18 juni 2018 News Øresund - oberoende dansk-svensk nyhetsbyrå

1A xx

Published on maj 24th, 2018 | by Mandus Orarback

0

Skånetrafiken: Inga korta tåg under rusningstid framöver

2018-05-24:

Linus Eriksson, trafikdirektör på Skånetrafiken, tycker att Trafikverket har blivit bättre på att informera om störningar i trafiken. Foto: News Øresund – Mandus Örarbäck

Efter de senaste veckornas tågstrul vidtar Skånetrafiken en rad åtgärder. En särskild åtgärdsgrupp ska säkerställa att det inte körs korta tåg på de hårdast belastade sträckorna under rusningstid, alla tåg ska utrustas med dricksvatten i händelse av tågstopp och informationscentret på Malmö C ska permanentas.

I början av maj riktade Linus Eriksson, trafikdirektör på Skånetrafiken, kritik mot Trafikverkets prognoser för underhållsarbeten. Han menade bland annat att Trafikverket behövde bli bättre på att informera om störningar i trafiken och att de prognoser de gav för hur lång tid underhållsarbeten skulle ta var bristfälliga.

Sedan dess tycker Linus Eriksson att Trafikverket har blivit bättre på att informera om störningar i trafiken.

– Sedan är inte rotorsakerna lösta. Vi har fortfarande problem med järnvägsanläggningen, säger Linus Eriksson till News Øresund.

– Ur resenärens perspektiv så struntar ju de i om det är Skånetrafikens fel eller om det är Trafikverkets fel. De vill ju bara att allt ska fungera, och det är vårt gemensamma ansvar. Men när det kommer till kapacitet och underhåll av anläggningen så är det statens ansvar.

Varför har det skett så många tågförseningar i Skåne den senaste tiden? 

– Huvudanledningen är att det har varit problem i infrastrukturen. Framförallt i växlar och strömförsörjning. Det har också varit ett par fordonsfel som har gett störningar när Öresundståg har gått sönder på linjen och orsakat stopp.

Vad är Skånetrafikens ansvar?

– Vårt ansvar är att få trafiken att rulla och att luftkonditionering, dörrar och toaletter ska fungera. Därför har vi inrättat en åtgärdsgrupp som ska se till att vi inte kör korta tåg i rusningstid. Det är ett av huvudproblemen att tågen ibland är för korta. När det gäller problemen med fordonen så upprustar vi just nu upp alla Öresundståg. Åtta tåg ska rustas upp i år och samtliga ska vara färdiga år 2022.

Vad ska ni göra för att minska tågstrulet?

– I dialog med Trafikverket behöver vi ta fram en lista med de vanligaste störningsorsakerna och få bort dem. Det är den viktigaste åtgärden. Sedan kan vi också bli bättre på att ge trafikinformation. Under hösten kommer man kunna prenumerera på pushnotiser via vår app. Där kommer du kunna se vad som gäller för just din resa.

(News Øresund – Mandus Örarbäck)

Fakta: Fem åtgärder på kort sikt för att förbättra kollektivtrafiken

Alla tåg kommer att vara utrustade med vatten i händelse av att passagerare blir instängda i tåg. Ska genomföras senast den 1 juli.

En åtgärdsgrupp har inrättats för att varje dag säkerställa att de hårdast belastade sträckorna i Öresundstågstrafiken inte körs med korta tåg under rusningstid.

Trafikinformationscentret på Malmö C permanentas.

Förstärkning av busstrafiken i rusningstrafik på utvalda linjer i Malmö, Helsingborg och Lund.

Genom att utveckla tågens och bussarnas GPS-funktioner ska Skånetrafiken ta fram bättre pushnotiser i Skånetrafiken-appen som meddelar resenären om förändringar som kan påverka enskilda resenärers resa.

Källa: Pressmeddelande från Skånetrafiken

Trafikverket: Vi jobbar ständigt för att minimera stora störningar

Många av de trafikstörningar som inträffat den senaste tiden handlar om fel på växlar och problem med strömförsörjningen. Trafikverket, som har ansvaret för den svenska järnvägen, säger till News Øresund att järnvägsnätet är gammalt och att det kommer ta lång tid innan de är i kapp med underhållsarbetet.

Vad beror de felen på?

– Vi gör kontinuerliga kontroller av våra växlar och upptäcker vi att det är någonting som äventyrar säkerheten stoppar vi trafiken och åtgärdar det så fort som möjligt. När det gäller elfelen som har varit har vi konstaterat att de flesta har ett samband med en upprustning av kontaktledningen vi arbetar med söder om Hässleholm. Där har vi gjort insatser så de felen ska inte uppkomma mer i framtiden, säger Kenneth Fridolin, chef för region syd på Trafikverket, till News Øresund.

Är järnvägen i dåligt skick?

– Vi har kört tåg på den här banan väldigt länge och vi får väldigt mycket resurser av regeringen för att åtgärda den här, ska vi kalla det, underhållsskulden. Vi utför väldigt många arbeten varje dag bara i syd för att underhålla, reparera, byta ut och bygga nytt. Men det kommer ta många år innan hela anläggningen har byts ut.

Så resenärerna kan räkna med att det kommer ta tid innan allt är klart?

– De flesta dagar gå tågen i ganska hyfsad tid. Nio av tio tåg går i tid, alltså inom fem minuter efter avsatt tid. Men ibland inträffar de här större felen och vi får ställa in tåg, resenärerna får vänta länge på perrongen, man kanske får vänta länge på tåget för att det står still – de tillfällena vill vi minimera. Det jobbar vi ständigt med.

Kan Trafikverkets prognoser bli bättre?

– Man vill ju veta: ”hur lång tid det tar att laga det här felet”. Det kan ibland vara en riktig utmaning för oss. Om det till exempel är fel på ett fordon så vet vi inte hur snabbt vi kan få bort fordonet från järnvägsanläggningen. Har vi ett elfel måste vi leta upp var det ligger. Vi hade ett tillfälle nyligen när vi fick leta väldigt, väldigt länge innan vi hittade felet. I de här lägena är det svårt att säga felet är åtgärdat, säger Kenneth Fridolin, chef för region syd på Trafikverket, till News Øresund.

(News Øresund – Mandus Örarbäck)


About the Author



Comments are closed.

Back to Top ↑