Connect with us

Danmark

Tyskland ändrar sig inte: järnväg till Fehmarn klar först 2024

Publicerad

den

Magnus Heunicke_Alexander Dobrindt_595x394

När Danmarks transportminister Magnus Heunicke (till vänster) mötte tyska kollegan Alexander Dobrindt i Berlin under tisdagen kom inga nya besked. Tyskland står fast vid att att den nya dubbelspåriga tyska järnvägen fram till Fehmarn bält-tunneln dröjer till 2024, tre år efter den planerade tunnelinvigningen. Foto: BMVI

Vid tisdagens möte mellan Danmarks transportminister Magnus Heunicke och hans tyska kollega Alexander Dobrindt bekräftades att den tyska järnvägsutbyggnaden fram till Fehmarn bält-tunneln blir klar först 2024.

– Tyskland står vid sitt åtagande i förhållande till avtalet om att bygga ut landanläggningen på den tyska sidan. Delstaten Schleswig-Holstein undersökte förra året olika linjeföringar och uppmanade till att det byggs en i huvudsak ny sträckning av järnvägen. Det är mer tidskrävande men betyder i gengäld färre bullerstörningar i turistområdena vid Östersjökusten, uttalade sig Tysklands transportminister Alexander Dobrindt efter mötet i Berlin.

Det innebär att den tyska utbyggnaden från enkelspår till dubbelspårig elektrifierad järnväg fram till Fehmarn bält blir klar först tre år efter den planerade invigningen av tunneln mellan Tyskland och Danmark 2021. Det innebär att det kommer att krävas lokbyten från el till diesel på Fehmarn.

Sedan det i förra veckan stod klart att anbuden på att bygga Fehmarn bält-tunneln är 8,9 miljarder danska kronor dyrare än beräknat undersöks nu om det går att sänka kostnaderna genom att förlänga byggtiden. Sannolikheten ökar därför att invigningen av Fehmarn bält-tunneln flyttas fram till 2024 då järnvägen ska vara klar.  (News Øresund)

Läs mer:
Fehmarn-entreprenörer pressas av danska regeringen
Fehmarn bält-tunneln dyrare än beräknat – risk för försening

Läs mer

Få vårt nyhetsbrev

E-postadress

Aktuella nyheter

Energi29 november, 2023

Vattenfall öppnar upp för investeringar på 50 miljarder kronor i befintliga kärnkraftsreaktorer

Det statliga kraftbolaget Vattenfall utreder sedan tidigare möjligheten om att bygga nya reaktorer vid Ringhals kärnkraftverk. Samtidigt flaggar nu bolaget...

Arbetsmarknad29 november, 2023

Ny rapport från SCB: Åtta av tio ensamkommande barn som kom till Sverige 2015 har arbete

Drygt 20 000 av de 35 000 ensamkommande barn som 2015 sökte asyl i Sverige bor kvar. Knappt sju av...

Arbetsmarknad29 november, 2023

Utrikes födda med lön från arbete har ökat med 25 procent i Malmö

Antal personer i befolkningen som får lön från en anställning ökar mer i Malmö än i Skåne och i landet...

Fastighet29 november, 2023

Danmarks Nationalbank varnar för att svenska utförsäljningar av danska fastighetsportföljer kan leda till prisfall i Danmark

Flera av de svenska fastighetsbolagen har meddelat att de kommer att sälja av sina fastighetsportföljer för att refinansiera sina skulder....

Samhälle29 november, 2023

Oförändrad skattesats när Region Skåne går med underskott under 2024

Region Skåne beslutade vid tisdagens fullmäktigemöte att regionskatten ligger kvar på 11,18 procent i budgeten för nästa år. Under 2023...

Samhälle29 november, 2023

Från 6 till 20 miljarder kronor – kostnaden för Stockholms avloppsprojekt ökar kraftigt

När budgeten för upprustningen av Stockholms stads avloppssystem gjordes 2014 bedömdes kostnaden bli sex miljarder kronor inklusive en ny 14...

Näringsliv28 november, 2023

Danske Bank flyttar till nytt huvudkontor i Postbyen nära Köpenhamns centralstation

Byggnaden med de klassiska kolonnerna vid Kongens Nytorv har varit Danske Banks huvudkontor i mer än 140 år. När banken...

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.