Politik
USA:s utrikesminister besöker Köpenhamn för att prata arktiska frågor
Antony Blinken, USA:s utrikesminister, reser till Köpenhamn i maj för att samtala med Danmarks utrikesminister Jeppe Kofod, bland annat om Arktis och Grönland. Troligtvis ska han besöka Köpenhamn den 17-18 maj, dagarna före det Arktiska rådets möte som är den 19-20 maj i Reykjavik, där han också väntas delta till följd av att Arktis har blivit mer intressant ur en säkerhetspolitisk aspekt. Ryssland och Kanada vill se en ny gränsdragning i området. Joe Biden har tidigare signalerat att Arktis kommer att vara ett prioriterat område under hans presidenttid. Det finns också lösa planer på att Blinken ska besöka Grönland för ett möte med den grönländske utrikesministern, uppger Berlingskes säkerhetspolitiska reporter. (News Øresund)
Foto: Flickr
-
Samhälle12 månader sedanSydsvenskan: ”Öresundsbron dyrast i världen att köra över”
-
Samhälle12 månader sedanDe nya Öresundstågen: ökad kapacitet, kortare restid och möjlighet till nya regionala linjer till Ystad, Älmhult och Kristianstad
-
Danmark10 månader sedanEnergiö Bornholm på väg mot att förverkligas – avtal mellan Danmark och Tyskland väntas bli klart innan årsskiftet
-
Danmark10 månader sedanTyska järnvägsanslutningen till kommande Fehmarn Bält-tunneln minst tre år försenad
-
Infrastruktur12 månader sedanKris för utbyggnaden av Stockholms tunnelbana – fyra miljarder saknas
-
Samhälle11 månader sedanReserekord när Öresundstågen växt från Köpenhamn-Malmöpendel till att omfatta hela södra Sverige – siktar på 250-procentig ökning till 2050
-
Arbetsmarknad12 månader sedanNytt stort projekt om ungas Öresundspendling får stöd av EU-programmet Interreg ÖKS
-
Danska valet 20264 månader sedanDanmark går till val den 24 mars
