Connect with us

Infrastruktur

Skåne får höghastighetståg tidigare än planerat

Publicerad

den

Höghastighetsbana mellan Lund och Hässleholm är en del av den plan som ska börja byggas senast 2029. Det meddelande infrastrukturministern Anna Johansson (S) under fredagen. Foto: News Øresund

Höghastighetsbanan mellan Lund och Hässleholm blir en del av den nationella infrastrukturplanen som ska genomföras senast 2029, eventuellt redan i början av 2020-talet. Därmed blir sträckan den andra att byggas när höghastighetsbanan mellan Malmö och Stockholm tar form. Det meddelade Sveriges infrastrukturminister Anna Johansson (S) under fredagen.

Regeringen presenterade idag direktiven till en ny nationell infrastrukturplan som ska visa hur de ekonomiska ramarna ska se ut och vilka objekt som bör prioriteras mellan 2018 och 2029. Nu står det klart att byggandet av en höghastighetsbana mellan Lund och Hässleholm är en del av planen, och därmed också att byggstarten blir senast 2029 och kanske redan i början av 2020-talet, vilket är tidigare än det som angetts innan. Några år tidigare, 2024, ska järnvägen mellan Malmö och Lund vara utbyggd till fyra spår.

– Ett viktigt fokus för regeringens samhällsbygge är satsningar på järnvägen. Regeringens mål är att nya stambanor för höghastighetståg ska färdigställas så att Stockholm och Göteborg respektive Malmö bättre knyts samman med moderna och hållbara kommunikationer. Första sträckan i ett tänkt höghastighetssystem är Ostlänken mellan Järna – Linköping. Nu presenterar vi nästa tänkta sträcka: Lund-Hässleholm. En järnvägssträcka som både är viktig i sig själv och som en del i ett framtida höghastighetssystem, säger Anna Johansson i ett pressmeddelande.

Tågsträckan mellan Lund och Hässleholm är en av Sveriges mest trafikerade, då både SJ:s X2000, Pågatåg, Öresundståg och godståg rullar på spåren. Det är också en av anledningarna till att sträckan nu prioriteras i den nya infrastrukturplanen.

Region Skåne tog emot beskedet med glädje och menar att beslutet är resultatet av ett långsiktigt arbete från kommuner, näringsliv, myndigheter och organisationer i Skåne och Östdanmark, däribland Region Skånes partners inom Greater Copenhagen-samarbetet.

– Men utbyggd infrastruktur är inte målet, det är endast ett medel för att nå våra mål. Med god infrastruktur kommer vi att kunna öka den långsiktigt hållbara tillväxten, med miljövänliga transporter och utökad arbetsmarknad, för att genom detta kunna erbjuda alla skåningar bättre välfärd och livskvalitet. Med dagens besked från regeringen har vi nått några steg närmare detta mål, uppger Region Skånes utvecklingsdirektör Mikael Stamming i ett pressmeddelande.

Regeringen utgår ifrån att höghastighetsbanan som ska förbinda Stockholm med Malmö och Göteborg ska vara färdig runt år 2035. Den kommer då att trafikeras med tåg som går i 320 kilometer i timmen. Samtidigt möjliggörs trafik med regionaltåg i 250 kilometer i timmen.

Danmark är redan i full gång med att bygga en höghastighetsbana mellan Köpenhamn och Ringsted som en förberedelse till den kommande tunneln under Fehmarn Bält. Sträckan kommer att vara cirka 60 kilometer lång och trafikeras av tåg med hastigheter upp till 250 kilometer i timmen. Den danska utbyggnaden har som mål att göra det möjligt att kunna resa med tåg mellan Köpenhamn och Hamburg på 2,5 timmar när den nya dansk-tyska tunneln står klar, samma restid som en svensk höghastighetsjärnväg skulle ge mellan Malmö och Stockholm. (News Øresund)

Läs mer

Få vårt nyhetsbrev


Aktuella nyheter

Samhälle17 januari, 2020

Greater Copenhagen-samarbetet hämtar sin nya vd från Israel – Tue David Bak

Tue David Bak blir ny vd för den dansk-svenska politiska samarbetsorganisationen Greater Copenhagen Committee. Med ett förflutet som utvecklingsdirektör för...

Danmark17 januari, 2020

Danmark fryser bidrag till Nordiska Ministerrådet efter misstänkt bokföringsfel

Danska Riksrevisionen ska utreda om det har förekommit fel i Nordiska Ministerrådets bokföring mellan januari 2018 till april 2019 och...

Infrastruktur16 januari, 2020

Öresundsbron firas med jubileumskonsert på Ribban, intervjuer, bok och konferenser

Firandet av Öresundsbrons 20-årsjubileum den 1 juli börjar ta form. Malmös kommunstyrelse beslutade på onsdagen att avsätta 1,2 miljoner kronor till...

Bostad/fastighet16 januari, 2020

Öresundsregionens högsta kontorshus invigt i Hyllie

Kontorsfastigheten The Point i Hyllie invigdes på torsdagen med konfettiregn, bandklippning och rundvisning på den översta 29:e våningen. Med sina...

Infrastruktur16 januari, 2020

Tyskland investerar 86 miljarder euro i grön tågsatsning

”Det viktigaste moderniseringsprojektet i Tysklands historia” kallar Tysklands transportminister Andreas Scheuer Kallar den satsning som den tyska regeringen gör med...

Life Science16 januari, 2020

Ascelia Pharma påbegynder fase 3-studier og flytter til Hyllie

Det Malmø-baserede selskab Ascelia Pharma tager nu imod patienter til fase 3-forsøg, der skal bane vejen for en lancering af...

Life Science16 januari, 2020

Novo Nordisk i kursstigning efter muligt gennembrud mod Alzheimers

Et lægemiddel mod Alzheimers kan på sigt være en del af Novo Nordisks produktportefølje, ifølge nye forsøgsresultater. Den opsigtsvækkende melding...

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.