Connect with us

Samhälle

Kostnaden för Skånetrafikens nya pendeltåg över Öresund har växt till 2,2 miljarder

Publicerad

den

SJ kör med pendeltåg i två våningar i bland annat Mälardalen. Dubbeldäckare kan vara ett alternativ när Skånetrafiken upphandlar nya pendeltåg över Öresund som ska rymma minst 800 passagerare. Foto: News Øresund

I december 2022 ska en helt ny sorts kapacitetsstarka pendeltåg sättas in på sträckan Helsingborg-Malmö-Köpenhamn. Nu visar det sig att prislappen för de nya tågen blir högre än väntat. Skånetrafiken uppger i ett pressmeddelande att investeringsramen för tåginköpen behöver uppräknas till 2,2 miljarder kronor för att de ska kunna gå vidare med upphandlingen. När regionfullmäktige tog det första investeringsbeslutet hösten 2017 var investeringsramen enligt Skånetrafiken 1,85 miljarder kronor. Prisökningen på cirka 350 miljoner kronor beror på en försämrad valutakurs i kombination med en indexuppräkning av prisnivån.

System 3 kallas de nya högkapacitetstågen som Skånetrafiken håller på att upphandla för att i december 2022 sätta i pendeltrafik på sträckan Helsingborg-Malmö-Köpenhamn. De nya tågen ska rymma minst 800 passagerare mot 600 maximalt med dagens Öresundståg och kommer att bidra till en utökad turtäthet och kapacitet över Öresund. De nuvarande Öresundstågen kommer att finnas kvar.

Den upphandling som pågått i snart två år gäller så kallade motorvagnståg precis som de nuvarande tågsystemen med Pågatåg och Öresundståg. För att kunna använda Öresundstågen nya underhållsdepå som byggs i Hässleholm har Skånetrafiken under den pågående upphandlingen valt kortare tåg. Från början var tanken att köpa in 12 tåg som var 125 meter långa och som kunde kopplas samman två och två. Nu planeras för ett inköp av 18 tåg på maximalt 84 meter som kopplas samman tre och tre.

Enligt Skånetrafikens trafikdirektör Linus Eriksson har den svenska kronan tappat 13 procent i värde gentemot euron sedan investeringsramen på 1,85 miljarder kronor fastställdes av regionfullmäktige hösten 2017. Samtidigt har prisindex sedan dess stigit med 6 procent.
– Det motsvarar cirka 350 miljoner kronor. I övrigt ser vi i nuläget inga andra fördyringar, uppger han till News Øresund.

Från början var det tänkt att Skånetrafiken skulle sälja ett antal Öresundståg när tågen i nya System 3 togs i drift i december 2022. Det hade inbringat 210 miljoner kronor vilket hade sänkt nettoinvesteringen lika mycket. Enligt Linus Eriksson ökar dock tågresandet så mycket, för närvarande med fyra procent, vilket gör att Skånetrafiken även i framtiden kommer att behöva alla Öresundståg.

Den 6 november kommer Region Skånes kollektivtrafiknämnd besluta om de ska godkänna att Skånetrafiken får använda 2,2 miljarder kronor till det nya pendeltågssystemet över Öresund. Den 26 november fattar sedan regionfullmäktige det avgörande beslutet. Ger politikerna klartecken till investeringen räknar Skånetrafiken med att slutföra upphandlingen av tågsystem 3 i januari 2020.
– Vi får dagligen synpunkter från de som reser på sträckan om fordonsbrist samt om fulla och slitna tåg. En investering i nya tåg är avgörande om vi ska klara av tillväxten i Öresundsregionen med hållbara fossilbränslefria resor, säger Linus Eriksson, Trafikdirektör på Skånetrafiken, i en kommentar. (News Øresund)

 

 

 

 

Läs mer

Få vårt nyhetsbrev

E-postadress

Aktuella nyheter

Arbetsmarknad22 september, 2023

Skattereglerna i Norden behöver förenklas, visar ny analys

Skattereglerna för både medborgare och företag som arbetar över gränsen kan vara oförutsägbara, och arbetsgivare riskerar stor och onödig administration...

Arbetsmarknad22 september, 2023

Ny rapport: Greater Copenhagen starka inom grön forskning, men släpar efter i innovationskraft och investeringar

Det är organisationen Greater Copenhagen som tagit fram rapporten ”Grön tillväxt i Greater Copenhagen”, som tittar närmare på hur storstadsområdet...

Näringsliv22 september, 2023

Forsea byter namn till Öresundslinjen efter ägarbytet

Öresundslinjen blir det nya namnet på de stora färjorna som trafikerar linjen Helsingborg-Helsingör. Namnbytet är ett led i integrationen med...

Danmark22 september, 2023

Den 1 oktober får äldre dieselbilar inte längre köra in i danska storstäders miljözoner

Från den 1 oktober får inte längre äldre persondieselbilar som följer Euronorm 4 eller lägre köra in i miljözonerna i...

Samhälle22 september, 2023

Öresundsdebatten vecka 38: Gängmedlemmar flyr Sverige av oro för sina liv, danska straff för svenska brott och kommunal dragkamp om Öresundsförbindelser

Gängkrigen i Sverige eskalerar och landet har inte varit så farligt sedan andra världskriget och gängmedlemmar flyr nu landet av...

Samhälle22 september, 2023

Räntehöjningarna slår hårdare mot hushåll med bostadsrättslägenhet i Stockholm än i Göteborg och Malmö

Riksbankens höjningar av styrräntan med följande höjningar av bostadsräntorna slår hårdare mot invånarna i Stockholm än i övriga landet beroende...

Arbetsmarknad22 september, 2023

Arbetslösheten har nästan halverats för svenskar födda utanför Europa

Sedan flyktingkrisen 2016 har arbetslösheten nästan halverats bland personer i Sverige som är födda utanför Europa rapporterar Dagens Nyheter  som...

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.