Connect with us

Danmark

Tyskland ändrar sig inte: järnväg till Fehmarn klar först 2024

Publicerad

den

Magnus Heunicke_Alexander Dobrindt_595x394

När Danmarks transportminister Magnus Heunicke (till vänster) mötte tyska kollegan Alexander Dobrindt i Berlin under tisdagen kom inga nya besked. Tyskland står fast vid att att den nya dubbelspåriga tyska järnvägen fram till Fehmarn bält-tunneln dröjer till 2024, tre år efter den planerade tunnelinvigningen. Foto: BMVI

Vid tisdagens möte mellan Danmarks transportminister Magnus Heunicke och hans tyska kollega Alexander Dobrindt bekräftades att den tyska järnvägsutbyggnaden fram till Fehmarn bält-tunneln blir klar först 2024.

– Tyskland står vid sitt åtagande i förhållande till avtalet om att bygga ut landanläggningen på den tyska sidan. Delstaten Schleswig-Holstein undersökte förra året olika linjeföringar och uppmanade till att det byggs en i huvudsak ny sträckning av järnvägen. Det är mer tidskrävande men betyder i gengäld färre bullerstörningar i turistområdena vid Östersjökusten, uttalade sig Tysklands transportminister Alexander Dobrindt efter mötet i Berlin.

Det innebär att den tyska utbyggnaden från enkelspår till dubbelspårig elektrifierad järnväg fram till Fehmarn bält blir klar först tre år efter den planerade invigningen av tunneln mellan Tyskland och Danmark 2021. Det innebär att det kommer att krävas lokbyten från el till diesel på Fehmarn.

Sedan det i förra veckan stod klart att anbuden på att bygga Fehmarn bält-tunneln är 8,9 miljarder danska kronor dyrare än beräknat undersöks nu om det går att sänka kostnaderna genom att förlänga byggtiden. Sannolikheten ökar därför att invigningen av Fehmarn bält-tunneln flyttas fram till 2024 då järnvägen ska vara klar.  (News Øresund)

Läs mer:
Fehmarn-entreprenörer pressas av danska regeringen
Fehmarn bält-tunneln dyrare än beräknat – risk för försening

Läs mer

Få vårt nyhetsbrev

E-postadress

Aktuella nyheter

Samhälle9 augusti, 2022

Antal danskägda fritidshus i Sverige minskar

Siffror från SCB visar att antalet danskägda fritidshus i Sverige minskade förra året. Totalt ägdes 10 076 fritidshus av personer...

Infrastruktur7 augusti, 2022

SJ ökar investeringarna i nya tåg till 19 miljarder kronor

Under juli beslutade statliga svenska tågföretaget SJ att köpa 25 nya regionaltåg från spanska CAF för cirka tre miljarder svenska...

Cleantech7 augusti, 2022

Danska Ørsted ska bygga världens största havsbaserade vindkraftspark utanför nordöstra England

UK Department for Business, Energy and Industrial Strategi har tilldelat den danska energikoncernen Ørsted ett avtal om att bygga världens...

Cleantech7 augusti, 2022

Eurowind Energy planerar miljardsatsning i fem danska energicentra med vindkraft, solceller, batterilagring och grön bränsleproduktion

Eurowind Energy planerar en miljardinvestering i fem nya danska energicentra med landbaserade vindkraftverk, solcellsanläggningar, batterilagring av el, biogas och produktion...

Forskning7 augusti, 2022

Tre danska och svenska universitet med på europeisk tio-i-topplista över flest startade enhörningsföretag

I Stockholm och Köpenhamns finns tre av Europas tio ledande universitet när det gäller hur många så kallade enhörningsföretag som...

Danmark5 augusti, 2022

Svensk teknikkonsult rådgivare när Danmark bygger energiö i Nordsjön för vindkraftsel till 10 miljoner hushåll

Den svenska teknikkonsulten Sweco uppger i ett pressmeddelande att de har fått i uppdrag att bistå statliga danska Energistyrelsen med...

Samhälle5 augusti, 2022

Nordiska dagar på skånska Drakamöllan

Med start på söndag samlas under tre dagar medlemmarna och stipendiaterna från Drakamöllan Nordiskt Forums tidigare möten med målet att...

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.