Connect with us

Danmark

Tyskland ändrar sig inte: järnväg till Fehmarn klar först 2024

Publicerad

den

Magnus Heunicke_Alexander Dobrindt_595x394

När Danmarks transportminister Magnus Heunicke (till vänster) mötte tyska kollegan Alexander Dobrindt i Berlin under tisdagen kom inga nya besked. Tyskland står fast vid att att den nya dubbelspåriga tyska järnvägen fram till Fehmarn bält-tunneln dröjer till 2024, tre år efter den planerade tunnelinvigningen. Foto: BMVI

Vid tisdagens möte mellan Danmarks transportminister Magnus Heunicke och hans tyska kollega Alexander Dobrindt bekräftades att den tyska järnvägsutbyggnaden fram till Fehmarn bält-tunneln blir klar först 2024.

– Tyskland står vid sitt åtagande i förhållande till avtalet om att bygga ut landanläggningen på den tyska sidan. Delstaten Schleswig-Holstein undersökte förra året olika linjeföringar och uppmanade till att det byggs en i huvudsak ny sträckning av järnvägen. Det är mer tidskrävande men betyder i gengäld färre bullerstörningar i turistområdena vid Östersjökusten, uttalade sig Tysklands transportminister Alexander Dobrindt efter mötet i Berlin.

Det innebär att den tyska utbyggnaden från enkelspår till dubbelspårig elektrifierad järnväg fram till Fehmarn bält blir klar först tre år efter den planerade invigningen av tunneln mellan Tyskland och Danmark 2021. Det innebär att det kommer att krävas lokbyten från el till diesel på Fehmarn.

Sedan det i förra veckan stod klart att anbuden på att bygga Fehmarn bält-tunneln är 8,9 miljarder danska kronor dyrare än beräknat undersöks nu om det går att sänka kostnaderna genom att förlänga byggtiden. Sannolikheten ökar därför att invigningen av Fehmarn bält-tunneln flyttas fram till 2024 då järnvägen ska vara klar.  (News Øresund)

Läs mer:
Fehmarn-entreprenörer pressas av danska regeringen
Fehmarn bält-tunneln dyrare än beräknat – risk för försening

Läs mer

Få vårt nyhetsbrev

Aktuella nyheter

Danmark13 januari, 2022

Maersk tidigarelägger klimatmål för containerflottan

Danska A.P. Moller – Maersk, ett av världens två största containerrederier, skruvar upp tempot för sina klimatmål. Under 2018 beslutade...

Samhälle13 januari, 2022

Aktuellt i Öresundsdebatten vecka 2: Lynetteholm och havsmiljön utanför Falsterbo samt köer vid svenska gränskontrollen

När arbetet med att skapa grunden till Köpenhamns nya konsgjorda halvö Lynetteholm nu har påbörjats kommer kritik mot att bottensediment...

Infrastruktur13 januari, 2022

Upp och nedgångar i persontrafiken, men rekord för lastbilstrafiken när Öresundsbron summerar 2021

Tågresandet över Öresundsbron var 57,8 procent lägre och personbilstrafiken 39,2 procent lägre förra året jämfört med trafikvolymerna innan coronapnademin, 2019....

Infrastruktur13 januari, 2022

Byggandet av Lynetteholm inledd – Länsstyrelsen Skåne fortsatt orolig över spridandet av bottensediment nära Falsterbonäset

Utvecklingsbolaget By & Havn har i januari inlett arbetet med att anlägga Lynetteholm, det som ska bli en 275 hektar...

Arbetsmarknad13 januari, 2022

Den skånska arbetslösheten ökar återigen

För första gången sedan arbetslösheten nådde sin topp sommaren 2020 ökar nu den skånska arbetslösheten. Arbetslösheten i Skåne var i...

Samhälle13 januari, 2022

På söndag öppnar biografer, teatrar och museer återigen i Danmark

Lättnader i de danska restriktionerna införs från och med söndag den 16 januari, meddelade danska regeringen under onsdagen. Det rapporterar...

Samhälle12 januari, 2022

Epidemiologer tror att Danmark kan uppnå flockimmunitet inom den närmsta månaden

Två av Danmarks ledande epidemiologer tror att Danmark inom de kommande 30 dagarna kan uppnå flockimmunitet till följd av den...

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.