Arbetsmarknad
Utmaningar för en gemensam arbetsmarknad över Öresund i fokus på dansk-svenskt toppmöte
Med arbetskraftsbrist i Danmark och en relativt hög arbetslöshet i Skåne finns det goda förutsättningar för en ökad arbetsmarknadsintegration. Men det är alltför krångligt att ta ett jobb på andra sidan Öresund. Det konstaterade Sophie Hæstorp Andersen (S), Köpenhamns överborgmästare och ordförande i den dansk-svenska politiska samarbetsorganisationen Greater Copenhagen, vid organisationens toppmöte under onsdagen. Hon ser behov av att intensifiera arbetet med att förenkla pendlingen genom att engagera fler ministrar, formulera nya lagförslag och jobba mot det danska Folketinget och den svenska riksdagen.
När den dansk-svenska politiska samarbetsorganisationen Greater Copenhagen under onsdagen bjöd in till toppmöte i Köpenhamns rådhus var arbetsmarknaden i fokus. Sophie Hæstorp Andersen (S), Köpenhamns överborgmästare och ordförande i Greater Copenhagen, ser en stor potential i att öka integrationen på arbetsmarknaden. Med brist på arbetskraft i Danmark och en relativt hög arbetslöshet i Skåne finns det en stor potential, menar hon. Samtidigt som hon också ser flera begränsningar för att nå dit.
– Det är alltför krångligt idag att ta ett jobb på den andra sidan sundet. Om fler ska se idén med att korsa gränsen dagligen så ska vi lösa dess problemställningar. Pendlare riskerar problem med dubbel beskattning och många överväger om det är värt det. För företagen är det mycket administration. Stora företag kan kasta sig ut, men mindre företag kan inte alltid överskåda det, sade hon.
I förra veckan hölls mötet Greater Copenhagen Task Force i Köpenhamn där bland annat Sveriges och Danmarks samarbetsministrar närvarade. På mötet nåddes en överenskommelse om att hålla transittrafiken till Bornholm och Köpenhamns flygplats öppen vid införande av eventuella framtida reserestriktioner och beskedet från mötet var även att länderna ska omförhandla skatteavtalet från 2003, Öresundsavtalet, i syfte att förenkla för gränspendlare och arbetsgivare. Sophie Hæstorp Andersen välkomnar arbetet, men tycker samtidigt att det behövs fler insatser.
– Ministrarna är eniga om den potential som finns och det finns även en stor vilja att göra något åt problemet, men det räcker inte med två ministrar. Vi ska ha med fler ministrar, utformat konkreta lagförslag och skapa majoritet för frågorna i båda ländernas parlament. Hur vi kan komma vidare och integrerar oss mer, sade hon.
Danmarks sysselsättningsminister, Peter Hummelgaard (S), lyfte bland annat fram behovet av bättre matchning över sundet i sitt inlägg på mötet.
– Vi saknar kunskap om utbud av kompetenser i arbetsstyrkan och det behövs bättre koordinering av arbetsmarknadsinsatser mellan våra båda länderna. Det ger god mening att ha en samlad överblick över utbud och efterfrågan av arbetskraft i Öresundsregionen, det gör det lättare att matcha arbetslösa. Det är en aktuell problemställning vi har med stor efterfrågan på arbetskraft i Danmark, sade han.
Louise Eklund (L), regionråd Region Skåne, ser efterfrågan på den danska arbetsmarknaden som potential för unga skåningar att få en fot in på arbetsmarknaden.
– Trösklarna in på arbetsmarknaden på den svenska sidan sundet är mycket högre än på den danska sidan. För ung arbetskraft har vi jättepotential att öka möjligheterna att söka jobb på danska sidan. Det ser vi på siffror från Malmö där de unga är en betydande del av arbetslösheten, sade hon i en paneldebatt.
Att det finns en hög arbetslöshet är inte alltid synonymt med att alla företag och organisationer har tillgång till rätt kompetens. Många företag på den svenska sidan Öresund upplever, trots högre arbetslöshet än i Danmark, också kompetensproblem, framhöll Martin Andersson, professor och ordförande i Malmös Tillväxtkommission. Han ser också att det finns flera trösklar innan unga tar ett jobb över sundet.
– Arbetsmarknaden är väldigt heterogen med olika pendlingsbenägenhet och vilja att ta steget att pendla. Den målgruppen är minst benägna att pendla, även inom en stad, och att få dem att pendla över sundet kräver en hel palett av åtgärder som bland annat rör kostnaden, mentala barriärer och att satsa på att visa vilka möjligheter som finns. Möjligheten att pendla är avhängig utbildning och vilken typ av jobb du har.
Enligt Martin Andersson är det flera olika faktorer som samspelar när det gäller benägenhet att pendla, däribland om det upplevs som enkelt.
– Restid spelar väldigt stor roll, men också om det är ett byte kontra en direktlinje. Det gör en jättestor skillnad i pendlingsbenägenhet. Det ska upplevas enkelt – upplevd tillgänglighet är a och o för arbetsmarknaden. En restid på 45 minuter är en deal breaker för många arbetstagare, sen sjunker benägenheten att pendla. Flera byten tar ner den upplevda tillgängligheten och det fortsätter att spela roll oavsett färdsätt, sade han.
(News Øresund – Jenny Andersson)
-
Samhälle31 mars, 2020
Corona i Danmark och Sverige: Detta har hänt
-
Samhälle14 juli, 2020
Utrikesdepartementet förlänger reseavrådan till Danmark fram till den 29 juli
-
Infrastruktur23 januari, 2020
Tågvärden som blivit Öresundspendlarnas favorit
-
Samhälle2 juli, 2020
Danmark öppnar gränsen för invånarna i Blekinge och Kronoberg – Skåne närmar sig gränsöppning
-
Samhälle21 maj, 2020
Sverige behandlas på samma sätt som övriga Norden och Tyskland när Danmark börjar öppna upp gränsen – affärsresor möjliga från måndag
-
Samhälle28 maj, 2020
5 100 bilar kom från besök i Sverige och 2 000 från Bornholm vid den danska köbildningen på Öresundsbron i söndags
-
Samhälle8 juli, 2020
Skåne klarar kravet på låg smittnivå – Danmark väntas ge besked om gränsöppning över Öresund under torsdagen
-
Norden29 maj, 2020
Svenskar upplever orättvisa när de stoppas medan finländarna får korsa gränsen