Connect with us

Danmark

Tyskland redo att godkänna bygget av Fehmarn bält-förbindelsen – dokument klart för underskrift

Publicerad

den

Den 28 december utfärdade Godkännandemyndigheten i Schleswig-Holstein ett godkännande av bygget av Fehmarn Bält-tunneln som är klart för underskrift. Själva godkännandet är ett juridiskt dokument på mer än 1 000 sidor och som bygger på den 14 000 sidor långa ansökan om att få bygga den fasta förbindelsen. Det uppger Transport, Bygnings- og Boligministeriet och Femern A/S. Illustration: Femern A/S

Godkännandemyndigheten i Schleswig-Holstein har utfärdat ett godkännande för bygget av Fehmarn bält-tunneln som är klart för underskrift. Statliga danska Femern A/S har nu två veckor på sig att granska dokumentet innan det tyska godkännandet skrivs under. Sedan kan godkännandet överklagas till Forbundsforvaltningsdomstolen i Leipzig vilket väntas ta ett par år innan slutligt klartecken kan ges för byggstart. Det uppger danska Transport, Bygnings- og Boligministeriet.

Bygget av en fast förbindelse mellan Tyskland och Danmark över Fehmarn bält är en del av en större infrastrukturplan som började med att Danmark byggde Stora bältbron följt av bygget av den dansk-svenska Öresundsbron. Den ursprungliga tanken var att Fehmarn bält-tunneln skulle vara klar för invigning under 2018. Men projektet har försenats och fördyrats. Danska Folketinget gav sitt godkännande 2015 men på tysk sida har miljöprövningen dragit ut på tiden dels beroende på många inlämnade klagomål på projektet, dels på att det riskkapitalägda färjerederiet Scandlines, som idag har monopol på trafiken över Fehmarn bält, protesterat hos EU-domstolen bland annat när det gäller de statliga lånegarantierna till Fehmarn bält-tunneln. Strax före jul kom en EU-dom som innebär att EU-kommissionen måste utreda om de statliga lånegarantierna snedvrider konkurrensen och därefter fatta ett nytt beslut i frågan.

Fehmarn Bält-projektet väntas kosta 53 miljarder danska kronor att bygga och kan tidigast vara klar för invigning 2028. Omkring 3 000 personer beräknas arbeta med att bygga tunneln. Merparten av byggarbetet kommer att utgå från danska Rødbyhavn där den stora fabriken för att framställa tunnelelement i betong kommer att ligga.

Fehmarn bält-förbindelsen blir 18 kilometer lång och tunneln kommer att innehålla en fyrfilig motorväg och två järnvägsspår. Det väntas ta cirka tio minuter att köra genom tunneln. För tågresenärer väntas restiden från Köpenhamn till Hamburg minska till 2,5 timmar när tunneln står klar. Samtidigt väntas antalet tågavgångar mellan Danmark och Tyskland öka markant. (News Øresund)

Klicka här för att läsa pressmeddelandet från danska Transportministeriet

Klicka här för att läsa pressmeddelandet från Transportministeriet i Kiel

Klicka här för att läsa pressmeddelandet från statliga danska Femern A/S

Läs mer

Få vårt nyhetsbrev

E-postadress

Aktuella nyheter

Samhälle19 april, 2024

Konjunkturen i Öresund: sysselsättningen stiger fortsatt i Danmark och inflationen i Sverige föll mer än väntat

Danmark väntas ha en fortsatt högre ekonomisk tillväxt än Sverige under 2024 med BNP-ökningar på över två procent. Sverige går...

Arbetsmarknad18 april, 2024

Miljarder i samhällsekonomiska vinster i Öresundsregionen om gränshindren över Öresund avvecklas, visar ny analys

Öresundsregionens arbetsmarknad är endast integrerad till 17 procent. Men om arbetsmarknaden skulle vara helt integrerad skulle detta leda till en...

Energi19 april, 2024

Danmark och Sverige med i avtal om export av koldioxid för permanent lagring

Att fånga in och lagra koldioxid brukar kallas för CCS och anses av många som ett av många sätt att...

Samhälle19 april, 2024

Svenskarna jobbar längre – den faktiska pensionsåldern har stigit till 66 år

Mellan 2022 och 2023 ökade den genomsnittliga pensionsåldern i Sverige med 1,2 år till 66,0 år skriver Sydsvenskan baserat på...

Energi19 april, 2024

Malmö börjar om med eget energibolag

Malmö stad startar ett eget energibolag för att säkerställa en “tillräcklig, prisvärd och hållbar elförsörjning och samtidigt stärka rådigheten över...

Infrastruktur19 april, 2024

Snälltåget kör fler tåg från Stockholm till Köpenhamn under perioden maj-september

Med start den 16 maj och fram till den 29 september i år utökar Snälltåget linjen Stockholm-Malmö och kör vidare...

Danmark18 april, 2024

400-åriga renässansbyggnaden Børsen i Köpenhamn brann ned till hälften – röster höjs för att bygga upp den igen

Ena halvan av den renässansbyggnaden Børshuset som ägs av Dansk Erhverv började under tisdagsmorgonen brinna, något flera danska och svenska...

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.