Danmark
Pendlare längs Kystbanen upprörda över längre restid: ”Varför var det så viktigt att klippa bort Sverige?”

Pendlare längs Kystbanen, som utgörs av de fem kommunerna Helsingör, Fredensborg, Rudersdal, Hørsholm och Gentofte, har de senaste åren fått allt längre restid. Med DSB:s senaste tidtabell, K24, förlängs den ytterligare. Det var anledningen till att Kystbanens pendlerklub bjudit till debatt med DSB och Banedanmark i Helsingör den 9 april. Samtidigt utreder Banedanmark en framtida S-tågsdrift längs sträckan.
– Jag har åkt på Kystbanen hela mitt liv. När jag flyttade till Helsingör 2015 stod det 38 minuter i reseplaneraren, men sedan dess har det bara gått upp och i dag satt jag 48 minuter i snabbtåget. Det betyder att jag har mindre tid med mina barn, och det innebär jättemycket. Tid är en viktig resurs, sade pendlaren Marlene Meine.

Pendlarna är upprörda över den längre restiden de fått längs Kystbanen. Foto: Henrik Smångs/News Øresund
Nicolai Smidt Sigsgaard, vicedirektör för Banedanmark, berättade att det i hela landet just nu pågår en ”historiskt hög aktivitetsnivå” längs de danska järnvägarna. Hela signalsystemet ska bytas ut, järnvägen i sig är sliten och stora delar ska elektrifieras.
– Det är i grunden positivt, vi har fått det vi önskat oss. Utmaningen är bara att vi har fått allt på samma gång. Utgångspunkten är att man inte bara ska se järnvägen som ett sammanhängande system, men också ett komplext system, berättade han.
Han kallade den ökade restiden för en ”nödlösning”, för att skapa bättre punktlighet för tågen på sträckan.
Ökad punktlighet i syd – färre tåg i nord
DSB:s representant i debatten, informationschefen Tony Bispeskov, höll med om att punktligheten är deras viktigaste fråga, på bekostnad av restiden och färre tåg till de norra stationerna.
– Kystbanens punktlighet har varit utmanad och vi har varit tvungna att köra efter de förhållandena som finns. Därför har vi valt att göra det här som en tillfällig lösning. I samma ögonblick som vi kan upprätthålla punktligheten på en ordentlig nivå samtidigt som vi kan sätta ner tiden kommer vi att göra det.
Med i debatten var även Helsingörs borgmästare Benedikte Kiær (Konservative). Hon menade att de södra kommunerna fått en ”godispåse” i form av fler tågstopp, medan de norra kommunerna inte fått något godis alls:
– Då hade vi fått lite att tugga på under den längre restiden. När jag pratar med företag och medborgare upplever de tre saker med den här tidtabellen: längre restid, färre tåg och högre pris. Det är många som kommer ihåg hur det var när vi blev sammanbundna med Sverige, när också de sydliga stationerna hade fler tåg.
Hon menade beslutet från 2021, som gick ut på att låta Skånetrafiken ta över hela driften med Öresundstågen och ge dem slutstationen Österport i stället för att som tidigare trafikera hela Kystbanen.
– Varför var det så viktigt att klippa bort Sverige så snabbt? Jag hade önskat att ni skapat bara någon förbättring, som att Öresundståget kört till Nivå, och då fått fler tåg längs sträckan.
Banedanmark utreder Kystbanens framtid
Parallellt med restidsdiskussionen utreder Banedanmark en framtida S-tågsdrift längs Kystbanen. I en rapport från maj förra året pekade direktoratet på fyra möjliga lösningar, tre med ”metrodrift”, det vill säga förarlösa S-tåg, längs hela eller delar av sträckan. En annan lösning är att ge sträckan snabbare regionaltåg, och därmed få ner restiden.
Det sista alternativet frågade Benedikte Kiær om under debatten:
– Som jag förstår er analys kan man för en mindre investering förbättra Kystbanen och reducera restiden på kort sikt. Kan ni sätta press på så att man tar tag i det?
Det kunde Nicolai Smidt Sigaard inte ge något besked om, då han inte var insatt ”i alla detaljer i analysen”, men lovade att ta det med sig.
Banedanmark ska fortsätta utreda S-tågsdriften och rapportera till Folketinget i december i år.
(News Øresund – Henrik Smångs)
Läs mer:
Kystbanen får ny tidtabell med längre restid för att minska förseningarna
Ska S-tåg ersätta Öresundståg mellan Köpenhamn och Helsingör? (2019)
Pendlarklubb vill ersätta regionaltåg med S-tåg mellan Köpenhamn och Helsingör (2018)
-
Danmark5 månader sedan
Från och med 1 januari 2025 är det återigen förbjudet att flagga med utländska flaggor i Danmark – de nordiska flaggorna och Tysklands undantas
-
Infrastruktur11 månader sedan
Nya tåg och ny operatör på gång för Skånetrafiken – som ständigt jobbar med punktligheten
-
Infrastruktur11 månader sedan
Klart hur en Öresundsmetro skulle ansluta till Malmö
-
Norden10 månader sedan
Möjligt att betala med mobilen över Öresund när Vipps lanseras i Sverige i höst
-
Näringsliv8 månader sedan
Saab vill bygga nästa generations stridsflygplan
-
Näringsliv8 månader sedan
Brittiskt företag bygger lyxoutlet i skånska Löddeköpinge – konkurrerar med danska Ringsted Outlet
-
Samhälle12 månader sedan
Nu börjar visitationszoner efter dansk modell gälla i Sverige
-
Samhälle11 månader sedan
Danmark skriver ner befolkningsprognosen – väntas nå 6 miljoner invånare 2028