Hållbarhet
Svensk storsatsning på grön vätgas för stålproduktion
I Hofors, som ligger närmare 20 mil nordväst om Stockholm, ska Sveriges största anläggning för produktion av grön vätgas byggas i ett samarbete mellan Ovako, Volvokoncernen, Hitachi ABB Power Grids, H2 Green Steel och Nel Hydrogen. Vätgasen ska tillsammans med syre användas för att skapa en mera klimatvänlig produktion av stål. I dag används gasol och syrgas. Enligt SVT Nyheter ska anläggningen kunna producera tre och ett halvt tusen kubikmeter grön vätgas i timmen och enligt Ovako blir anläggningen först i världen med att värma stål med vätgas innan valsning. Förra året genomfördes tester av den nya teknologin där svenska Energimyndigheten bidrar med stöd till den totala investeringen på 180 miljoner kronor till utvecklingsarbetet. (News Øresund)
-
Samhälle12 månader sedanSydsvenskan: ”Öresundsbron dyrast i världen att köra över”
-
Samhälle12 månader sedanDe nya Öresundstågen: ökad kapacitet, kortare restid och möjlighet till nya regionala linjer till Ystad, Älmhult och Kristianstad
-
Danmark10 månader sedanEnergiö Bornholm på väg mot att förverkligas – avtal mellan Danmark och Tyskland väntas bli klart innan årsskiftet
-
Danmark10 månader sedanTyska järnvägsanslutningen till kommande Fehmarn Bält-tunneln minst tre år försenad
-
Infrastruktur12 månader sedanKris för utbyggnaden av Stockholms tunnelbana – fyra miljarder saknas
-
Samhälle11 månader sedanReserekord när Öresundstågen växt från Köpenhamn-Malmöpendel till att omfatta hela södra Sverige – siktar på 250-procentig ökning till 2050
-
Arbetsmarknad12 månader sedanNytt stort projekt om ungas Öresundspendling får stöd av EU-programmet Interreg ÖKS
-
Okategoriserade12 månader sedanEnhedslistens partiledare vill städa upp i det danska försvaret
