Connect with us

Samhälle

Större potential för varumärket Greater Copenhagen om invånarna engageras

Publicerad

den

Falkheimer_Jesper_webb

Chansen att lyckas med regionens nya varumärke Greater Copenhagen ökar om invånarna engageras och ses som ambassadörer. Det menar Jesper Falkheimer, professor i strategisk kommunikation vid Lunds universitet, i en ny forskningsartikel. Foto: News Øresund

Öresundsregionen har blivit Greater Copenhagen. Som varumärke följer regionen därmed den internationella trenden att fokusera mer på städer framför regioner. Men liksom tidigare marknadsföring drivs insatserna främst av politiska enheter som regioner och kommuner. Potentialen att lyckas är större om invånarna ses som ambassadörer och förmedlare av platsens varumärke. Det framförs i en ny forskningsartikel från Lunds universitet.

Platsmarknadsföring, eller place branding, handlar om att utveckla en plats och för Skåne och Själland började det gemensamma arbetet redan innan bron byggdes. I en forskningsartikel skriven av Jesper Falkheimer, professor i strategisk kommunikation och rektor för Campus Helsingborg Lunds universitet, delas processen upp i tre delar.

Den första fasen, under 1990-talet, hade ett internt fokus med syfte att övertyga den allmänna opinionen om att en fast förbindelse var bra och tog utgångspunkt i faktaorienterade pr- och marknadsföringsstrategier. Den andra fasen, från 1997 till 2007, hade ett externt och internationellt fokus där regionen marknadsfördes som en plats för investeringar och ekonomisk tillväxt driven främst av politiska enheter som regioner och kommuner. Den tredje fasen, som pågår sedan 2013, har samma inriktning och drivs på samma sätt som fas två, men med förändringen att marknadsföringen nu initieras av och utgår från den största staden, Köpenhamn. I artikeln framgår att Öresundsregionen därmed förändrats i enlighet med den internationella trenden att fokusera mer på stora städer än på regioner.

Drömmen om ett transnationellt varumärke har dock inte infriats i Öresund, konstaterar Jesper Falkheimer. Varumärket bygger på framtida visioner och förväntningar på en ny region. Regionen marknadsförs som en plats för ekonomisk tillväxt och de 3,9 miljoner invånarna används främst som argument för potentialen att det ska lyckas. Om invånarna istället ses som ambassadörer, samarbetsaktörer och förmedlare av platsens varumärke skulle det bidra till att öka legitimiteten, tror Jesper Falkheimer. Det kan bland annat göras genom att skapa allianser med organisationer i civilsamhället och genom sociala media.
– Jag tror att man ska börja underifrån och bygga ett engagemang från alla miljoner som bor i regionen, där finns kraften. Många varumärkesprocesser körs på elitnivå och kopplas bara svagt till de som bor på platsen. Det är skillnad mellan att marknadsföra en produkt eller en plats. Det första varumärket som användes för Öresundsregionen liknar det man gör nu. Det är top-down och det tror jag är problematiskt. Även om man säger att det riktar sig mot stora näringslivsaktörer i världen tror jag ändå att kapaciteten finns i de vanliga invånarna, säger Jesper Falkheimer till News Øresund.

Forskningsartikeln som har titeln ”Place Branding in the Øresund region: From a transnational region to a bi-national city-region” har publicerats i den internationella vetenskapliga tidskriften Place Branding and Public Diplomacy i år. (News Øresund – Jenny Andersson)

Läs mer

Få vårt nyhetsbrev

E-postadress

Aktuella nyheter

Danmark9 juli, 2020

På lördag öppnar Danmark gränsen för invånarna i Skåne

Lördagen den 11 juli öppnar Danmark gränsen fullt ut för alla som bor i Skåne trots att Sverige fortsatt är...

Samhälle8 juli, 2020

Skåne klarar kravet på låg smittnivå – Danmark väntas ge besked om gränsöppning över Öresund under torsdagen

Gränsen över Öresund kommer troligen att öppnas på lördag. Region Skånes statistik över antalet nya fall av covid-19-smitta visar att...

Infrastruktur3 juli, 2020

Öresundsbron hämtar ny vd från Skånetrafiken

Linus Eriksson blir ny vd för Øresundsbro Konsortiet efter Caroline Ullman-Hammer som fyllde 65 år i höstas och då meddelade...

Samhälle3 juli, 2020

Fyra nya ledare i samarbetet över Öresund under 2020

2020 blir ett förändringens år när det gäller ledarposterna i fyra organisationer som har stor betydelse för samarbetet över Öresund....

Samhälle3 juli, 2020

Mediebilden av Øresundsbrons jubileum

En vardagsregion efter 20 år med bron, spruckna visioner, nya politiska visioner om ytterligare fasta förbindelser över Öresund, succé men...

Fastighet2 juli, 2020

Petter Stordalens köpenhamnska flagskepp med nordiskt DNA, Villa Copenhagen, öppnade under onsdagen

Efter att öppningen först försenats av coronapandemin har nu norska Petter Stordalen och Nordic Choices nya femstjärniga hotell i Köpenhamn...

Danmark2 juli, 2020

Danska Socialdemokratiet och det röda blocket leder stort i opinionsmätningarna – sämsta opinionsläget för det borgerliga blocket på 20 år

Om det var val i Danmark idag skulle statsminister Mette Frederiksen (S) sannolikt få sitta kvar. Det röda blocket får...

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.