Connect with us

Samhälle

Större potential för varumärket Greater Copenhagen om invånarna engageras

Publicerad

den

Falkheimer_Jesper_webb

Chansen att lyckas med regionens nya varumärke Greater Copenhagen ökar om invånarna engageras och ses som ambassadörer. Det menar Jesper Falkheimer, professor i strategisk kommunikation vid Lunds universitet, i en ny forskningsartikel. Foto: News Øresund

Öresundsregionen har blivit Greater Copenhagen. Som varumärke följer regionen därmed den internationella trenden att fokusera mer på städer framför regioner. Men liksom tidigare marknadsföring drivs insatserna främst av politiska enheter som regioner och kommuner. Potentialen att lyckas är större om invånarna ses som ambassadörer och förmedlare av platsens varumärke. Det framförs i en ny forskningsartikel från Lunds universitet.

Platsmarknadsföring, eller place branding, handlar om att utveckla en plats och för Skåne och Själland började det gemensamma arbetet redan innan bron byggdes. I en forskningsartikel skriven av Jesper Falkheimer, professor i strategisk kommunikation och rektor för Campus Helsingborg Lunds universitet, delas processen upp i tre delar.

Den första fasen, under 1990-talet, hade ett internt fokus med syfte att övertyga den allmänna opinionen om att en fast förbindelse var bra och tog utgångspunkt i faktaorienterade pr- och marknadsföringsstrategier. Den andra fasen, från 1997 till 2007, hade ett externt och internationellt fokus där regionen marknadsfördes som en plats för investeringar och ekonomisk tillväxt driven främst av politiska enheter som regioner och kommuner. Den tredje fasen, som pågår sedan 2013, har samma inriktning och drivs på samma sätt som fas två, men med förändringen att marknadsföringen nu initieras av och utgår från den största staden, Köpenhamn. I artikeln framgår att Öresundsregionen därmed förändrats i enlighet med den internationella trenden att fokusera mer på stora städer än på regioner.

Drömmen om ett transnationellt varumärke har dock inte infriats i Öresund, konstaterar Jesper Falkheimer. Varumärket bygger på framtida visioner och förväntningar på en ny region. Regionen marknadsförs som en plats för ekonomisk tillväxt och de 3,9 miljoner invånarna används främst som argument för potentialen att det ska lyckas. Om invånarna istället ses som ambassadörer, samarbetsaktörer och förmedlare av platsens varumärke skulle det bidra till att öka legitimiteten, tror Jesper Falkheimer. Det kan bland annat göras genom att skapa allianser med organisationer i civilsamhället och genom sociala media.
– Jag tror att man ska börja underifrån och bygga ett engagemang från alla miljoner som bor i regionen, där finns kraften. Många varumärkesprocesser körs på elitnivå och kopplas bara svagt till de som bor på platsen. Det är skillnad mellan att marknadsföra en produkt eller en plats. Det första varumärket som användes för Öresundsregionen liknar det man gör nu. Det är top-down och det tror jag är problematiskt. Även om man säger att det riktar sig mot stora näringslivsaktörer i världen tror jag ändå att kapaciteten finns i de vanliga invånarna, säger Jesper Falkheimer till News Øresund.

Forskningsartikeln som har titeln ”Place Branding in the Øresund region: From a transnational region to a bi-national city-region” har publicerats i den internationella vetenskapliga tidskriften Place Branding and Public Diplomacy i år. (News Øresund – Jenny Andersson)

Läs mer

Få vårt nyhetsbrev

E-postadress


Aktuella nyheter

Danmark16 april, 2021

Nytt politiskt avtal påskyndar återöppningen av Danmark – restaurangerna får öppna den 21 april

De danska restaurangerna får redan den 21 april åter med vissa restriktioner servera gäster inomhus – om de beställt bord...

Arbetsmarknad15 april, 2021

6 000 färre arbetslösa i Danmark sedan slutet på mars

Antalet arbetslösa minskar i Danmark. Efter den påbörjade återöppningen av samhället har fler kommit i arbete. Det skriver Berlingske. Drygt...

Samhälle15 april, 2021

Aktuellt i Öresundsdebatten vecka 15

News Øresund samlar aktuella debattinlägg, intervjuer, krönikor och analyser från danska och svenska medier  som berör utvecklingen i Öresundsregionen Danska...

Samhälle15 april, 2021

Folkemødet avvaktar med att publicera program – ännu oklart hur många som får samlas

Den danska politiska festivalen på Bornholm, Folkemødet, skulle enligt planerna bli en hybrid med både digitala och fysiska evenemang. Programmet...

Danmark16 april, 2021

Krav på engagemang och vinstdelning för att få köpa prisvärda radhus i socialt utsatt område i Köpenhamn

När fastighetsutvecklingsbolaget NREP inleder försäljningen av nya radhus i utkanten av Köpenhamn räcker det inte för intresserade köpare att vända...

Arbetsmarknad15 april, 2021

“Det kommer genom livet vid olika tillfällen finnas behov av att omskola sig, bygga på sin kunskap och kompetensutveckla”

Coronakrisen har lett till uppsägningar, men även nya möjligheter. Mer än hälften av de som sökt hjälp hos TRR har...

Samhälle14 april, 2021

Nytt avtal öppnar upp för resor till och från Danmark – gränserna öppnas för färdigvaccinerade den 1 maj

Från den 1 maj blir det tillåtet för danskar och utländska medborgare som är färdigvaccinerade att fritt få resa in...

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.