Connect with us

Infrastruktur

Skåne får höghastighetståg tidigare än planerat

Publicerad

den

Höghastighetsbana mellan Lund och Hässleholm är en del av den plan som ska börja byggas senast 2029. Det meddelande infrastrukturministern Anna Johansson (S) under fredagen. Foto: News Øresund

Höghastighetsbanan mellan Lund och Hässleholm blir en del av den nationella infrastrukturplanen som ska genomföras senast 2029, eventuellt redan i början av 2020-talet. Därmed blir sträckan den andra att byggas när höghastighetsbanan mellan Malmö och Stockholm tar form. Det meddelade Sveriges infrastrukturminister Anna Johansson (S) under fredagen.

Regeringen presenterade idag direktiven till en ny nationell infrastrukturplan som ska visa hur de ekonomiska ramarna ska se ut och vilka objekt som bör prioriteras mellan 2018 och 2029. Nu står det klart att byggandet av en höghastighetsbana mellan Lund och Hässleholm är en del av planen, och därmed också att byggstarten blir senast 2029 och kanske redan i början av 2020-talet, vilket är tidigare än det som angetts innan. Några år tidigare, 2024, ska järnvägen mellan Malmö och Lund vara utbyggd till fyra spår.

– Ett viktigt fokus för regeringens samhällsbygge är satsningar på järnvägen. Regeringens mål är att nya stambanor för höghastighetståg ska färdigställas så att Stockholm och Göteborg respektive Malmö bättre knyts samman med moderna och hållbara kommunikationer. Första sträckan i ett tänkt höghastighetssystem är Ostlänken mellan Järna – Linköping. Nu presenterar vi nästa tänkta sträcka: Lund-Hässleholm. En järnvägssträcka som både är viktig i sig själv och som en del i ett framtida höghastighetssystem, säger Anna Johansson i ett pressmeddelande.

Tågsträckan mellan Lund och Hässleholm är en av Sveriges mest trafikerade, då både SJ:s X2000, Pågatåg, Öresundståg och godståg rullar på spåren. Det är också en av anledningarna till att sträckan nu prioriteras i den nya infrastrukturplanen.

Region Skåne tog emot beskedet med glädje och menar att beslutet är resultatet av ett långsiktigt arbete från kommuner, näringsliv, myndigheter och organisationer i Skåne och Östdanmark, däribland Region Skånes partners inom Greater Copenhagen-samarbetet.

– Men utbyggd infrastruktur är inte målet, det är endast ett medel för att nå våra mål. Med god infrastruktur kommer vi att kunna öka den långsiktigt hållbara tillväxten, med miljövänliga transporter och utökad arbetsmarknad, för att genom detta kunna erbjuda alla skåningar bättre välfärd och livskvalitet. Med dagens besked från regeringen har vi nått några steg närmare detta mål, uppger Region Skånes utvecklingsdirektör Mikael Stamming i ett pressmeddelande.

Regeringen utgår ifrån att höghastighetsbanan som ska förbinda Stockholm med Malmö och Göteborg ska vara färdig runt år 2035. Den kommer då att trafikeras med tåg som går i 320 kilometer i timmen. Samtidigt möjliggörs trafik med regionaltåg i 250 kilometer i timmen.

Danmark är redan i full gång med att bygga en höghastighetsbana mellan Köpenhamn och Ringsted som en förberedelse till den kommande tunneln under Fehmarn Bält. Sträckan kommer att vara cirka 60 kilometer lång och trafikeras av tåg med hastigheter upp till 250 kilometer i timmen. Den danska utbyggnaden har som mål att göra det möjligt att kunna resa med tåg mellan Köpenhamn och Hamburg på 2,5 timmar när den nya dansk-tyska tunneln står klar, samma restid som en svensk höghastighetsjärnväg skulle ge mellan Malmö och Stockholm. (News Øresund)

Läs mer

Få vårt nyhetsbrev

E-postadress


Aktuella nyheter

Arbetsmarknad26 november, 2020

Gränspendlare med jobb i Sverige riskerar tiotusentals kronor i extra skatt

Öresundspendlare som bor i Danmark riskerar att drabbas hårt av de dansk-svenska skattereglerna om de arbetar hemifrån under coronakrisen. Det...

Arbetsmarknad26 november, 2020

Öresundspendlare: ”Jag har lärt mig att man kan komma i kläm och att ingen bryr sig”

Fusk, bristande tillit till myndigheter och politiker och ett val mellan raserad privatekonomi och att utsätta sig själv och andra...

Samhälle26 november, 2020

Region Skåne drar tillbaka beslut om att danska livsmedel ska definieras som närproducerade

När regionstyrelsen i Region Skåne nyligen fastställde en definition av närproducerade livsmedel omfattades även livsmedel från hela Danmark. Nu backar...

Forskning26 november, 2020

Tvärregionalt diabetesprojekt genererar extra bidrag på 10 miljoner kronor

Aktörerna i det dansk-svenska diabetessamarbetet DiaUnion har sammanfört sina ekonomiska resurser och fått stöd från Novo Nordisk Fonden, så att...

Veckobrev27 november, 2020

Läs News Øresunds veckobrev 48

Gränspendlare med jobb i Sverige riskerar tiotusentals kronor i extra skatt Öresundspendlare som bor i Danmark riskerar att drabbas hårt...

Näringsliv26 november, 2020

Danska försäkringsbolaget Tryg i storaffär – kan innebära sammanslagning av verksamheter i Malmö

Det danska försäkringsbolaget Tryg, som äger svenska bolaget Moderna Försäkringar, väntas köpa upp konkurrenten RSA, som också äger försäkringsbolaget Trygg...

Danmark26 november, 2020

Hundratals traktorer i demonstration i Köpenhamn till stöd för minkuppfödare, grundlagen och emot Mette Frederiksen

News Øresund var på plats, lördagen den 21 november, då Langelinie i Köpenhamn var ombildat till en politisk kampplats och...

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.