Näringsliv
Skånsk färjetrafik krymper – förutom i Malmö

Antalet fartyg som lade till vid svenska hamnar (anlöp) minskade med fyra procent förra året jämfört med 2023, visar årsstatistiken från Sjöfartsverket. Medan godsvolymerna ökade något nationellt, drog den minskade passagerartrafiken ner statistiken. I Skåne minskade både antalet passagerare och godsvolymerna – förutom i Malmö, som såg en ökning av bådadera.
Helsingborgs minskade färjetrafik stod för huvuddelen av minskningen i skånsk passagerartrafik medan det ökade i Malmö. Sammantaget minskade passagerartrafiken i de största skånska hamnarna mindre än nationellt, med två procent, mot de nationella fyra procenten. Malmö gick emot strömmen, och såg förra året en ökning. Jämförelsevis minskar passagerartrafiken för de större hamnarna på Västkusten med 13 procent, där Göteborg och Strömstad är drivande.

Tabell över största hamnarna (sett till passagerartrafik) i Skåne och på Västkusten. Källa: Sjöfartsverket
Godsvolymerna ökar nationellt – men minskar i Skåne
Till skillnad från resten av landet, där godsvolymerna ökade med två procent, minskade godsvolymerna i Skåne, med två procent. Trots detta var minskningen av anlöp vid de stora skånska hamnarna i linje med resten av landet.
Niclas Härenstam, kommunikationsdirektör vid Sjöfartsverket, ser positivt på den nationella ökningen av godsvolymer:
– Om godsvolymerna ökar i takt med en bättre ekonomisk konjunktur kan vi förvänta oss att även antalet fartygsanlöp ökar, säger han i ett pressmeddelande.
Större förändringar på Västkusten
Den största förändringen av godsvolymer skedde längre upp på Västkusten. I Göteborg ökade den markant medan den i oljehamnen Brofjorden minskade avsevärt. Sammantaget ökade godsvolymerna för Göteborg, Brofjorden, Stenungsund och Halmstad med två procent. Trots de ökade godsvolymerna minskade antalet anlöp till västkusthamnarna norr om Skåne huvudsakligen drivet av den minskade passagerartrafiken från Strömstad.
(News Øresund)
Fotnot:
Tabellerna är baserade på Sjöfartsverkets ”topp 20”-listor över förra årets anlöp, godsmängd och passagerare. Tabellerna innehåller viss variation av hamnar, då de bygger på att hamnen kvalar in på tillhörande ”topp 20” lista. Detta är exempelvis varför Stenungsund finns med för godsvikt och inte passagerare.
-
Danmark2 månader sedan
Från och med 1 januari 2025 är det återigen förbjudet att flagga med utländska flaggor i Danmark – de nordiska flaggorna och Tysklands undantas
-
Infrastruktur9 månader sedan
Nya tåg och ny operatör på gång för Skånetrafiken – som ständigt jobbar med punktligheten
-
Danmark11 månader sedan
Danska regeringen bidrar med miljoner till stängningen av Pusher Street på Christiania – den 6 april börjar gatan grävas upp
-
Arbetsmarknad12 månader sedan
Nytt danskt löneavtal ger en ram på 8,8 procent under två år för 200 000 statsanställda
-
Arbetsmarknad12 månader sedan
Fler svenskar omfattas av den danska expertskatten
-
Samhälle12 månader sedan
Göteborg kan gå från sex särskilt utsatta områden till ett på tio år
-
Danmark11 månader sedan
Ny prognos: Köpenhamn växer med 120 000 invånare fram till 2060
-
Infrastruktur12 månader sedan
Trafikverket föreslår ny svensk-dansk utredning om ytterligare fast förbindelse