Connect with us

Danmark

Snabbare järnväg i Östdanmark

Publicerad

den

Jarnvagskarta webb

Redan inom fem år kommer järnvägen på hela sträckan mellan Köpenhamn och Nykøbing Falster att vara ny eller uppgraderas till hastigheter mellan 250 och 200 km/h vilket minskar restiden från dagens 1 timme och 34 minuter till 1 timme och 3 minuter. När elektrifieringen av hela sträckan är klar 2024 minskas restiden till 57 minuter. Karta: News Øresund. Fakta: Transport- og Bygningsministeriet

Fredagens överenskommelse mellan sju Folketingspartier om att bygga Fehmarn bält-tunneln innebär en oväntad snabb byggstart för järnvägen ner till Rödby. Utöver det pågående bygget av Danmarks första höghastighetsjärnväg för 250 km/h från Köpenhamn via Köge till Ringsted ska järnvägen redan till 2021 byggas ut till dubbelspår och nya signaler för 200 km/h fram till Nykøbing Falster. Det kortar restiden mellan Köpenhamn och Nykøbing Falster med en halvtimme uppger Transport- og Bygningsministeriet.

Den stora järnvägssatsningen i Östdanmark hamnade i skymundan vid presentationen av fredagens danska överenskommelse om att ge klartecken till att teckna kontrakt med byggkonsortierna om att börja bygga tunneln under Fehmarn bält så fort den tyska miljöprövningen är klar. Huvuddelen av den nya järnvägen ner mot Rödby och Fehmarn bält ska stå klar redan inom fem år.

Bygget av Danmarks första höghastighetsjärnväg från Köpenhamn via Köge till Ringsted pågår redan och ska stå klar 2018. Det nya är att den fortsatta järnvägen ner mot Nykøbing Falster fram till 2021 ska få dubbelspår och nya signalsystem så att hastigheten kan höjas till 200 km/h. Så fort den tyska miljöprövningen är klar ska hela järnvägen ner till Holeby utanför Rödbyhamn elektrifieras och bli dubbelspårig med sikte på att stå klar 2024.

För den danska inrikestrafiken innebär järnvägsutbyggnaden från Köpenhamn ner mot Rödby att restiderna till huvudstaden minskas kraftigt:

Restid Köpenhamn – Vordingborg
(timmar:minuter enligt Transport- og Bygningministeriet)
Idag: 1:13
2021: 0:48
2024: 0:45

Restid Köpenhamn – Nykøbing Falster
(timmar:minuter)
Idag: 1:34
2021: 1:03
2024: 0:57

Det är Danmark som kommer att äga och bekosta bygget av Fehmarn bälttunneln för 52,6 miljarder danska kronor under förutsättning att den tyska miljöprövningen slutar med ett ja till bygget som i så fall väntas starta någon gång 2018-2020. Utöver tunnelbygget tillkommer landanslutningar och järnvägsutbygganden för ytterligare 9,5 miljarder och troligen ytterligare 2 miljarder för en ny Storströmsbro. Tyskland bidrar med en utbyggnad till tvåspårig elektriferad järnväg mellan tunneln och Lübeck för 22 miljarder danska kronor och eventuellt ytterligare några miljarder för en ny Femernsundbro.

När Fehmarn bält-tunneln står klar kommer restiden mellan Köpenhamn och Hamburg att minska till 2 timmar och 31 minuter om tåget kör direkt utan uppehåll mellan de två storstäderna. (News Øresund)

Läs mer: 

Danmark går vidare med Fehmarn Bält-förbindelsen

Fehmarn bält-projektets ekonomi klarade granskning

 

Läs mer

Få vårt nyhetsbrev

E-postadress


Aktuella nyheter

Samhälle14 april, 2021

Nytt avtal öppnar upp för resor till och från Danmark – gränserna öppnas för färdigvaccinerade den 1 maj

Från den 1 maj blir det tillåtet för danskar och utländska medborgare som är färdigvaccinerade att fritt få resa in...

Politik14 april, 2021

Högsta väljarstödet till De Konservative i Danmark sedan 1995

En ny opinionsmätning som Kantar Gallup gjort för Berlingske visar att det danska borgerliga partiet Det Konservative Folkeparti får högsta...

Cleantech14 april, 2021

Amager Resource Center ett steg närmre en fullskalig anläggning för koldioxidinfångning

Amager Resource Centers projekt, att bygga en anläggning för koldioxidinfångning på avfallsanläggningen Amager Bakke i Köpenhamn, har utsetts som ett...

Infrastruktur13 april, 2021

Danska DSB köper minst 100 eldrivna tågset i miljardaffär med franska Alstom

Statliga danska DSB har beslutat sig för att köpa in minst 100 och troligen 150 nya eldrivna tågsätt som under...

Arbetsmarknad13 april, 2021

Långtidsarbetslösheten ökar i Sverige – regeringen skjuter till mer pengar till matchning

Långtidsarbetslösheten i Sverige har ökat under coronakrisen. Nu satsar regeringen 448 miljoner kronor extra under 2021 på att få ner...

Infrastruktur13 april, 2021

Självkörande bussar testas på campusområde

På DTU, Danmarks tekniska universitet, i Lyngby börjar tre självkörande bussar under april att köra på campusområdet. De ska transportera...

Danmark8 april, 2021

Danska regeringen vill bygga ut tågstationen vid Köpenhamns flygplats och göra vändspår för tåg från Sverige – föreslår utredning av S-tåg på Kystbanen till Helsingör

Bygg ut tågstationen vi Köpenhamns flygplats och gör ett vändspår där så att tåg från Sverige kan få Kastrup som...

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.