Connect with us

Infrastruktur

Uppdaterat avtal kan ge Öresundståg AB en ny roll framöver

Publicerad

den

Maria Holmgren är nytillträdd vd på Öresundståg AB. I vår väntas ägarna ta beslut om ett nytt samverkansavtal som kan påverka bolagets roll framöver. Foto: News Øresund – Jenny Andersson

Ett nytt samverkansavtal mellan de sex länstrafikbolag som äger Öresundståg AB väntas ge bolaget en mer strategisk roll. Fler operativa ansvarsuppgifter kan då läggas ut på ägarna. Efter sommaren flyttas kontoret från Malmö till Hässleholm där även Skånetrafikens finns och den nya underhållsdepån byggs.

Öresundståg AB är tillsammans med ägarna, sex sydsvenska länstrafikbolag, beställare av Öresundstågstrafiken på svensk sida sundet. Länstrafikbolagen har under ett par års tid arbetat med att ta fram ett nytt samverkansavtal för bolaget. I det regleras vad bolaget ska göra och vilken roll det ska ha framöver.

–  Det var dags att uppdatera det nuvarande avtalet som antogs 2009 och lite grann har tjänat ut sitt syfte utifrån hur dagsläget ser ut. Bolaget kommer att få en mer övergripande och strategisk roll än tidigare. Bolaget får också ett tydligare ansvar för de operativa frågorna, men därmed inte sagt att bolaget måste utföra dem själv, säger Maria Holmgren, nytillträdd vd på Öresundståg AB, till News Øresund.

Ett exempel på arbetsfördelningen är uppföljningen av trafiken och den upphandlade operatörens leverans som till viss del redan idag sköts av Skånetrafiken enligt ett avtal med Öresundståg AB. I mars ställde sig bolagets styrelse bakom förslaget till ett nytt samverkansavtal och det nya avtalet väntas gälla från bolagets stämma i maj, förutsatt att beslut har tagits i alla länen innan dess.

Efter sommaren flyttar Öresundståg AB sitt kontor från Malmö till Hässleholm. Det nya kontoret kommer att ligga i samma hus som Skånetrafiken sitter idag. Det renoveras just nu för att även innefatta Skånetrafikens nya beställningscentral för serviceresor.

– Några av grunderna till att vi flyttar till Hässleholm är den nya underhållsdepån för Öresundstågen som byggs där och vår närmare samverkan med Skånetrafiken, säger Maria Holmgren.

Stefan Svalö (S), ordförande i Öresundståg AB och ordförande för Region Skånes kollektivtrafiknämnd. Foto: News Øresund – Mandus Örarbäck

Stefan Svalö (S), ordförande i Öresundståg AB och ordförande för Region Skånes kollektivtrafiknämnd, är inne på samma linje.

– Skåne är den största ägaren så det är därför vi flyttar till Hässleholm och koncentrerar verksamheten på samma ställe, säger han.

Förändringarna i Öresundståg AB kommer även att märkas i antalet anställda i bolaget. Som mest har bolaget haft åtta-nio medarbetare.

– Nu är inte samverkansavtalet beslutat, men vi kommer sannolikt inte att bli fler än vi har varit utan snarare färre eftersom vi kommer att köpa vissa tjänster från ägarna, säger Maria Holmgren.

Flera tidigare medarbetare på Öresundståg AB har under de senaste åren gått till privata trafikoperatörer. Just nu är de sex medarbetare på Öresundståg AB, varav två ska sluta.

– Så är det i den här branschen. Medarbetarna är intressanta på marknaden, det är många som söker kompetenser kring trafik, säger Maria Holmgren.

Det finns flera delar i Öresundstågstrafiken som ägarna arbetar för att förbättra, berättar Stefan Svalö.

– Vi vill utveckla trafiken på ett bra sätt. Bland annat ser vi över ett bredare utbud, att starta upp ny trafik på andra håll. Vill vi se hela och rena tåg som kommer i tid. Vi har bekymmer med att vi har för många tåg på verkstan, det jobbar vi med och ser med tillförsikt på den nya depån. Att få bra leverans av underhåll, få bort klotter, att toaletter och klimatanläggningar fungerar. Vi jobbar även stenhårt med att få wifi på plats, säger han.

Maria Holmgren har tidigare varit ställföreträdande trafikdirektör på Skånetrafiken och började sin tjänst som vd på Öresundståg AB för snart en månad sedan. Hon ser stor potential för att kunna öka resandet och nöjdheten i Öresundstågstrafiken framöver.

– Dels med det nya trafikavtalet som kommer att ge bättre kvalitet i driften, och dels med depån som kommer att höja kvaliteten på fordonen. Det är en jättestor investering i depån och upprustningen av fordonen. Det satsas enormt mycket på tågsystemet framåt, säger hon.

(News Øresund – Jenny Andersson & Mandus Örarbäck)

Läs mer:

Nu väljs aktörerna som får tävla om Öresundstågen från 2020

Ökat resande lockar internationella aktörer till nya upphandlingen av Öresundstågen

Läs mer

Få vårt nyhetsbrev

E-postadress

Aktuella nyheter

Infrastruktur4 timmar sedan

Samverkan mellan Trafikverket, Region Skåne och kommuner ska skynda på järnvägsutbyggnaden mellan Lund och Hässleholm

Utbyggnaden till fyra järnvägsspår mellan Lund och Hässleholm behövs för att klara den ökade trafik som väntas när dansk-tyska Fehmarn...

Samhälle5 timmar sedan

Sverige följer efter Danmark med hamnberedskap – nytt avtal säkrar tågfärjorna från Trelleborg till Tyskland

I måndags tecknade Trafikverket avtal med Stena Line om fortsatt trafik med tågfärjor mellan Trelleborg och Rostock fram till 2031....

Danmark2 dagar sedan

Prognos: Befolkningen växer mest i huvudstadsregionen – 42 kommuner i Danmark krymper

Det är huvudstadsregionens västra delar som den danska befolkningen väntas växa mest fram till 2040. Dessutom ökar skillnaderna inom landet....

Danmark5 dagar sedan

Ny analys: Billiga elbilar och självstyrande bilar utmanar framtidens kollektivtrafik i Köpenhamn

Fram till 2070 väntas antalet invånare i det danska huvudstadsområdet öka med upp till 400 000 personer och det innebär...

Danmark5 dagar sedan

Vikten av fria medier i kulturkampen fyllde Pia Olsen Dyhrs (SF) partiledartal

ALLINGE. ”De vill riva ner för att bygga upp”. Danmark befinner sig i en kulturkamp och starka krafter vill bryta...

Fehmarn6 dagar sedan

Øresundsbrons vd: Tänk ett nordeuropeiskt transportstråk – inte lokala satsningar

Chansen att få nationella politiker att satsa på transportstråket norrut från Fehmarn Bält, genom Danmark och upp i Sverige, är...

Danmark6 dagar sedan

Djurvälfärd och rent dricksvatten i fokus för De Konservative

ALLINGE. Danskarna har fått mer välstånd, gjort teknologiska framsteg och landet har tagit fart, men längs vägen har de förlorat...

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.