Infrastruktur
Otålighet när beslut om järnvägsinvesteringar i Skåne dröjer
Den nuvarande regeringen avbröt i december förra året planeringen av en ny stambana för höghastighetsjärnväg på sträckan Lund-Hässleholm. Trafikverkets utredning av kapaciteten i Skåne som var klar i slutet av juni visar att en fyrspårsutbyggnad på sträckan tidigast kan vara klar 2043. Bristen på svenska satsningar som kan möta den ökade trafiken som väntas följa Fehmarn Bält-tunneln 2029 har skapat otålighet i Skåne. Det framkom vid en järnvägsdebatt under Ystad Summit under torsdagen. Samtidigt lyftes frågan om debatten kanske borde ha hållits i Stockholm istället.
Trafikverkets utredning om järnvägskapaciteten i Skåne som offentliggjordes i juni i år visar att en fyrspårsutbyggnad på sträckan Lund-Hässleholm tidigast kan vara klar år 2043. På ett järnvägsseminarium anordnat av Skånetrafiken och Öresundsbron på Ystad summit under torsdagen presenterade Trafikverket sitt förslag och fick frågan om 20 års utbyggnadstid för sex mil järnväg är väl lång tid?
– Jag förstår att det låter långt, men vi har försökt göra en realistisk tidsplan med tanke på att vi inte har någon organisation kopplad till sträckan idag. Den är nedlagd nu, men fanns för ett halvår sedan. Det tar lång tid att starta upp och sen ska man förbereda en upphandling. Vi föreslår en ny lokaliseringsutredning, den förra avbröts efter fyra år och det krävs ett omtag. Vissa delar kan man säkert använda, men man behöver arbeta om den. Det låter som lång tid, men det är där vi hamnar utifrån hur vi brukar bygga järnväg idag, sade Maria Wedin, senior utredare Trafikverket.
Breda infrastrukturavtal ger stabilitet i Danmark
Linus Eriksson, vd på Öresundsbron, framhöll att Danmark investerar 100 miljarder danska kronor i den kommande Fehmarn Bält-förbindelsen och dess anslutningar, Tyskland 30 miljarder danska kronor medan det i Sverige inte finns några investeringsbeslut kopplade till de trafikökningar som förväntas. Han framhöll det danska sättet att ta fram infrastrukturplaner.
– I Danmark tar man fram en pakke och då vet hela statsapparaten, myndigheter och alla företagen att här är det 250 miljarder som ska investeras under kommande år. Då kan man springa. Det är dessutom en bred pakke, den är inte bara tagen av en svag majoritet utan det är många partier över blockgränserna som är med. Även om det blir regeringsskifte så rivs det inte upp utan ska byggas. Det är en kulturskillnad i det här, hur man agerar. Det kortsiktiga i Sverige där varje ny regeringen ska anta sin nationella plan gör att det blir ryckigt, sade han.
Överskottet från Öresundsbron stannar inte i regionen
Per Tryding, vice vd på Sydsvenska Handelskammaren, framhöll skillnad mellan storstadsregionerna i Sverige där regional finansiering inte stannar i Skåne på samma sätt som i Göteborg och Stockholm.
– Trängselavgifterna är statliga, men man har bestämt sig för att kalla dem regionala. Skatterna är regionens bidrag och då ska staten matcha det med 50 procent. Det gör att det finns massor pengar att investera i infrastruktur. Därför läggs fyra av fem kronor i Göteborg och Stockholm av nyinvesteringarna i Sverige. I Skåne har vi Öresundsbron, det är också en statlig investering. Bron betalar in pengar reda nu till staten varje år, men de smygs in i statskassan och för att säkra det har man nu förändrat återbetalningstiderna med 20 år så att staten ska kunna ta ut pengar mycket längre innan bron är återbetald. De pengarna är inte fruktsamma på samma sätt som trängselavgifterna, sade han.
– Danmark har varit drivande i det. De vill ta ut vinster från bron för att bygga infrastruktur, till exempel till Kastrup station som den största flaskhalsen just nu. Den byggs med de pengarna, lade Linus Eriksson till.
Diskussionen behöver flytta till Stockholm
Heide Avellan, politisk chefredaktör på Sydsvenskan, ansåg att diskussionen hölls på fel geografisk plats.
– Det är roligt att se er alla här i Ystad, men nog sjutton borde vi vara någon helt annanstans. Vi borde vara i Stockholm. Frågorna om järnvägarna och vägarna i Skåne och en fast förbindelsen till över sundet blir skånska frågor, vi sitter i Ystad och diskuterar det sinsemellan och man missar hela poängen. Det är inte för att vi ska kunna ta oss fram, det handlar om Sverige, Norge och Skandinavien. Det handlar om vår export, den borde man få på bordet. När Trafikverkets rapport kom i somras vaknade riksmedia och började berätta att det ska komma en fast förbindelse till Tyskland som något nytt. Frågan är hur länge vi har talat om det här nere och vilken effekt det har haft, sade hon.
Per Tryding, vice vd på Sydsvenska Handelskammaren, höll inte med.
– Att det skulle vara ett problem att vi debatterar infrastruktur regionalt tycker jag är konstigt. Det gör man överallt. Det finns ingen stad i världen där man är ense om vad som ska göras. Det kallas demokrati. Det är lite konstigt att det används mot oss. När vi diskuterar kallas det tjafs och att vi kan inte bestämma oss, i Stockholm kan man diskutera Slussen och då kallas det debatt, sade han.
Ystad Summit beskrivs som en politisk obunden och demokratisk mötesplats som äger rum i Ystad den 7–8 september. Programmet är öppet för allmänheten.
(News Øresund – Jenny Andersson)
-
Samhälle5 år sedan
Corona i Danmark och Sverige: Detta har hänt
-
Samhälle4 år sedan
Utrikesdepartementet förlänger reseavrådan till Danmark fram till den 29 juli
-
Infrastruktur5 år sedan
Tågvärden som blivit Öresundspendlarnas favorit
-
Samhälle4 år sedan
Danmark öppnar gränsen för invånarna i Blekinge och Kronoberg – Skåne närmar sig gränsöppning
-
Samhälle5 år sedan
Sverige behandlas på samma sätt som övriga Norden och Tyskland när Danmark börjar öppna upp gränsen – affärsresor möjliga från måndag
-
Samhälle5 år sedan
5 100 bilar kom från besök i Sverige och 2 000 från Bornholm vid den danska köbildningen på Öresundsbron i söndags
-
Samhälle4 år sedan
Skåne klarar kravet på låg smittnivå – Danmark väntas ge besked om gränsöppning över Öresund under torsdagen
-
Norden5 år sedan
Svenskar upplever orättvisa när de stoppas medan finländarna får korsa gränsen