Connect with us

Infrastruktur

Skånetrafiken: Inga korta tåg under rusningstid framöver

Publicerad

den

Linus Eriksson, trafikdirektör på Skånetrafiken, tycker att Trafikverket har blivit bättre på att informera om störningar i trafiken. Foto: News Øresund – Mandus Örarbäck

Efter de senaste veckornas tågstrul vidtar Skånetrafiken en rad åtgärder. En särskild åtgärdsgrupp ska säkerställa att det inte körs korta tåg på de hårdast belastade sträckorna under rusningstid, alla tåg ska utrustas med dricksvatten i händelse av tågstopp och informationscentret på Malmö C ska permanentas.

I början av maj riktade Linus Eriksson, trafikdirektör på Skånetrafiken, kritik mot Trafikverkets prognoser för underhållsarbeten. Han menade bland annat att Trafikverket behövde bli bättre på att informera om störningar i trafiken och att de prognoser de gav för hur lång tid underhållsarbeten skulle ta var bristfälliga.

Sedan dess tycker Linus Eriksson att Trafikverket har blivit bättre på att informera om störningar i trafiken.

– Sedan är inte rotorsakerna lösta. Vi har fortfarande problem med järnvägsanläggningen, säger Linus Eriksson till News Øresund.

– Ur resenärens perspektiv så struntar ju de i om det är Skånetrafikens fel eller om det är Trafikverkets fel. De vill ju bara att allt ska fungera, och det är vårt gemensamma ansvar. Men när det kommer till kapacitet och underhåll av anläggningen så är det statens ansvar.

Varför har det skett så många tågförseningar i Skåne den senaste tiden? 

– Huvudanledningen är att det har varit problem i infrastrukturen. Framförallt i växlar och strömförsörjning. Det har också varit ett par fordonsfel som har gett störningar när Öresundståg har gått sönder på linjen och orsakat stopp.

Vad är Skånetrafikens ansvar?

– Vårt ansvar är att få trafiken att rulla och att luftkonditionering, dörrar och toaletter ska fungera. Därför har vi inrättat en åtgärdsgrupp som ska se till att vi inte kör korta tåg i rusningstid. Det är ett av huvudproblemen att tågen ibland är för korta. När det gäller problemen med fordonen så upprustar vi just nu upp alla Öresundståg. Åtta tåg ska rustas upp i år och samtliga ska vara färdiga år 2022.

Vad ska ni göra för att minska tågstrulet?

– I dialog med Trafikverket behöver vi ta fram en lista med de vanligaste störningsorsakerna och få bort dem. Det är den viktigaste åtgärden. Sedan kan vi också bli bättre på att ge trafikinformation. Under hösten kommer man kunna prenumerera på pushnotiser via vår app. Där kommer du kunna se vad som gäller för just din resa.

(News Øresund – Mandus Örarbäck)

Fakta: Fem åtgärder på kort sikt för att förbättra kollektivtrafiken

Alla tåg kommer att vara utrustade med vatten i händelse av att passagerare blir instängda i tåg. Ska genomföras senast den 1 juli.

En åtgärdsgrupp har inrättats för att varje dag säkerställa att de hårdast belastade sträckorna i Öresundstågstrafiken inte körs med korta tåg under rusningstid.

Trafikinformationscentret på Malmö C permanentas.

Förstärkning av busstrafiken i rusningstrafik på utvalda linjer i Malmö, Helsingborg och Lund.

Genom att utveckla tågens och bussarnas GPS-funktioner ska Skånetrafiken ta fram bättre pushnotiser i Skånetrafiken-appen som meddelar resenären om förändringar som kan påverka enskilda resenärers resa.

Källa: Pressmeddelande från Skånetrafiken

Trafikverket: Vi jobbar ständigt för att minimera stora störningar

Många av de trafikstörningar som inträffat den senaste tiden handlar om fel på växlar och problem med strömförsörjningen. Trafikverket, som har ansvaret för den svenska järnvägen, säger till News Øresund att järnvägsnätet är gammalt och att det kommer ta lång tid innan de är i kapp med underhållsarbetet.

Vad beror de felen på?

