Connect with us

Danmark

Snabbare järnväg i Östdanmark

Publicerad

den

Jarnvagskarta webb

Redan inom fem år kommer järnvägen på hela sträckan mellan Köpenhamn och Nykøbing Falster att vara ny eller uppgraderas till hastigheter mellan 250 och 200 km/h vilket minskar restiden från dagens 1 timme och 34 minuter till 1 timme och 3 minuter. När elektrifieringen av hela sträckan är klar 2024 minskas restiden till 57 minuter. Karta: News Øresund. Fakta: Transport- og Bygningsministeriet

Fredagens överenskommelse mellan sju Folketingspartier om att bygga Fehmarn bält-tunneln innebär en oväntad snabb byggstart för järnvägen ner till Rödby. Utöver det pågående bygget av Danmarks första höghastighetsjärnväg för 250 km/h från Köpenhamn via Köge till Ringsted ska järnvägen redan till 2021 byggas ut till dubbelspår och nya signaler för 200 km/h fram till Nykøbing Falster. Det kortar restiden mellan Köpenhamn och Nykøbing Falster med en halvtimme uppger Transport- og Bygningsministeriet.

Den stora järnvägssatsningen i Östdanmark hamnade i skymundan vid presentationen av fredagens danska överenskommelse om att ge klartecken till att teckna kontrakt med byggkonsortierna om att börja bygga tunneln under Fehmarn bält så fort den tyska miljöprövningen är klar. Huvuddelen av den nya järnvägen ner mot Rödby och Fehmarn bält ska stå klar redan inom fem år.

Bygget av Danmarks första höghastighetsjärnväg från Köpenhamn via Köge till Ringsted pågår redan och ska stå klar 2018. Det nya är att den fortsatta järnvägen ner mot Nykøbing Falster fram till 2021 ska få dubbelspår och nya signalsystem så att hastigheten kan höjas till 200 km/h. Så fort den tyska miljöprövningen är klar ska hela järnvägen ner till Holeby utanför Rödbyhamn elektrifieras och bli dubbelspårig med sikte på att stå klar 2024.

För den danska inrikestrafiken innebär järnvägsutbyggnaden från Köpenhamn ner mot Rödby att restiderna till huvudstaden minskas kraftigt:

Restid Köpenhamn – Vordingborg
(timmar:minuter enligt Transport- og Bygningministeriet)
Idag: 1:13
2021: 0:48
2024: 0:45

Restid Köpenhamn – Nykøbing Falster
(timmar:minuter)
Idag: 1:34
2021: 1:03
2024: 0:57

Det är Danmark som kommer att äga och bekosta bygget av Fehmarn bälttunneln för 52,6 miljarder danska kronor under förutsättning att den tyska miljöprövningen slutar med ett ja till bygget som i så fall väntas starta någon gång 2018-2020. Utöver tunnelbygget tillkommer landanslutningar och järnvägsutbygganden för ytterligare 9,5 miljarder och troligen ytterligare 2 miljarder för en ny Storströmsbro. Tyskland bidrar med en utbyggnad till tvåspårig elektriferad järnväg mellan tunneln och Lübeck för 22 miljarder danska kronor och eventuellt ytterligare några miljarder för en ny Femernsundbro.

När Fehmarn bält-tunneln står klar kommer restiden mellan Köpenhamn och Hamburg att minska till 2 timmar och 31 minuter om tåget kör direkt utan uppehåll mellan de två storstäderna. (News Øresund)

Läs mer: 

Danmark går vidare med Fehmarn Bält-förbindelsen

Fehmarn bält-projektets ekonomi klarade granskning

 

Läs mer

Få vårt nyhetsbrev

E-postadress

Aktuella nyheter

Danmark9 juli, 2020

På lördag öppnar Danmark gränsen för invånarna i Skåne

På lördag öppnar Danmark gränsen för alla som bor i Skåne trots att Sverige fortsatt är i dansk karantän. Samtidigt...

Samhälle8 juli, 2020

Skåne klarar kravet på låg smittnivå – Danmark väntas ge besked om gränsöppning över Öresund under torsdagen

Gränsen över Öresund kommer troligen att öppnas på lördag. Region Skånes statistik över antalet nya fall av covid-19-smitta visar att...

Infrastruktur3 juli, 2020

Öresundsbron hämtar ny vd från Skånetrafiken

Linus Eriksson blir ny vd för Øresundsbro Konsortiet efter Caroline Ullman-Hammer som fyllde 65 år i höstas och då meddelade...

Samhälle3 juli, 2020

Fyra nya ledare i samarbetet över Öresund under 2020

2020 blir ett förändringens år när det gäller ledarposterna i fyra organisationer som har stor betydelse för samarbetet över Öresund....

Samhälle3 juli, 2020

Mediebilden av Øresundsbrons jubileum

En vardagsregion efter 20 år med bron, spruckna visioner, nya politiska visioner om ytterligare fasta förbindelser över Öresund, succé men...

Fastighet2 juli, 2020

Petter Stordalens köpenhamnska flagskepp med nordiskt DNA, Villa Copenhagen, öppnade under onsdagen

Efter att öppningen först försenats av coronapandemin har nu norska Petter Stordalen och Nordic Choices nya femstjärniga hotell i Köpenhamn...

Danmark2 juli, 2020

Danska Socialdemokratiet och det röda blocket leder stort i opinionsmätningarna – sämsta opinionsläget för det borgerliga blocket på 20 år

Om det var val i Danmark idag skulle statsminister Mette Frederiksen (S) sannolikt få sitta kvar. Det röda blocket får...

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.