Danmark
Regeringen och Dansk Folkeparti vill satsa 112,7 miljarder på infrastruktur
Den danska regeringen presenterade under onsdagen tillsammans med Dansk Folkeparti en plan för att satsa 112,7 miljarder danska kronor på infrastrukturen till år 2030. Bland annat vill man bygga 450 kilometer mer väg, något flera partier i det röda blocket är skeptiska till. En utbyggnad av flera ringvägar kring Köpenhamn och en satsning på tågstationerna vid Köpenhamns Flygplats och Ny Ellebjerg är några av de förslag som presenterats i regeringens och Dansk Folkepartis investeringsplan.
Både satsningar på nya vägar, men också utbyggnad av existerande infrastruktur presenterades i regeringens och Dansk Folkepartis infrastrukturplan under onsdagen. I Köpenhamn vill parterna bland annat satsa på flera delar av ringvägarna. De vill bygga en sydlig del av ring 5, öka kapaciteten på motorring 3 och utvidga ring 4 på flera platser. Regeringen och Dansk Folkeparti presenterar även satsningar på Öresundsmotorvägen och Amagermotorvägen med betydelse för trafiken till och från Sverige. Precis som i andra nyligen presenterade planer vill man även satsa på nya perronger på Köpenhamns Flygplats. Vidare planerar parterna även för nya perronger för Öresundsbanan på ny Ellebjerg Station, tågknutpunkten i huvudstadens sydvästra delar, och en hastighetsuppgradering på tågsträckan mellan Ringsted och Odense. Ett sammanhängande Danmark, och ett Danmark med mindre trängsel och kortare bilköer, det är några av de målsättningar som ligger till grund för den danska regeringen och Dansk Folkepartis investeringsplan.
Infrastrukturavtalet kan inte klubbas innan det kommande folketingsvalet, så regeringen och Dansk Folkeparti måste söka stöd över blockgränsen för att säkra att investeringsplanen kan röstas igenom. Den röda oppositionen i Danmark är kluven till förslaget. Mette Frederiksen, Socialdemokratiets partiledare, menar att förslaget har flera likheter med oppositionens tidigare förslag, och hon är beredd att förhandla:
– Det finns ett behov av investeringar på flera platser, inte minst i motorvägar, för vi har helt enkelt ett trängselproblem, säger hon till DR.
I andra delar av oppositionen är man mer skeptisk till investeringsplanen. Karsten Hønge, transportpolitisk talesperson för Socialistisk Folkeparti efterlyser fler järnvägssatsningar i infrastrukturavtalet:
– Framtiden kräver mer kollektivtrafik, flera spårvägar, bättre och snabbare tågförbindelser, och det får man dessvärre leta ordentligt för att hitta i regeringens avtal, säger han till DR.
Han får medhåll från Enhedslistens transportpolitiske talesperson Henning Hyllested:
– Hade det varit upp till Enhedslisten hade vi hellre investerat massivt i cyklar, bussar och järnvägar, säger han till DR. (News Øresund)
-
Danmark12 månader sedanFrån och med 1 januari 2025 är det återigen förbjudet att flagga med utländska flaggor i Danmark – de nordiska flaggorna och Tysklands undantas
-
Infrastruktur10 månader sedanNorska Vy testar sommartåg mellan Malmö–Oslo och hoppas på tåg till Köpenhamn
-
Näringsliv11 månader sedan
Saab storsatsar i Skåne – nytt kontor i Lund och nytt varv i Landskrona
-
Danmark11 månader sedanEfter mer än 600 år: Tre kronor försvinner från Danmarks riksvapen
-
Danmark10 månader sedanFörsta spadtaget till utbyggnaden av tågstationen vid Köpenhamns flygplats i Kastrup
-
Norden12 månader sedanNytt program för fri rörlighet i Norden ska stärka Nordiska Ministerrådets arbete mot gränshinder
-
Danmark10 månader sedanMöjlig ny bro mellan Fyn och ön Als kommer ta sju minuter med bil
-
Life Science10 månader sedanLäkemedelsbolaget Polypeptide i Malmö anställer 100 personer – boom för fetmaläkemedel ökar efterfrågan på deras peptidbaserade råvara
