Samhälle
Kostnaden för Skånetrafikens nya pendeltåg över Öresund har växt till 2,2 miljarder

I december 2022 ska en helt ny sorts kapacitetsstarka pendeltåg sättas in på sträckan Helsingborg-Malmö-Köpenhamn. Nu visar det sig att prislappen för de nya tågen blir högre än väntat. Skånetrafiken uppger i ett pressmeddelande att investeringsramen för tåginköpen behöver uppräknas till 2,2 miljarder kronor för att de ska kunna gå vidare med upphandlingen. När regionfullmäktige tog det första investeringsbeslutet hösten 2017 var investeringsramen enligt Skånetrafiken 1,85 miljarder kronor. Prisökningen på cirka 350 miljoner kronor beror på en försämrad valutakurs i kombination med en indexuppräkning av prisnivån.
System 3 kallas de nya högkapacitetstågen som Skånetrafiken håller på att upphandla för att i december 2022 sätta i pendeltrafik på sträckan Helsingborg-Malmö-Köpenhamn. De nya tågen ska rymma minst 800 passagerare mot 600 maximalt med dagens Öresundståg och kommer att bidra till en utökad turtäthet och kapacitet över Öresund. De nuvarande Öresundstågen kommer att finnas kvar.
Den upphandling som pågått i snart två år gäller så kallade motorvagnståg precis som de nuvarande tågsystemen med Pågatåg och Öresundståg. För att kunna använda Öresundstågen nya underhållsdepå som byggs i Hässleholm har Skånetrafiken under den pågående upphandlingen valt kortare tåg. Från början var tanken att köpa in 12 tåg som var 125 meter långa och som kunde kopplas samman två och två. Nu planeras för ett inköp av 18 tåg på maximalt 84 meter som kopplas samman tre och tre.
Enligt Skånetrafikens trafikdirektör Linus Eriksson har den svenska kronan tappat 13 procent i värde gentemot euron sedan investeringsramen på 1,85 miljarder kronor fastställdes av regionfullmäktige hösten 2017. Samtidigt har prisindex sedan dess stigit med 6 procent.
– Det motsvarar cirka 350 miljoner kronor. I övrigt ser vi i nuläget inga andra fördyringar, uppger han till News Øresund.
Från början var det tänkt att Skånetrafiken skulle sälja ett antal Öresundståg när tågen i nya System 3 togs i drift i december 2022. Det hade inbringat 210 miljoner kronor vilket hade sänkt nettoinvesteringen lika mycket. Enligt Linus Eriksson ökar dock tågresandet så mycket, för närvarande med fyra procent, vilket gör att Skånetrafiken även i framtiden kommer att behöva alla Öresundståg.
Den 6 november kommer Region Skånes kollektivtrafiknämnd besluta om de ska godkänna att Skånetrafiken får använda 2,2 miljarder kronor till det nya pendeltågssystemet över Öresund. Den 26 november fattar sedan regionfullmäktige det avgörande beslutet. Ger politikerna klartecken till investeringen räknar Skånetrafiken med att slutföra upphandlingen av tågsystem 3 i januari 2020.
– Vi får dagligen synpunkter från de som reser på sträckan om fordonsbrist samt om fulla och slitna tåg. En investering i nya tåg är avgörande om vi ska klara av tillväxten i Öresundsregionen med hållbara fossilbränslefria resor, säger Linus Eriksson, Trafikdirektör på Skånetrafiken, i en kommentar. (News Øresund)
-
Danmark5 månader sedan
Från och med 1 januari 2025 är det återigen förbjudet att flagga med utländska flaggor i Danmark – de nordiska flaggorna och Tysklands undantas
-
Infrastruktur11 månader sedan
Nya tåg och ny operatör på gång för Skånetrafiken – som ständigt jobbar med punktligheten
-
Infrastruktur10 månader sedan
Klart hur en Öresundsmetro skulle ansluta till Malmö
-
Norden10 månader sedan
Möjligt att betala med mobilen över Öresund när Vipps lanseras i Sverige i höst
-
Näringsliv8 månader sedan
Saab vill bygga nästa generations stridsflygplan
-
Näringsliv8 månader sedan
Brittiskt företag bygger lyxoutlet i skånska Löddeköpinge – konkurrerar med danska Ringsted Outlet
-
Samhälle12 månader sedan
Nu börjar visitationszoner efter dansk modell gälla i Sverige
-
Samhälle11 månader sedan
Danmark skriver ner befolkningsprognosen – väntas nå 6 miljoner invånare 2028