Connect with us

Danmark

Växande trafikproblem kring Köpenhamn

Publicerad

den

bilar webb

Problemet med trängsel och köer på vägarna i och kring Köpenhamn växer i snabb takt och år 2025 väntas den samlade kötiden motsvara 10 000 årsarbeten. Det visar en ny analys som Region Hovedstaden låtit ta fram. Foto: News Øresund

Problemet med bilköer och förseningar i trafiken i och kring Köpenhamn kommer att fördubblas inom mindre än tio år om inget görs. Idag motsvarar den samlade kötiden på vägarna i huvudstadsområdet 5 000 årsarbeten. År 2025 väntas kötiden ha växt till motsvarande 10 000 årsarbeten visar en ny analys som Region Hovedstaden låtit ta fram och som även innehåller tre förslag till åtgärdsplan där ett innebär att DSB släpper ifrån sig lokal- och regiontrafiken till en ny koncern för all kollektivtrafik i huvudstadsområdet.

Analysen visar att den tid som invånarna i huvudstadsområdet försenas på grund av köer på vägarna i genomsnitt motsvarar 6 procent av restiden idag och under rusningstid växer siffran till 12 procent. År 2025 väntas förseningarnas andel av restiden ha ökat till i genomsnitt 11 procent och till 18 procent under rusningstid. Det visar analysen som Struensee & Co har tagit fram på uppdrag av Region Hovedstaden.

Omräknat i pengar orsakar förseningarna i trafiken i dagsläget en samhällsekonomisk kostnad på 2 miljarder danska kronor per år när analysen sätter ett pris på de 9 miljoner timmar som bilisterna sitter i kö. Under 2025 väntas väntetiden i bilköer ha fördubblats till 18 miljoner timmar eller motsvarande 10 000 årsarbeten. Det motsvarar en kostnad på 4 miljarder danska kronor.

Region Hovedstadens ordförande Sophie Hæstorp Andersen (S) uppger i en kommentar att om  inget görs så kommer de växande trafikproblemen att gå ut över såväl företagen som invånarna.
– För en metropolregion som Greater Copenhagen är det en hörnsten att säkra en sammanhängande plan för trafiken i huvudstadsområdet – tåg, bussar, bilar, cyklar och flyg.

Analysen är ett led i ett arbete dom döpts till Transport for Copenhagen och som har en budget på 5,5 miljoner danska konror under 2016 och 2017. Utöver analysen arbetar man med en dialog med alla intressenter och en infrastrukturkonferens.

Det har tidigare gjorts två försök att skapa en lösning på det danska huvudstadsområdets trafikproblem. Under förre statsministern Helle Thorning-Schmidts (S) regeringstid presenterades ett förslag om att skapa en betalningsring runt Köpenhamn för att minska biltrafiken inne i staden. Men hon förkastade förslaget. Därefter tillsattes en trängselkommission som pekade på att det enda sättet att effektivt begränsa trafiken i huvudstaden är att göra det dyrare att köra på vissa platser vid bestämda tidpunkter. Men förslaget om att införa så kallad road pricing visade sig vara politiskt omöjligt och lades därför på hyllan. Kommissionen beräknade att det samlade behovet av trafikinvesteringar i huvudstadsområdet skulle uppgå till mellan 32 och 42 miljarder de närmaste femton åren. Ändå skulle trängseln på vägarna  öka med 67 procent beroende på att antalet invånare i huvudstadsområdet väntas växa med omkring 200 000 personer fram till 2030.

Region Hovedstaden pekar i sin nya analys att det behövs en samlad plan för kollektivtrafiken för att avlasta biltrafiken. Idag betjänas passagerarna av sju olika trafikoperatörer som inte koordinerar taxor, investeringar och annat. Ett steg på vägen har redan tagits under 2015 genom bildandet av Din Offentlige Trafik, DOT, med hemsida med trafikinformation, kundservice och biljettköp till bus, tåg och metro.

Analysen föreslår tre alternativa lösningar för att skapa en samordnad kollektivtrafik i huvudstadsområdet:
* Skapa ett gemensamt kundföretaget som hanterar kontakten med resenärerna.
* Bilda ett gemensamt driftsbolag som ägs av de olika operatörerna via ett holdingbolag.
* Skapa en transportkocern där de enskilda operatörerna antingen blir dotterbolag eller helt fusioneras med varandra.

De två sistnämnda lösningarna kräver ny lagstiftning. Idag drivs kollektivtrafiken i huvudstadsområdet av bland andra Movia, Lokaltog A/S, DSB, Metroselskabet och Hovedstadens Letbane. (News Øresund)

Läs mer

Få vårt nyhetsbrev

E-postadress


Aktuella nyheter

Samhälle22 januari, 2021

Lastbilstrafiken ökar både över Öresundsbron och på Forseas färjor

Medan trafiken med personbilar och antalet passagerare fortsätter att minska över såväl Öresundsbron som med Forseas färjor mellan Helsingborg och...

Samhälle22 januari, 2021

Tågtrafiken minskade mer än fordonstrafiken över Öresundsbron under 2020

Medan fordonstrafiken över Öresundsbron under helåret 2020 minskade med 38 procent rasade antalet tågpassagerare över Öresund med 58 procent visar...

Samhälle22 januari, 2021

Forsea tappade varannan passagerare mellan Helsingborg och Helsingör under 2020

I likhet med Öresundsbron och Öresundstågen tappade rederiet Forsea mycket av sin trafik under covid-19 året 2020. Antalet passagerare som...

Fastighet22 januari, 2021

Tidsfristen för färdigställandet av Niels Bohr-byggnaden flyttas fram igen

Niels Bohr-byggnaden i Köpenhamn är ännu inte klar även om januari var satt som mål för inflyttning efter fyra års...

Life Science22 januari, 2021

Tillväxt i skånska life science-företag får konsultföretag att etablera Lundakontor

Konsultföretaget SDS Life Science öppnar ett nytt kontor i Lund. Framgången för små och mellanstora life science-företag i Skåne gör...

Näringsliv22 januari, 2021

Helsingborg vill flytta hamnen

Helsingborgs stad och Helsingborg Hamn har undersökt möjligheten för att flytta hamnen söderut. Detta för att kunna bygga ut hamnen...

Samhälle22 januari, 2021

Sverige stoppade transittransporter från Danmark till Norge och Finland – men öppnade sedan gränsen igen

Under några timmar på torsdagen stängdes den svenska gränsen mot Danmark för lastbilar på transitresa till Norge och Finland uppger...

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.