att EU-kommissionen måste utreda om de statliga lånegarantierna snedvrider konkurrensen och därefter fatta ett nytt beslut i frågan.

Fehmarn Bält-projektet väntas kosta 53 miljarder danska kronor att bygga och kan tidigast vara klar för invigning 2028. Omkring 3 000 personer beräknas arbeta med att bygga tunneln. Merparten av byggarbetet kommer att utgå från danska Rødbyhavn där den stora fabriken för att framställa tunnelelement i betong kommer att ligga.

Fehmarn bält-förbindelsen blir 18 kilometer lång och tunneln kommer att innehålla en fyrfilig motorväg och två järnvägsspår. Det väntas ta cirka tio minuter att köra genom tunneln. För tågresenärer väntas restiden från Köpenhamn till Hamburg minska till 2,5 timmar när tunneln står klar. Samtidigt väntas antalet tågavgångar mellan Danmark och Tyskland öka markant. (News Øresund)

Klicka här för att läsa pressmeddelandet från danska Transportministeriet

Klicka här för att läsa pressmeddelandet från Transportministeriet i Kiel

Klicka här för att läsa pressmeddelandet från statliga danska Femern A/S

Läs mer

Få vårt nyhetsbrev


Aktuella nyheter

Samhälle20 november, 2019

Kronofogden vill åt kriminellas lyxvaror – gör kontroller på Öresundsbron

Den svenska Kronofogden har fått ökade resurser för att arbeta mot kriminalitet. Med ett tillskott på 65 miljoner kronor kommer...

Danmark20 november, 2019

22 500 färre tv-timmar när DR verkställer besparingar

I januari 2020 kommer statliga public service-bolaget Danmarks Radio (DR) att skära i programtablån och minska antalet kanaler. Bland annat...

Danmark19 november, 2019

Copenhagen Business School på internationell topplista över ekonomiutbildningar

Copenhagen Business School (CBS) har världens femtionde bästa EMBA-utbildning, enligt brittiska Financial Times årliga sammanställning. EMBA, eller Executive Master in...

Danmark18 november, 2019

Nytt danskt center mot gränsöverskridande kriminalitet i Öresundsregionen öppnar i vår

Förutom att den danska gränskontrollen mot Sverige infördes i förra veckan, som ett led i att förhindra att kriminella ska...

Danmark18 november, 2019

Brott mot passlagen och överlastade bilar de vanligaste fallen för polisen vid den dansk-tyska gränsen

9 625 brott – så många har upptäckts vid den dansk-tyska gränsen sedan gränskontrollerna infördes i början av 2016. Det meddelar...

Politik15 november, 2019

Arbetsmarknad på agendan när Greater Copenhagen hade toppmöte på fredagen

Jobbförmedling och erbjudanden om utbildning som täcker båda sidor sundet, kartläggning av hur arbetsmarknaden ser ut i Greater Copenhagen-regionen och...

Innovation15 november, 2019

Ny Novozymes-plattform ska tillsammans med omvärlden skapa innovation kring världsmål

Novozymes nya digitala plattform, HelloScience, ska binda samman människor både inom och utanför verksamheten, för att lösa FN:s världsmål. 30...

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.