Connect with us

Danmark

Pendlarombudsmannen tror inte på delningen av Öresundstågtrafiken i Danmark – avgår

Publicerad

den

Michael Randropp väljer att inte ställa upp för omval som pendlarombudsman för Öresundstågen i Danmark och över Öresundsbron. Foto: News Øresund - Jenny Andersson

Efter drygt tio år som ideellt arbetande ombudsman för pendlarna på Öresundstågen i Danmark och över Öresundsbron slutar Michael Randropp. En viktig anledning är att han befarar stora problem för tågtrafiken när Öresundstågen år 2022 kommer att få Österport i Köpenhamn som slutstation och inte längre gå längs Kustbanan upp till Helsingör. Nu slutar han tågpendla och har köpt en bil för att kunna ta sig från bostaden i Humlebæk till jobbet i Köpenhamn.

– Jag valdes 2009 när DSB kom in som operatör för Öresundstågen och jag vill inte återigen stå i ett sånt kaos, säger Michael Randropp till News Øresund.

Han säger sig kunna se utmaningar med det kontrakt som ingåtts mellan den svenska och danska sidan. Det innebär att Skånetrafiken och de övriga sydsvenska länstrafikbolagen i Öresundståg från och med år 2022 blir huvudmän för Öresundstågen i Sverige och vidare till den danska stationen Österport, som blir slutstation för Öresundstågstrafiken. DSB kommer i sin tur att ansvara för tågtrafiken på Kustbanan mellan Österport och Helsingör.

Skånetrafiken har dels aviserat att de vill utöka trafiken över Öresundsbron till fyra tåg i timmen. Dels väntas tågen på Kustbanan fortsätta vidare från Österport via Huvudbangården till andra stationer på Själland.

– Det finns inte plats för alla de tågen mellan Huvudbangården och Österport station, det är redan fullt. De danska politikerna har inte gjort så att det finns plats för fler passagerare, inte i Danmark och inte mellan Sverige och Danmark, säger Michael Randropp.

Han är också kritisk till att det ännu inte finns någon lösning på hur DSB och Skånetrafiken ska kunna utbyta information om förseningar och inställda tåg på ett sätt som når vidare till pendlarna.

– Även om det finns ett kontrakt har man inte tänkt på hur pendlarna ska få rätt information, säger han.

Michael Randrop menar att det skulle krävas investeringar på 13 miljarder DKK för att få tågtrafiken på Kustbanan mellan Helsingör och Köpenhamn att fungera och det tror han inte någon dansk politiker är beredda att betala. Därför slutar han nu att pendla med tåg och har köpt en bil för att pendla mellan bostaden i Humlebæk och jobbet i Köpenhamn.

Den 9 september ska en ny pendlarombudsman för Pendlerklubben Kystbanen, som omfattar både Kustbanan och Öresundsbron, väljas. Michael Randropp rekommenderar nästa person på posten att börja med att försöka skapa en god arbetsrelation till SJ, nästa operatör av Öresundstågen.

Trots sin kritiska inställning känner han sig också nöjd med sin tid som pendlarombudsman, som krävt fem-tio timmars idellt arbete i veckan men också gjort att han fått vara med i kinesisk tv och rysk radio, samt lärt känna många andra pendlare.

– Jag är stolt över att jag lyckats få fler svenska medlemmar. De svenska pendlarna kände inte till pendlarorganisationen innan, så jag är glad att så många blivit medlemmar nu. Dessutom kunde vi komma med råd när id-kontrollerna infördes och när DSB First höll på att gå i konkurs kunde vi bidra, säger han.

(News Øresund – Anna Palmehag)

Fakta: Pendlerklubben Kystbanen

– En 80 år gammal ideell förening med syfte att se till tågpendlarnas intresse, dels på sträckningen Kustbanan, dels över Öresund

– Klubben får inget ekonomiskt stöd från DSB, men pendlarombudsmannen har regelbundna möten och telefonsamtal med det danska tågbolaget, liksom med Skånetrafiken och andra myndigheter så som Trafikstyrelsen och Banedanmark.

 

Läs mer:
SJ tar över driften av Öresundstågen både i Sverige och Danmark
Nytt historiskt avtal om Öresundstågen ska ge fler avgångar över bron

Läs mer

Få vårt nyhetsbrev


Aktuella nyheter

Turism/kultur28 februari, 2020

Dansk-svenskt kulturmöte på Sveriges ambassad ska leda till årlig konferens och analys

Att arbeta med nordisk kultur är som att gå in i ett nytt mentalt rum som samtidigt liknar något vi...

Danmark28 februari, 2020

Hälften av lägenheterna säljs i utsatta området Mjølnerparken

Stadsdelen Mjølnerparken i Köpenhamn klassas som ett särskilt utsatt område och till följd av den så kallade ghettolagen, som tillåter...

Danmark28 februari, 2020

Fler kryssningsturister väntas till Danmark

1,2 miljoner kryssingsturister väntas till Danmark under 2020, vilket är 80 000 fler än under 2019. I Köpenhamn väntas nivån vara...

Samhälle27 februari, 2020

Sveriges statsminister bjuder personligen in Trump och Putin till Förintelsekonferens i Malmö

Den svenska regeringen anordnar en stor Förintelsekonferens i Malmö den 26-27 oktober i år och bjuder in stats- och regeringschefer...

Fastighet27 februari, 2020

Nytt lagförslag kan ge samordningsnummer till danskar med sommarstuga i Sverige

Från den 1 januari 2021 kan danskar med sommarstuga i Sverige få ett svenskt samordningsnummer, efter ett lagförslag från Finansdepartementet....

Infrastruktur26 februari, 2020

Den dolda vägen över Öresundsbron

Det finns ett annorlunda och relativt okänt sätt att transportera sig över Öresundsbron. Nämligen tre stycken inspektionsvagnar som hänger på...

Danmark26 februari, 2020

Systembolaget stämmer danska Vivino

Den danska vin-appen Vivino, som lanserade sin tjänst i Sverige i september förra året, stäms nu av svenska Systembolaget. Bolaget...

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.