Connect with us

Danmark

EU-dom försvårar finansieringen av Fehmarn Bält-tunneln

Publicerad

den

Tillfälligt stopp för statliga lånegarantier till den planerade Fehmarn Bält-tunneln. Det är innebörden av en EU-dom som avkunnades på torsdagen efter en anmälan om snedvriden konkurrens från rederiet Scandlines som för närvarande har monopol på trafiken mellan Rödby och Puttgarden. Foto från Scandlines anläggning i Rödby: News Øresund

Torsdagens EU-dom innebär nya problem när det gäller finansieringen av den redande försenade fasta förbindelsen mellan Danmark och Tyskland. Det skriver dr.dk. Domen säger att EU-kommissionen inte tillräckligt utrett om de fördelaktiga statsgaranterade lånen till Fehmarn-projektet är tillåtna eller om de snedvrider konkurrensen.

– Domen är utan tvivel en dålig nyhet för Fehmarn-projektet. Men hur kritisk den är är avhängigt av vad EU-kommissionen kommer fram till vid sin nya och grundligare granskning, skriver Danmarks Radios korrespondent  Jakob Ussing.

Enligt domen står det klart att statsgaranterade lån inte kan vara i en evighet och kanske därför inte får användas under hela Fehmarn-projektets återbetalningstid som beräknas till 36 år. EU-domstolens beslut innebär att det EU-kommissionen måste utreda och fatta ett nytt beslut för att Fehmarn Bält-förbindelsen ska kunna få statliga garantier för tunnelbygget och därmed en lägre ränta. Danmarks Radio pekar på att de statliga garantierna kanske måste begränsas till en period på 25-30 år. Det skulle innebära att projektet under den sista återbetalningstiden får betala högre räntor på lånen när de då inte längre är statligt garanterade.

Fehmarn Bält-projektet väntas kosta 53 miljarder danska kronor och är redan försenat tio år och kan nu i bästa fall vara klart 2028. En utdragen miljöprövning har gjort att det tyska godkännandet av projektet dragit ut på tiden. Ett tyskt myndighetsbeslut väntas dock inom kort och därefter förväntas det inkomma överklaganden som leder till en domstolsprocess som uppges ta två år följt av en byggtid på åtta år. Nu ökar osäkerheten kring projektet med tanke på EU-domstolens beslut om att underkänna de nuvarande statliga lånegarantierna till tunnelprojektet som helt bekostas av Danmark. Tyskland svarar för anslutande väg, bro- och järnväg fram till tunneln. I Danmark har redan anslutande järnvägsförbindelse påbörjats med en höghastighetsjärnväg 250 km/h från Köpenhamn till Ringsted och en ny Storströmsbro på väg ned mot Rödby.

EU-domstolens beslut bygger på en anmälan från det riskkapitalägda rederiet Scandlines, som enligt Danmarks Radio tjänar ett tresiffrigt miljonbelopp på det nuvarande monopolet på trafiken mellan Rödby och Puttgarden. Scandlines menar att de statliga subventionerna till Fehmarn Bält-projektet skulle snedvrida konkurrensen. (News Øresund)

 

 

Läs mer

Få vårt nyhetsbrev

Aktuella nyheter

Samhälle30 juni, 2021

Försiktig optimism om resandet och turismen över Öresund under sommaren – men långt kvar till nivåerna från 2019

Fortsatt stor osäkerhet men samtidigt en försiktig optimism präglar aktörerna inom trafik och turism i Öresundsregionen. Den senaste tiden har...

Samhälle30 juni, 2021

Svenska och danska coronarestriktioner fasas ut den 1 juli

Från den 1 juli får 50 personer, istället för åtta, samlas inomhus för privata tillställningar i Sverige. Begränsningarna när det...

Okategoriserade2 juli, 2021

News Øresund önskar en glad sommar

News Øresund tar sommaruppehåll och är tillbaka igen i början av augusti med bevakningen av vår dansk-svenska region. Redaktionen önskar...

Samhälle29 juni, 2021

Enklare att resa över Öresund i sommar

Svenskar som vill resa till Danmark i sommar har goda möjligheter till det. Alla som är färdigvaccinerade, och två veckor...

Life Science24 juni, 2021

Danska företag och Dansk Erhverv i kontakt med Mette Frederiksen om dansk-svenskt skatteavtal

Läkemedelsbolaget Ferring Pharmaceuticals i Köpenhamn har tillsammans med andra företag och Dansk Erhverv varit i dialog med den danska regeringen...

Infrastruktur28 juni, 2021

Danska infrastrukturplanen till år 2035 är beslutad

I början av april presenterade den danska regeringen sitt förslag till ny infrastrukturplan. Nu har regeringen och flera andra folketingspartier...

Innovation20 juni, 2021

Axis medgrundare Martin Gren: “”Om jag skulle starta ett företag idag skulle det vara i Malmö”

Nätverksvideoföretaget Axis Communications, som sedan 2015 ägs av japanska Canon, har inga planer på att lämna Lund. Tvärtom storsatsar Axis...

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.