Connect with us

Danmark

Snabbare järnväg i Östdanmark

Publicerad

den

Jarnvagskarta webb

Redan inom fem år kommer järnvägen på hela sträckan mellan Köpenhamn och Nykøbing Falster att vara ny eller uppgraderas till hastigheter mellan 250 och 200 km/h vilket minskar restiden från dagens 1 timme och 34 minuter till 1 timme och 3 minuter. När elektrifieringen av hela sträckan är klar 2024 minskas restiden till 57 minuter. Karta: News Øresund. Fakta: Transport- og Bygningsministeriet

Fredagens överenskommelse mellan sju Folketingspartier om att bygga Fehmarn bält-tunneln innebär en oväntad snabb byggstart för järnvägen ner till Rödby. Utöver det pågående bygget av Danmarks första höghastighetsjärnväg för 250 km/h från Köpenhamn via Köge till Ringsted ska järnvägen redan till 2021 byggas ut till dubbelspår och nya signaler för 200 km/h fram till Nykøbing Falster. Det kortar restiden mellan Köpenhamn och Nykøbing Falster med en halvtimme uppger Transport- og Bygningsministeriet.

Den stora järnvägssatsningen i Östdanmark hamnade i skymundan vid presentationen av fredagens danska överenskommelse om att ge klartecken till att teckna kontrakt med byggkonsortierna om att börja bygga tunneln under Fehmarn bält så fort den tyska miljöprövningen är klar. Huvuddelen av den nya järnvägen ner mot Rödby och Fehmarn bält ska stå klar redan inom fem år.

Bygget av Danmarks första höghastighetsjärnväg från Köpenhamn via Köge till Ringsted pågår redan och ska stå klar 2018. Det nya är att den fortsatta järnvägen ner mot Nykøbing Falster fram till 2021 ska få dubbelspår och nya signalsystem så att hastigheten kan höjas till 200 km/h. Så fort den tyska miljöprövningen är klar ska hela järnvägen ner till Holeby utanför Rödbyhamn elektrifieras och bli dubbelspårig med sikte på att stå klar 2024.

För den danska inrikestrafiken innebär järnvägsutbyggnaden från Köpenhamn ner mot Rödby att restiderna till huvudstaden minskas kraftigt:

Restid Köpenhamn – Vordingborg
(timmar:minuter enligt Transport- og Bygningministeriet)
Idag: 1:13
2021: 0:48
2024: 0:45

Restid Köpenhamn – Nykøbing Falster
(timmar:minuter)
Idag: 1:34
2021: 1:03
2024: 0:57

Det är Danmark som kommer att äga och bekosta bygget av Fehmarn bälttunneln för 52,6 miljarder danska kronor under förutsättning att den tyska miljöprövningen slutar med ett ja till bygget som i så fall väntas starta någon gång 2018-2020. Utöver tunnelbygget tillkommer landanslutningar och järnvägsutbygganden för ytterligare 9,5 miljarder och troligen ytterligare 2 miljarder för en ny Storströmsbro. Tyskland bidrar med en utbyggnad till tvåspårig elektriferad järnväg mellan tunneln och Lübeck för 22 miljarder danska kronor och eventuellt ytterligare några miljarder för en ny Femernsundbro.

När Fehmarn bält-tunneln står klar kommer restiden mellan Köpenhamn och Hamburg att minska till 2 timmar och 31 minuter om tåget kör direkt utan uppehåll mellan de två storstäderna. (News Øresund)

Läs mer: 

Danmark går vidare med Fehmarn Bält-förbindelsen

Fehmarn bält-projektets ekonomi klarade granskning

 

Läs mer

Få vårt nyhetsbrev

E-postadress

Aktuella nyheter

Danmark10 timmar sedan

Tysk energijätte vill bygga anläggning för koldioxidinfångning på Amager Bakke

Den tyska energijätten Eon söker, tillsammans med Amager Ressourcecenter, miljardstöd för att bygga en anläggning för koldioxidinfångning på avfallscentret Amager...

Norden16 timmar sedan

Ny analys: tio procent lägre elpriser i södra Sverige tack vara utbyggd vind- och solenergi på kontinenten

Elpriserna i Sydsverige väntas falla med omkring tio procent de kommande åren men det beror inte på några svenska satsningar...

Samhälle17 timmar sedan

Lunds universitet storsatsar på centrum för totalförsvar i Helsingborg

Samhällets ökade behov av säkerhets- och krishantering gör att Lunds universitet satsar 37 miljoner kronor på en forskarskola och nya...

Danmark18 timmar sedan

2024 blev ett ekonomiskt rekordår för Tivoli – men fortsatt färre besökare än 2018

Satsningarna på hotellet Nimb och fler restauranger gör att nöjesparken Tivoli i Köpenhamn redovisar omsättningsrekord och vinstrekord under 2024 trots...

Hållbarhet1 dag sedan

EU-kommissionen utser 47 strategiska projekt för självförsörjningen av kritiska råmaterial

Europeiska kommissionen meddelade i tisdags att man valt ut 47 strategiska projekt för att säkra EU:s självständiga försörjning av kritiska...

Samhälle1 dag sedan

FMV får rätt mot tysk vapentillverkare i tvist om direktupphandling

Förvaltningsrätten i Stockholm bedömer att Försvarets materielverk (FMV) hade rätt att göra avsteg från upphandlingslagstiftningen när de ingick ett långtgående...

Danmark1 dag sedan

Köpenhamns nya, mer omfattande klimatplan får hård kritik

Köpenhamns kommande klimatplan byter fokus från utsläpp av koldioxid i staden till konsumtionsbaserade utsläpp. Istället för att mäta hur mycket...

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.