– Vi gör kontinuerliga kontroller av våra växlar och upptäcker vi att det är någonting som äventyrar säkerheten stoppar vi trafiken och åtgärdar det så fort som möjligt. När det gäller elfelen som har varit har vi konstaterat att de flesta har ett samband med en upprustning av kontaktledningen vi arbetar med söder om Hässleholm. Där har vi gjort insatser så de felen ska inte uppkomma mer i framtiden, säger Kenneth Fridolin, chef för region syd på Trafikverket, till News Øresund.

Är järnvägen i dåligt skick?

– Vi har kört tåg på den här banan väldigt länge och vi får väldigt mycket resurser av regeringen för att åtgärda den här, ska vi kalla det, underhållsskulden. Vi utför väldigt många arbeten varje dag bara i syd för att underhålla, reparera, byta ut och bygga nytt. Men det kommer ta många år innan hela anläggningen har byts ut.

Så resenärerna kan räkna med att det kommer ta tid innan allt är klart?

– De flesta dagar gå tågen i ganska hyfsad tid. Nio av tio tåg går i tid, alltså inom fem minuter efter avsatt tid. Men ibland inträffar de här större felen och vi får ställa in tåg, resenärerna får vänta länge på perrongen, man kanske får vänta länge på tåget för att det står still – de tillfällena vill vi minimera. Det jobbar vi ständigt med.

Kan Trafikverkets prognoser bli bättre?

– Man vill ju veta: ”hur lång tid det tar att laga det här felet”. Det kan ibland vara en riktig utmaning för oss. Om det till exempel är fel på ett fordon så vet vi inte hur snabbt vi kan få bort fordonet från järnvägsanläggningen. Har vi ett elfel måste vi leta upp var det ligger. Vi hade ett tillfälle nyligen när vi fick leta väldigt, väldigt länge innan vi hittade felet. I de här lägena är det svårt att säga felet är åtgärdat, säger Kenneth Fridolin, chef för region syd på Trafikverket, till News Øresund.

(News Øresund – Mandus Örarbäck)

Läs mer

Få vårt nyhetsbrev

E-postadress


Aktuella nyheter

Två av bromålarna från företaget Muehlhan som står för målandet de första åren. Foto: News Øresund - Sofie Paisley
Två av bromålarna från företaget Muehlhan som står för målandet de första åren. Foto: News Øresund - Sofie Paisley
Infrastruktur29 oktober, 2020

Öresundbron målas om – 200 000 liter målarfärg ska täcka 300 000 kvadratmeter stål fram till 2032

Öresundsbron är ständigt utsatt för påverkan från väder och vind. Arbetet med att hålla stålytan i bra skick står därför...

Samhälle29 oktober, 2020

Danskt stödpaket på åtta miljarder till företag och kulturlivet

En majoritet i Folketinget står bakom om ett nytt stödpaket till danska företag och till kulturen. Paketet innebär bland annat att...

Infrastruktur29 oktober, 2020

Danmarks nya ellok på plats – även anpassat för svenska och tyska spår

DSB har köpt in nya elektrifierade lok från Siemens och i veckan gick jungfruturen med bland annat transportminister Benny Engelbrecht...

Life Science29 oktober, 2020

Läkemedelsföretaget närmar sig 100 anställda och expanderar med 2 000 nya kvadratmeter

Galenica är det största företaget i science parken Medeon i Malmö. 20 år efter etableringen i Malmö har företaget tagit...

Arbetsmarknad29 oktober, 2020

Inget löst gränshinder i Öresundsregionen senaste året – utöver de coronarelaterade

Det är inte möjligt att lösa problemet med att studenter på danska lärlingsutbildningar inte kan få praktikplats i Sverige, så...

Den 1 november tillträder Linus Eriksson som ny vd för Öresundsbron. Foto: News Øresund
Den 1 november tillträder Linus Eriksson som ny vd för Öresundsbron. Foto: News Øresund
Infrastruktur28 oktober, 2020

”Brons viktigaste roll är att öka integrationen”

Att skapa en ännu mer integrerad Öresundsregion för både näringsliv, kultur och turism är brons viktigaste roll. Det menar Linus...

Samhälle28 oktober, 2020

Greater Copenhagens toppmöte ställs in

Den 13 november skulle det ha varit toppmöte i Roskilde för Greater Copenhagens beslutsfattare. Temat var grön omställning och det...

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.