Danmark
Regeringen och Dansk Folkeparti vill satsa 112,7 miljarder på infrastruktur
Den danska regeringen presenterade under onsdagen tillsammans med Dansk Folkeparti en plan för att satsa 112,7 miljarder danska kronor på infrastrukturen till år 2030. Bland annat vill man bygga 450 kilometer mer väg, något flera partier i det röda blocket är skeptiska till. En utbyggnad av flera ringvägar kring Köpenhamn och en satsning på tågstationerna vid Köpenhamns Flygplats och Ny Ellebjerg är några av de förslag som presenterats i regeringens och Dansk Folkepartis investeringsplan.
Både satsningar på nya vägar, men också utbyggnad av existerande infrastruktur presenterades i regeringens och Dansk Folkepartis infrastrukturplan under onsdagen. I Köpenhamn vill parterna bland annat satsa på flera delar av ringvägarna. De vill bygga en sydlig del av ring 5, öka kapaciteten på motorring 3 och utvidga ring 4 på flera platser. Regeringen och Dansk Folkeparti presenterar även satsningar på Öresundsmotorvägen och Amagermotorvägen med betydelse för trafiken till och från Sverige. Precis som i andra nyligen presenterade planer vill man även satsa på nya perronger på Köpenhamns Flygplats. Vidare planerar parterna även för nya perronger för Öresundsbanan på ny Ellebjerg Station, tågknutpunkten i huvudstadens sydvästra delar, och en hastighetsuppgradering på tågsträckan mellan Ringsted och Odense. Ett sammanhängande Danmark, och ett Danmark med mindre trängsel och kortare bilköer, det är några av de målsättningar som ligger till grund för den danska regeringen och Dansk Folkepartis investeringsplan.
Infrastrukturavtalet kan inte klubbas innan det kommande folketingsvalet, så regeringen och Dansk Folkeparti måste söka stöd över blockgränsen för att säkra att investeringsplanen kan röstas igenom. Den röda oppositionen i Danmark är kluven till förslaget. Mette Frederiksen, Socialdemokratiets partiledare, menar att förslaget har flera likheter med oppositionens tidigare förslag, och hon är beredd att förhandla:
– Det finns ett behov av investeringar på flera platser, inte minst i motorvägar, för vi har helt enkelt ett trängselproblem, säger hon till DR.
I andra delar av oppositionen är man mer skeptisk till investeringsplanen. Karsten Hønge, transportpolitisk talesperson för Socialistisk Folkeparti efterlyser fler järnvägssatsningar i infrastrukturavtalet:
– Framtiden kräver mer kollektivtrafik, flera spårvägar, bättre och snabbare tågförbindelser, och det får man dessvärre leta ordentligt för att hitta i regeringens avtal, säger han till DR.
Han får medhåll från Enhedslistens transportpolitiske talesperson Henning Hyllested:
– Hade det varit upp till Enhedslisten hade vi hellre investerat massivt i cyklar, bussar och järnvägar, säger han till DR. (News Øresund)
-
Samhälle5 år sedan
Corona i Danmark och Sverige: Detta har hänt
-
Samhälle4 år sedan
Utrikesdepartementet förlänger reseavrådan till Danmark fram till den 29 juli
-
Infrastruktur5 år sedan
Tågvärden som blivit Öresundspendlarnas favorit
-
Samhälle4 år sedan
Danmark öppnar gränsen för invånarna i Blekinge och Kronoberg – Skåne närmar sig gränsöppning
-
Samhälle5 år sedan
Sverige behandlas på samma sätt som övriga Norden och Tyskland när Danmark börjar öppna upp gränsen – affärsresor möjliga från måndag
-
Samhälle5 år sedan
5 100 bilar kom från besök i Sverige och 2 000 från Bornholm vid den danska köbildningen på Öresundsbron i söndags
-
Samhälle4 år sedan
Skåne klarar kravet på låg smittnivå – Danmark väntas ge besked om gränsöppning över Öresund under torsdagen
-
Norden5 år sedan
Svenskar upplever orättvisa när de stoppas medan finländarna får korsa gränsen