Connect with us

Danmark

Tyskland ändrar sig inte: järnväg till Fehmarn klar först 2024

Publicerad

den

Magnus Heunicke_Alexander Dobrindt_595x394

När Danmarks transportminister Magnus Heunicke (till vänster) mötte tyska kollegan Alexander Dobrindt i Berlin under tisdagen kom inga nya besked. Tyskland står fast vid att att den nya dubbelspåriga tyska järnvägen fram till Fehmarn bält-tunneln dröjer till 2024, tre år efter den planerade tunnelinvigningen. Foto: BMVI

Vid tisdagens möte mellan Danmarks transportminister Magnus Heunicke och hans tyska kollega Alexander Dobrindt bekräftades att den tyska järnvägsutbyggnaden fram till Fehmarn bält-tunneln blir klar först 2024.

– Tyskland står vid sitt åtagande i förhållande till avtalet om att bygga ut landanläggningen på den tyska sidan. Delstaten Schleswig-Holstein undersökte förra året olika linjeföringar och uppmanade till att det byggs en i huvudsak ny sträckning av järnvägen. Det är mer tidskrävande men betyder i gengäld färre bullerstörningar i turistområdena vid Östersjökusten, uttalade sig Tysklands transportminister Alexander Dobrindt efter mötet i Berlin.

Det innebär att den tyska utbyggnaden från enkelspår till dubbelspårig elektrifierad järnväg fram till Fehmarn bält blir klar först tre år efter den planerade invigningen av tunneln mellan Tyskland och Danmark 2021. Det innebär att det kommer att krävas lokbyten från el till diesel på Fehmarn.

Sedan det i förra veckan stod klart att anbuden på att bygga Fehmarn bält-tunneln är 8,9 miljarder danska kronor dyrare än beräknat undersöks nu om det går att sänka kostnaderna genom att förlänga byggtiden. Sannolikheten ökar därför att invigningen av Fehmarn bält-tunneln flyttas fram till 2024 då järnvägen ska vara klar.  (News Øresund)

Läs mer:
Fehmarn-entreprenörer pressas av danska regeringen
Fehmarn bält-tunneln dyrare än beräknat – risk för försening

Läs mer

Få vårt nyhetsbrev

E-postadress


Aktuella nyheter

Samhälle21 april, 2021

Biogasproduktion dubblas i Skåne – kan bli självförsörjande

Nya produktionsanläggningar för biogas ska etableras på flera orter i Skåne. Biogasproduktionen kan därmed bli fördubblat och det innebär att...

Infrastruktur21 april, 2021

Regeringen vill avveckla Stockholms city-flygplats Bromma – Arlanda kan ta över den befintliga flygtrafiken

City-flygplatsen Bromma i Stockholm, som primärt används för inrikesresor, ska stängas, om svenska regeringen får som den vill. Under 2019...

Politik21 april, 2021

Köpenhamn vill införa stadsområden för enbart gröna bilar

Socialdemokratiet och vänsterpartiet Enhedslisten vill från 2023 införa så kallade nollemissionszoner i Köpenhamn där enbart el- och vätgasbilar får köra....

Infrastruktur21 april, 2021

Mobilitetsprojekt i Malmö kan bli dansk-svenskt på sikt

Malmö stad arbetar för att skapa mobilitetshubbar där bilparkeringar i staden kombineras med tillgång till delningsbara fordon. Parallellt med att...

Arbetsmarknad20 april, 2021

Från SAS till Copenhagen Medical: ”Jag förbereder mig för ett annat liv”

Tre frågor till… Elena Stanisic är en Öresundspendlare som är bosatt i Skåne och som förra året fick välja mellan...

Samhälle21 april, 2021

Aktuellt i Öresundsdebatten vecka 16

News Øresund samlar aktuella debattinlägg, intervjuer, krönikor och analyser från danska och svenska medier  som berör utvecklingen i Öresundsregionen. Dagens...

Fastighet19 april, 2021

Svenskaffär när Castellum säljer kontorshuset Neroport i Ørestad till Genesta

Kontorshuset Neroport i köpenhamnsstadsdelen Ørestad har sålts för 778 miljoner danska kronor. Säljare är det svenska fastighetsbolaget Castellum och köpare...

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.