Connect with us

Samhälle

Större potential för varumärket Greater Copenhagen om invånarna engageras

Publicerad

den

Falkheimer_Jesper_webb

Chansen att lyckas med regionens nya varumärke Greater Copenhagen ökar om invånarna engageras och ses som ambassadörer. Det menar Jesper Falkheimer, professor i strategisk kommunikation vid Lunds universitet, i en ny forskningsartikel. Foto: News Øresund

Öresundsregionen har blivit Greater Copenhagen. Som varumärke följer regionen därmed den internationella trenden att fokusera mer på städer framför regioner. Men liksom tidigare marknadsföring drivs insatserna främst av politiska enheter som regioner och kommuner. Potentialen att lyckas är större om invånarna ses som ambassadörer och förmedlare av platsens varumärke. Det framförs i en ny forskningsartikel från Lunds universitet.

Platsmarknadsföring, eller place branding, handlar om att utveckla en plats och för Skåne och Själland började det gemensamma arbetet redan innan bron byggdes. I en forskningsartikel skriven av Jesper Falkheimer, professor i strategisk kommunikation och rektor för Campus Helsingborg Lunds universitet, delas processen upp i tre delar.

Den första fasen, under 1990-talet, hade ett internt fokus med syfte att övertyga den allmänna opinionen om att en fast förbindelse var bra och tog utgångspunkt i faktaorienterade pr- och marknadsföringsstrategier. Den andra fasen, från 1997 till 2007, hade ett externt och internationellt fokus där regionen marknadsfördes som en plats för investeringar och ekonomisk tillväxt driven främst av politiska enheter som regioner och kommuner. Den tredje fasen, som pågår sedan 2013, har samma inriktning och drivs på samma sätt som fas två, men med förändringen att marknadsföringen nu initieras av och utgår från den största staden, Köpenhamn. I artikeln framgår att Öresundsregionen därmed förändrats i enlighet med den internationella trenden att fokusera mer på stora städer än på regioner.

Drömmen om ett transnationellt varumärke har dock inte infriats i Öresund, konstaterar Jesper Falkheimer. Varumärket bygger på framtida visioner och förväntningar på en ny region. Regionen marknadsförs som en plats för ekonomisk tillväxt och de 3,9 miljoner invånarna används främst som argument för potentialen att det ska lyckas. Om invånarna istället ses som ambassadörer, samarbetsaktörer och förmedlare av platsens varumärke skulle det bidra till att öka legitimiteten, tror Jesper Falkheimer. Det kan bland annat göras genom att skapa allianser med organisationer i civilsamhället och genom sociala media.
– Jag tror att man ska börja underifrån och bygga ett engagemang från alla miljoner som bor i regionen, där finns kraften. Många varumärkesprocesser körs på elitnivå och kopplas bara svagt till de som bor på platsen. Det är skillnad mellan att marknadsföra en produkt eller en plats. Det första varumärket som användes för Öresundsregionen liknar det man gör nu. Det är top-down och det tror jag är problematiskt. Även om man säger att det riktar sig mot stora näringslivsaktörer i världen tror jag ändå att kapaciteten finns i de vanliga invånarna, säger Jesper Falkheimer till News Øresund.

Forskningsartikeln som har titeln ”Place Branding in the Øresund region: From a transnational region to a bi-national city-region” har publicerats i den internationella vetenskapliga tidskriften Place Branding and Public Diplomacy i år. (News Øresund – Jenny Andersson)

Läs mer

Få vårt nyhetsbrev

E-postadress

Aktuella nyheter

Arbetsmarknad17 maj, 2024

Inkomstgränsen höjs för när Öresundspendlarnas skatt ska skickas tillbaka

Även offentliganställdas skattepengar ska skickas tillbaka till hemlandet när det nya Öresundsavtalet träder i kraft. Det innebär mer pengar från...

Danmark17 maj, 2024

Kommundirektörer från Stockholm besökte Köpenhamn och bygget av Fehmarn Bält-tunneln

Köpenhamns arbete med gängkriminalitet, planeringen av den konstgjorda halvön Lynetteholm i hamninloppet till den danska huvudstaden, kommunernas samarbete med de...

Samhälle16 maj, 2024

Flygtrafiken från Köpenhamn ökade med över tio procent under april – på Arlanda ökade passagerarantalet med fem procent

I april använde 2,4 miljoner passagerare Köpenhamns flygplats Kastrup. Det motsvarar en ökning på över tio procent jämfört med samma...

Forskning17 maj, 2024

Stockholms nya life science-center invigdes i samband med det danska kungabesöket i Stockholm

I förra veckan invigdes Stockholms nya life science-center Forskaren med dansk-svensk kunglig glans rapporterar fastighetsägaren Vectura. Det skedde i samband...

Danmark17 maj, 2024

Michael Bremerskov Jensen generalsekreterare för nybildade Dansk-Svenska Handelskammaren

Michael Bremerskov Jensen har utnämnts till generalsekreterare för Dansk-Svenska Handelskammaren som bildades av Dansk Erhverv och Sydsvenska Industri- och Handelskammaren...

Arbetsmarknad16 maj, 2024

Positiva reaktioner från regionens organisationer på det nya Öresundsavtalet

Reaktionerna på att det nåtts en ny överenskommelse om ett nytt Öresundsavtal lät inte vänta på sig. Knappt hade den...

Forskning16 maj, 2024

Lundaprofessor ny rektor vid Malmö universitet

Mia Rönnmar blir Malmö universitets nya rektor. Det meddelade regeringen under torsdagen. Hon kommer att tillträda tjänsten den 1 augusti...

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.