Infrastruktur
Storstäder vill att staten ska betala höghastighetsbana


Höghastighetstågen får inte tränga ut regional- och lokaltrafiken, skriver de tre storstadsregionerna i sitt gemensamma utspel. Foto: News Øresund – Johan Wessman
Stockholm, Göteborg och Malmö/Skåne vill att regeringen ska satsa mer på infrastruktur, samt att staten ska betala hela kostnaden för de planerade höghastighetsbanorna. Det är två av punkterna i ett gemensamt utspel från landets tre största storstadsregioner.
I nästa vecka presenterar Sverigeförhandlingen sitt förslag på hur den planerade höghastighetsjärnvägen mellan Stockholm, Göteborg och Malmö ska byggas och finansieras. Veckan därpå ska Sverigeförhandlingen så presentera sitt förslag på hur kollektivtrafiken i storstäderna ska se ut. Därefter följer diskussioner och förhandlingar med de berörda kommunerna och regionerna, om bland annat medfinansiering och spårdragning.
Nu har alltså de tre storstadsregionerna gått ut med sitt första bud. Utöver att de vill att staten ska betala hela kostnaden för höghastighetsbanorna och att den kostnaden ska ligga utöver existerande infrastrukturplaner, trycker de på vikten av att man redan från början planerar för anslutningar till Oslo, Köpenhamn och Arlanda. Ytterligare en av de tolv punkterna handlar om att den lokala och regionala trafiken inte får trängas ut av höghastighetstågen och de nya stambanorna.
– Precis som i en löneförhandling är det nu samtalet börjar. Men jag vågar inte säga något om vilka punkter Skåne kommer att trycka särskilt på, säger Mikael Stamming, Region Skånes utvecklingsdirektör, till News Øresund.
Det är första gången som den här typen av förhandling används på nationell nivå.
– Det är oerhört intressant och unikt att storstadsregionerna, som utgör 52 procent av Sveriges befolkning, är eniga på högsta politiska nivå, säger Mikael Stamming.
News Øresund – Anna Palmehag
Fakta:
Bakom utspelet står Stockholms stad, Göteborgs stad, Malmö stad, Stockholms läns landsting, Västra Götalandsregionen och Region Skåne.
-
Danmark5 månader sedan
Från och med 1 januari 2025 är det återigen förbjudet att flagga med utländska flaggor i Danmark – de nordiska flaggorna och Tysklands undantas
-
Infrastruktur12 månader sedan
Nya tåg och ny operatör på gång för Skånetrafiken – som ständigt jobbar med punktligheten
-
Danmark11 månader sedan
Danskt trepartsavtal om CO2-avgift för lantbruket klart – visar att 2030-målet för utsläppen nås
-
Infrastruktur11 månader sedan
Klart hur en Öresundsmetro skulle ansluta till Malmö
-
Norden11 månader sedan
Möjligt att betala med mobilen över Öresund när Vipps lanseras i Sverige i höst
-
Näringsliv9 månader sedan
Saab vill bygga nästa generations stridsflygplan
-
Näringsliv9 månader sedan
Brittiskt företag bygger lyxoutlet i skånska Löddeköpinge – konkurrerar med danska Ringsted Outlet
-
Samhälle11 månader sedan
Danmark skriver ner befolkningsprognosen – väntas nå 6 miljoner invånare 2028