Connect with us

Danmark

Snabbare järnväg i Östdanmark

Publicerad

den

Jarnvagskarta webb

Redan inom fem år kommer järnvägen på hela sträckan mellan Köpenhamn och Nykøbing Falster att vara ny eller uppgraderas till hastigheter mellan 250 och 200 km/h vilket minskar restiden från dagens 1 timme och 34 minuter till 1 timme och 3 minuter. När elektrifieringen av hela sträckan är klar 2024 minskas restiden till 57 minuter. Karta: News Øresund. Fakta: Transport- og Bygningsministeriet

Fredagens överenskommelse mellan sju Folketingspartier om att bygga Fehmarn bält-tunneln innebär en oväntad snabb byggstart för järnvägen ner till Rödby. Utöver det pågående bygget av Danmarks första höghastighetsjärnväg för 250 km/h från Köpenhamn via Köge till Ringsted ska järnvägen redan till 2021 byggas ut till dubbelspår och nya signaler för 200 km/h fram till Nykøbing Falster. Det kortar restiden mellan Köpenhamn och Nykøbing Falster med en halvtimme uppger Transport- og Bygningsministeriet.

Den stora järnvägssatsningen i Östdanmark hamnade i skymundan vid presentationen av fredagens danska överenskommelse om att ge klartecken till att teckna kontrakt med byggkonsortierna om att börja bygga tunneln under Fehmarn bält så fort den tyska miljöprövningen är klar. Huvuddelen av den nya järnvägen ner mot Rödby och Fehmarn bält ska stå klar redan inom fem år.

Bygget av Danmarks första höghastighetsjärnväg från Köpenhamn via Köge till Ringsted pågår redan och ska stå klar 2018. Det nya är att den fortsatta järnvägen ner mot Nykøbing Falster fram till 2021 ska få dubbelspår och nya signalsystem så att hastigheten kan höjas till 200 km/h. Så fort den tyska miljöprövningen är klar ska hela järnvägen ner till Holeby utanför Rödbyhamn elektrifieras och bli dubbelspårig med sikte på att stå klar 2024.

För den danska inrikestrafiken innebär järnvägsutbyggnaden från Köpenhamn ner mot Rödby att restiderna till huvudstaden minskas kraftigt:

Restid Köpenhamn – Vordingborg
(timmar:minuter enligt Transport- og Bygningministeriet)
Idag: 1:13
2021: 0:48
2024: 0:45

Restid Köpenhamn – Nykøbing Falster
(timmar:minuter)
Idag: 1:34
2021: 1:03
2024: 0:57

Det är Danmark som kommer att äga och bekosta bygget av Fehmarn bälttunneln för 52,6 miljarder danska kronor under förutsättning att den tyska miljöprövningen slutar med ett ja till bygget som i så fall väntas starta någon gång 2018-2020. Utöver tunnelbygget tillkommer landanslutningar och järnvägsutbygganden för ytterligare 9,5 miljarder och troligen ytterligare 2 miljarder för en ny Storströmsbro. Tyskland bidrar med en utbyggnad till tvåspårig elektriferad järnväg mellan tunneln och Lübeck för 22 miljarder danska kronor och eventuellt ytterligare några miljarder för en ny Femernsundbro.

När Fehmarn bält-tunneln står klar kommer restiden mellan Köpenhamn och Hamburg att minska till 2 timmar och 31 minuter om tåget kör direkt utan uppehåll mellan de två storstäderna. (News Øresund)

Läs mer: 

Danmark går vidare med Fehmarn Bält-förbindelsen

Fehmarn bält-projektets ekonomi klarade granskning

 

Läs mer

Få vårt nyhetsbrev

E-postadress

Aktuella nyheter

Politik8 juli, 2024

Sveriges Nordenminister Jessika Roswall (M) föreslås som ny EU-kommissionär

Jessika Roswall (M), som förutom Nordenminister även är EU-minister, nomineras till ny svensk EU-kommissionär efter Ylva Johansson (S). Det meddelade...

Turism/kultur4 juli, 2024

Rekordmånga museibesökare i Danmark i fjol – men biograferna tappar

Fler än någonsin besökte de danska museerna i fjol, men biobesöken har inte hämtat sig efter pandemin. I jämförelse med...

Samhälle4 juli, 2024

Konjunkturen i Öresund: Befolkningsprognoserna skruvas ner i både Sverige och Danmark – danska reallöner är återhämtade för privatanställda

På båda sidor Öresund har befolkningsprognoserna justerats ned. I Sverige uppskattas detta leda till ett minskat behov av nya bostäder...

Arbetsmarknad3 juli, 2024

Grön omställning störst när sju samarbetsprojekt får dela på 137 Interregmiljoner

Fem projekt inom Grön omställning, ett inom Hållbara transporter och ett inom Gränslös arbetsmarknad får dela på 136,7 miljoner kronor...

Infrastruktur1 juli, 2024

Trafikverket: ny Öresundsförbindelse behövs kring år 2050, men inget förslag uppfyller alla behov

Snart är det dags att påbörja arbetet mot en framtida ny förbindelse över Öresund om den ska vara på plats...

Infrastruktur4 juli, 2024

Köpenhamns överborgmästare hoppas på en dansk-svensk utredning om förbindelser över Öresund – men avvisar Landskronas planer på ett Europaspår till Köpenhamn

Köpenhamns överborgmästare Sophie Hæstorp Andersen (S) ser positivt på slutsatserna i Trafikverkets rapport om kapacitet och redundans över Öresund. Hon...

Infrastruktur4 juli, 2024

Landskronapolitikern Torkild Strandberg ställer sig bakom Trafikverkets förslag om dansk-svensk utredning om förbindelser över Öresund – “rapporten styrker oss”

“Rapporten styrker oss i att Europaspåret har de funktioner som en ny Öresundsförbindelse behöver ha för att lösa problemen i...

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.