Connect with us

Infrastruktur

Skåne får höghastighetståg tidigare än planerat

Publicerad

den

Höghastighetsbana mellan Lund och Hässleholm är en del av den plan som ska börja byggas senast 2029. Det meddelande infrastrukturministern Anna Johansson (S) under fredagen. Foto: News Øresund

Höghastighetsbanan mellan Lund och Hässleholm blir en del av den nationella infrastrukturplanen som ska genomföras senast 2029, eventuellt redan i början av 2020-talet. Därmed blir sträckan den andra att byggas när höghastighetsbanan mellan Malmö och Stockholm tar form. Det meddelade Sveriges infrastrukturminister Anna Johansson (S) under fredagen.

Regeringen presenterade idag direktiven till en ny nationell infrastrukturplan som ska visa hur de ekonomiska ramarna ska se ut och vilka objekt som bör prioriteras mellan 2018 och 2029. Nu står det klart att byggandet av en höghastighetsbana mellan Lund och Hässleholm är en del av planen, och därmed också att byggstarten blir senast 2029 och kanske redan i början av 2020-talet, vilket är tidigare än det som angetts innan. Några år tidigare, 2024, ska järnvägen mellan Malmö och Lund vara utbyggd till fyra spår.

– Ett viktigt fokus för regeringens samhällsbygge är satsningar på järnvägen. Regeringens mål är att nya stambanor för höghastighetståg ska färdigställas så att Stockholm och Göteborg respektive Malmö bättre knyts samman med moderna och hållbara kommunikationer. Första sträckan i ett tänkt höghastighetssystem är Ostlänken mellan Järna – Linköping. Nu presenterar vi nästa tänkta sträcka: Lund-Hässleholm. En järnvägssträcka som både är viktig i sig själv och som en del i ett framtida höghastighetssystem, säger Anna Johansson i ett pressmeddelande.

Tågsträckan mellan Lund och Hässleholm är en av Sveriges mest trafikerade, då både SJ:s X2000, Pågatåg, Öresundståg och godståg rullar på spåren. Det är också en av anledningarna till att sträckan nu prioriteras i den nya infrastrukturplanen.

Region Skåne tog emot beskedet med glädje och menar att beslutet är resultatet av ett långsiktigt arbete från kommuner, näringsliv, myndigheter och organisationer i Skåne och Östdanmark, däribland Region Skånes partners inom Greater Copenhagen-samarbetet.

– Men utbyggd infrastruktur är inte målet, det är endast ett medel för att nå våra mål. Med god infrastruktur kommer vi att kunna öka den långsiktigt hållbara tillväxten, med miljövänliga transporter och utökad arbetsmarknad, för att genom detta kunna erbjuda alla skåningar bättre välfärd och livskvalitet. Med dagens besked från regeringen har vi nått några steg närmare detta mål, uppger Region Skånes utvecklingsdirektör Mikael Stamming i ett pressmeddelande.

Regeringen utgår ifrån att höghastighetsbanan som ska förbinda Stockholm med Malmö och Göteborg ska vara färdig runt år 2035. Den kommer då att trafikeras med tåg som går i 320 kilometer i timmen. Samtidigt möjliggörs trafik med regionaltåg i 250 kilometer i timmen.

Danmark är redan i full gång med att bygga en höghastighetsbana mellan Köpenhamn och Ringsted som en förberedelse till den kommande tunneln under Fehmarn Bält. Sträckan kommer att vara cirka 60 kilometer lång och trafikeras av tåg med hastigheter upp till 250 kilometer i timmen. Den danska utbyggnaden har som mål att göra det möjligt att kunna resa med tåg mellan Köpenhamn och Hamburg på 2,5 timmar när den nya dansk-tyska tunneln står klar, samma restid som en svensk höghastighetsjärnväg skulle ge mellan Malmö och Stockholm. (News Øresund)

Läs mer

Få vårt nyhetsbrev

E-postadress

Aktuella nyheter

Arbetsmarknad22 september, 2023

Skattereglerna i Norden behöver förenklas, visar ny analys

Skattereglerna för både medborgare och företag som arbetar över gränsen kan vara oförutsägbara, och arbetsgivare riskerar stor och onödig administration...

Arbetsmarknad22 september, 2023

Ny rapport: Greater Copenhagen starka inom grön forskning, men släpar efter i innovationskraft och investeringar

Det är organisationen Greater Copenhagen som tagit fram rapporten ”Grön tillväxt i Greater Copenhagen”, som tittar närmare på hur storstadsområdet...

Näringsliv22 september, 2023

Forsea byter namn till Öresundslinjen efter ägarbytet

Öresundslinjen blir det nya namnet på de stora färjorna som trafikerar linjen Helsingborg-Helsingör. Namnbytet är ett led i integrationen med...

Danmark22 september, 2023

Den 1 oktober får äldre dieselbilar inte längre köra in i danska storstäders miljözoner

Från den 1 oktober får inte längre äldre persondieselbilar som följer Euronorm 4 eller lägre köra in i miljözonerna i...

Samhälle22 september, 2023

Öresundsdebatten vecka 38: Gängmedlemmar flyr Sverige av oro för sina liv, danska straff för svenska brott och kommunal dragkamp om Öresundsförbindelser

Gängkrigen i Sverige eskalerar och landet har inte varit så farligt sedan andra världskriget och gängmedlemmar flyr nu landet av...

Samhälle22 september, 2023

Räntehöjningarna slår hårdare mot hushåll med bostadsrättslägenhet i Stockholm än i Göteborg och Malmö

Riksbankens höjningar av styrräntan med följande höjningar av bostadsräntorna slår hårdare mot invånarna i Stockholm än i övriga landet beroende...

Arbetsmarknad22 september, 2023

Arbetslösheten har nästan halverats för svenskar födda utanför Europa

Sedan flyktingkrisen 2016 har arbetslösheten nästan halverats bland personer i Sverige som är födda utanför Europa rapporterar Dagens Nyheter  som...

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.