Connect with us

Danmark

Snabbare järnväg i Östdanmark

Publicerad

den

Jarnvagskarta webb

Redan inom fem år kommer järnvägen på hela sträckan mellan Köpenhamn och Nykøbing Falster att vara ny eller uppgraderas till hastigheter mellan 250 och 200 km/h vilket minskar restiden från dagens 1 timme och 34 minuter till 1 timme och 3 minuter. När elektrifieringen av hela sträckan är klar 2024 minskas restiden till 57 minuter. Karta: News Øresund. Fakta: Transport- og Bygningsministeriet

Fredagens överenskommelse mellan sju Folketingspartier om att bygga Fehmarn bält-tunneln innebär en oväntad snabb byggstart för järnvägen ner till Rödby. Utöver det pågående bygget av Danmarks första höghastighetsjärnväg för 250 km/h från Köpenhamn via Köge till Ringsted ska järnvägen redan till 2021 byggas ut till dubbelspår och nya signaler för 200 km/h fram till Nykøbing Falster. Det kortar restiden mellan Köpenhamn och Nykøbing Falster med en halvtimme uppger Transport- og Bygningsministeriet.

Den stora järnvägssatsningen i Östdanmark hamnade i skymundan vid presentationen av fredagens danska överenskommelse om att ge klartecken till att teckna kontrakt med byggkonsortierna om att börja bygga tunneln under Fehmarn bält så fort den tyska miljöprövningen är klar. Huvuddelen av den nya järnvägen ner mot Rödby och Fehmarn bält ska stå klar redan inom fem år.

Bygget av Danmarks första höghastighetsjärnväg från Köpenhamn via Köge till Ringsted pågår redan och ska stå klar 2018. Det nya är att den fortsatta järnvägen ner mot Nykøbing Falster fram till 2021 ska få dubbelspår och nya signalsystem så att hastigheten kan höjas till 200 km/h. Så fort den tyska miljöprövningen är klar ska hela järnvägen ner till Holeby utanför Rödbyhamn elektrifieras och bli dubbelspårig med sikte på att stå klar 2024.

För den danska inrikestrafiken innebär järnvägsutbyggnaden från Köpenhamn ner mot Rödby att restiderna till huvudstaden minskas kraftigt:

Restid Köpenhamn – Vordingborg
(timmar:minuter enligt Transport- og Bygningministeriet)
Idag: 1:13
2021: 0:48
2024: 0:45

Restid Köpenhamn – Nykøbing Falster
(timmar:minuter)
Idag: 1:34
2021: 1:03
2024: 0:57

Det är Danmark som kommer att äga och bekosta bygget av Fehmarn bälttunneln för 52,6 miljarder danska kronor under förutsättning att den tyska miljöprövningen slutar med ett ja till bygget som i så fall väntas starta någon gång 2018-2020. Utöver tunnelbygget tillkommer landanslutningar och järnvägsutbygganden för ytterligare 9,5 miljarder och troligen ytterligare 2 miljarder för en ny Storströmsbro. Tyskland bidrar med en utbyggnad till tvåspårig elektriferad järnväg mellan tunneln och Lübeck för 22 miljarder danska kronor och eventuellt ytterligare några miljarder för en ny Femernsundbro.

När Fehmarn bält-tunneln står klar kommer restiden mellan Köpenhamn och Hamburg att minska till 2 timmar och 31 minuter om tåget kör direkt utan uppehåll mellan de två storstäderna. (News Øresund)

Läs mer: 

Danmark går vidare med Fehmarn Bält-förbindelsen

Fehmarn bält-projektets ekonomi klarade granskning

 

Läs mer

Få vårt nyhetsbrev

Aktuella nyheter

Samhälle30 juni, 2021

Försiktig optimism om resandet och turismen över Öresund under sommaren – men långt kvar till nivåerna från 2019

Fortsatt stor osäkerhet men samtidigt en försiktig optimism präglar aktörerna inom trafik och turism i Öresundsregionen. Den senaste tiden har...

Samhälle30 juni, 2021

Svenska och danska coronarestriktioner fasas ut den 1 juli

Från den 1 juli får 50 personer, istället för åtta, samlas inomhus för privata tillställningar i Sverige. Begränsningarna när det...

Okategoriserade2 juli, 2021

News Øresund önskar en glad sommar

News Øresund tar sommaruppehåll och är tillbaka igen i början av augusti med bevakningen av vår dansk-svenska region. Redaktionen önskar...

Samhälle29 juni, 2021

Enklare att resa över Öresund i sommar

Svenskar som vill resa till Danmark i sommar har goda möjligheter till det. Alla som är färdigvaccinerade, och två veckor...

Life Science24 juni, 2021

Danska företag och Dansk Erhverv i kontakt med Mette Frederiksen om dansk-svenskt skatteavtal

Läkemedelsbolaget Ferring Pharmaceuticals i Köpenhamn har tillsammans med andra företag och Dansk Erhverv varit i dialog med den danska regeringen...

Infrastruktur28 juni, 2021

Danska infrastrukturplanen till år 2035 är beslutad

I början av april presenterade den danska regeringen sitt förslag till ny infrastrukturplan. Nu har regeringen och flera andra folketingspartier...

Innovation20 juni, 2021

Axis medgrundare Martin Gren: “”Om jag skulle starta ett företag idag skulle det vara i Malmö”

Nätverksvideoföretaget Axis Communications, som sedan 2015 ägs av japanska Canon, har inga planer på att lämna Lund. Tvärtom storsatsar Axis...

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.