Connect with us

Danmark

Pendlarombudsmannen tror inte på delningen av Öresundstågtrafiken i Danmark – avgår

Publicerad

den

Michael Randropp väljer att inte ställa upp för omval som pendlarombudsman för Öresundstågen i Danmark och över Öresundsbron. Foto: News Øresund - Jenny Andersson

Efter drygt tio år som ideellt arbetande ombudsman för pendlarna på Öresundstågen i Danmark och över Öresundsbron slutar Michael Randropp. En viktig anledning är att han befarar stora problem för tågtrafiken när Öresundstågen år 2022 kommer att få Österport i Köpenhamn som slutstation och inte längre gå längs Kustbanan upp till Helsingör. Nu slutar han tågpendla och har köpt en bil för att kunna ta sig från bostaden i Humlebæk till jobbet i Köpenhamn.

– Jag valdes 2009 när DSB kom in som operatör för Öresundstågen och jag vill inte återigen stå i ett sånt kaos, säger Michael Randropp till News Øresund.

Han säger sig kunna se utmaningar med det kontrakt som ingåtts mellan den svenska och danska sidan. Det innebär att Skånetrafiken och de övriga sydsvenska länstrafikbolagen i Öresundståg från och med år 2022 blir huvudmän för Öresundstågen i Sverige och vidare till den danska stationen Österport, som blir slutstation för Öresundstågstrafiken. DSB kommer i sin tur att ansvara för tågtrafiken på Kustbanan mellan Österport och Helsingör.

Skånetrafiken har dels aviserat att de vill utöka trafiken över Öresundsbron till fyra tåg i timmen. Dels väntas tågen på Kustbanan fortsätta vidare från Österport via Huvudbangården till andra stationer på Själland.

– Det finns inte plats för alla de tågen mellan Huvudbangården och Österport station, det är redan fullt. De danska politikerna har inte gjort så att det finns plats för fler passagerare, inte i Danmark och inte mellan Sverige och Danmark, säger Michael Randropp.

Han är också kritisk till att det ännu inte finns någon lösning på hur DSB och Skånetrafiken ska kunna utbyta information om förseningar och inställda tåg på ett sätt som når vidare till pendlarna.

– Även om det finns ett kontrakt har man inte tänkt på hur pendlarna ska få rätt information, säger han.

Michael Randrop menar att det skulle krävas investeringar på 13 miljarder DKK för att få tågtrafiken på Kustbanan mellan Helsingör och Köpenhamn att fungera och det tror han inte någon dansk politiker är beredda att betala. Därför slutar han nu att pendla med tåg och har köpt en bil för att pendla mellan bostaden i Humlebæk och jobbet i Köpenhamn.

Den 9 september ska en ny pendlarombudsman för Pendlerklubben Kystbanen, som omfattar både Kustbanan och Öresundsbron, väljas. Michael Randropp rekommenderar nästa person på posten att börja med att försöka skapa en god arbetsrelation till SJ, nästa operatör av Öresundstågen.

Trots sin kritiska inställning känner han sig också nöjd med sin tid som pendlarombudsman, som krävt fem-tio timmars idellt arbete i veckan men också gjort att han fått vara med i kinesisk tv och rysk radio, samt lärt känna många andra pendlare.

– Jag är stolt över att jag lyckats få fler svenska medlemmar. De svenska pendlarna kände inte till pendlarorganisationen innan, så jag är glad att så många blivit medlemmar nu. Dessutom kunde vi komma med råd när id-kontrollerna infördes och när DSB First höll på att gå i konkurs kunde vi bidra, säger han.

(News Øresund – Anna Palmehag)

Fakta: Pendlerklubben Kystbanen

– En 80 år gammal ideell förening med syfte att se till tågpendlarnas intresse, dels på sträckningen Kustbanan, dels över Öresund

– Klubben får inget ekonomiskt stöd från DSB, men pendlarombudsmannen har regelbundna möten och telefonsamtal med det danska tågbolaget, liksom med Skånetrafiken och andra myndigheter så som Trafikstyrelsen och Banedanmark.

 

Läs mer:
SJ tar över driften av Öresundstågen både i Sverige och Danmark
Nytt historiskt avtal om Öresundstågen ska ge fler avgångar över bron

Läs mer

Få vårt nyhetsbrev

E-postadress

Aktuella nyheter

Hållbarhet21 september, 2023

Sveriges första supercykelvägar byggs i Landskrona och Lund

I Landskrona invigdes Sveriges första supercykelväg C32 i slutet av augusti och den går ut till Häljarp rapporterar Sydsvenskan. C32...

Infrastruktur21 september, 2023

Ny färjelinje Malmö-Swinoujscie kan öppna i oktober

Rederiet Finnlines vill utöka sina tre linjer som bolaget i dagsläget kör från Malmö till Travemünde i Tyskland med en...

Arbetsmarknad21 september, 2023

Skattereglerna i Norden behöver förenklas, visar ny analys

Skattereglerna för både medborgare och företag som arbetar över gränsen kan vara oförutsägbara, och arbetsgivare riskerar stor och onödig administration...

Samhälle21 september, 2023

Region Skåne lägger fram budget med negativt resultat till följd av höjda kostnader

Den höga inflationen innebär att pensionskostnaderna kraftigt höjts för Region Skåne. Därför lägger Region Skånes styrande koalition med Moderaterna, Kristdemokraterna...

Infrastruktur21 september, 2023

Tågstopp mellan Lund och Malmö under 10 dagar

Från den 22 september till den 1 oktober är det helt stopp i tågtrafiken på sträckan Malmö-Lund. Stoppet förlängs till...

Arbetsmarknad21 september, 2023

Ny rapport: Greater Copenhagen starka inom grön forskning, men släpar efter i innovationskraft och investeringar

Det är organisationen Greater Copenhagen som tagit fram rapporten ”Grön tillväxt i Greater Copenhagen”, som tittar närmare på hur storstadsområdet...

Samhälle15 september, 2023

Skåne har fått en samlad effektprognos som underlag för utbyggnad av elförsörjningen

I måndags presenterade Skånes Effektkommission sin nya effektprognos som utgörs av insamlad mätdata, planer och prognoser för kvadratkilometer stora områden...

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.