Connect with us

Infrastruktur

Trafikverkets nya utredning: fyra förslag för utbyggnad av järnvägen Lund-Hässleholm till 250 km/h – efterfrågar samsyn

Publicerad

den

Kapaciteten på järnvägen mellan Lund-Hässleholm är den mest prioriterade satsningen i Skåne konstaterar Trafikverket i en ny utredning. Foto: News Øresund

Att bygga ut järnvägen med två nya spår Hässleholm-Lund är den högst prioriterade åtgärden i Skåne. Det konstaterar Trafikverket i en ny utredning om järnvägskapaciteten i Skåne utifrån både pendlar- och godsperspektiv. Uppdraget gavs av regeringen när planerna för en ny stambana för hastighetståg mellan Lund och Hässleholm avbröts i december förra året. Trafikverket ger i rapporten fyra olika förslag på hur järnvägen kan byggas ut på sträckan, men ser ingen tydlig samsyn med kommuner och region om vilket utbyggnadsalternativ som är bäst.   

”I Skåne råder det enighet att två nya spår mellan Hässleholm-Lund utgör den högst prioriterade åtgärden.” Så lyder pressmeddelandet från Trafikverket om den nya utredningen med fokus på järnvägskapaciteten i Skåne som offentliggjordes i veckan. Nya spår väntas både förbättra turtätheten i den regionala trafiken och minska transporttiderna för godstrafiken, enligt utredningen. Det går också att läsa att: ”För Hässleholm-Lund finns dock ingen tydlig samsyn om vilket utbyggnadsalternativ som är bäst.” Trafikverket vill därför inleda dialog med berörda kommuner och Region Skåne för att teckna en avsiktsförklaring om det fortsatta arbetet och åtgärdens ändamål och projektmål.

Att bygga ut sträckan Lund-Hässleholm med två nya spår kan göras på fyra olika sätt, enligt Trafikverkets utredning:

  1. Ny sträckning (nytt dubbelspår i ny sträckning)
  2. Delvis följa befintlig infrastruktur (nytt dubbelspår som så långt som möjligt följer befintlig infrastruktur)
  3. Delvis följa befintlig infrastruktur med plattformar för nya spår i Höör och Eslöv (nytt dubbelspår som så långt som möjligt följer befintlig infrastruktur, men med nya stopp vid stationer i Höör och Eslöv)
  4. Fyrspår (de nya spåren placeras på endera sida om de befintliga spåren, Södra stambanan byggs om till ett integrerat fyrspår)

För alla alternativ utom fyrspår förutsätts spåren i huvudsak bli planerade för 250 km/h, meddelar Trafikverket. Kostnadsmässigt ligger förslagen mellan 22–41 miljarder kronor beroende på utbyggnadsalternativ. Byggstart beräknas till 2033–2035 och trafikstart till 2043–2050.

Utifrån en sammanvägd bild av kostnader, genomförandetid och genomförande ger Trafikverket alternativet med en ny sträckning mest positiv bedömning. Fyrspår väntas kunna påverka trafiken med avstängningar och lägre hastigheter under cirka 15 år.

Bakgrunden till att kapaciteten Lund-Hässleholm behöver öka är bland annat att sträckan Malmö-Lund byggs ut till fyrspår med trafikstart i december i år och gör det möjligt att öka trafiken på den sträckan. Tågtrafiken har ökat kraftigt under de senaste 20-25 åren i Skåne och väntas öka framöver med den kommande fasta förbindelsen mellan Danmark och Tyskland, Fehmarn Bält-tunneln.

Trafikverket föreslår i utredningen att det fattas beslut under 2023 om två nya spår Hässleholm-Lund, utbyggnad av Malmö C och utbyggnad av Ramlösa station samt spår Helsingborg-Ramlösa.

Trafikverket hade ett motsvarande utredningsuppdrag för Ostlänken och sträckan Göteborg-Borås som också är färdiga och har redovisats till regeringen. (News Øresund)

Fakta: Trafikverkets förslag om kapacitetsåtgärder:

  1. Två nya spår Hässleholm-Lund (Södra stambanan)
  2. Utbyggnad Malmö C (Svedab-paketet)
  3. Utbyggnad Ramlösa station samt spår Helsingborg-Ramlösa
  4. Utbyggnad Hässleholm C
  5. Dubbelspår Skånebanan, Hässleholm-Kristianstad samt fler plattformsspår Kristianstad C
  6. Utredning av nya spår Alvesta-Hässleholm (Södra stambanan)
  7. Partiellt dubbelspår Ystadbanan, Rydsgård-Skurup

Fakta: Trafikverket lyfter Svedab-paketet i utredningen

Trafikverket och Øresundsbro Konsortiet har tidigare tagit fram ett förslag för investeringarna i landanläggningarna för järnvägen närmast Öresundsbron och förslag om finansiering från ägarbolaget Svedab. Att använda pengarna kräver ett regeringsbeslut. I Trafikverket nya rapport räknas investeringar från att det så kallade Svedab-paketet in.

Läs mer

Få vårt nyhetsbrev

E-postadress

Aktuella nyheter

Samhälle7 timmar sedan

Svedala blir centrum för ny kollektivtrafik till Malmö Airport

Järnvägsstationen i Svedala blir i augusti 2026 knutpunkt för Skånetrafikens nya busslinje till Malmö Airport. I Svedala ska resenärer med...

Samhälle8 timmar sedan

Oro och optimism – en blandad bild av konjunkturen

Utan Novo Nordisk och den danska läkemedelsindustrins framfart hade Danmarks BNP-tillväxt varit närmare 1,5 och inte 3 procent. Samtidigt hade...

Samhälle5 timmar sedan

Öresundsdebatten vecka 6: X stämmer Lego och känd dansk gallerist hjälper svensk konstnär

X stämmer Lego och Ørsted. Känd dansk gallerist hjälper Lundakonstnär. Svensk politiker vill ta efter Danmark för att hjälpa hotade...

Danmark9 timmar sedan

Danska energiföretaget Ørsted byter vd

Efter flera år med motgångar och miljardnedskrivningar av vindkraftsprojekt i USA byter danska energibolaget Ørsted vd och koncernchef. Mads Nipper...

Fastighet10 timmar sedan

Öresundsbrons 25-årsjubileum: En möjlighet för ett närmare dansk-svenskt samarbete

Öresundsbrons 25-årsjubileum i sommar är ett utmärkt tillfälle att prata om regionens framtid och ett närmare samarbete mellan Danmark och...

Okategoriserade11 timmar sedan

Nästa vecka är det sportlov i Danmark

Den 10-14 februari har barn och ungdomar i Köpenhamn och andra stora delar av landet vinterlov. Det innebär att skolorna...

Arbetsmarknad9 timmar sedan

Rapport: Den arbetsföra befolkningen minskar i Danmark

Sverige och Danmark går nu in i en ny tid: Befolkningstillväxten saktar in, färre barn föds, andelen äldre ökar och...

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.