Infrastruktur
Trafikverkets nya utredning: fyra förslag för utbyggnad av järnvägen Lund-Hässleholm till 250 km/h – efterfrågar samsyn
Att bygga ut järnvägen med två nya spår Hässleholm-Lund är den högst prioriterade åtgärden i Skåne. Det konstaterar Trafikverket i en ny utredning om järnvägskapaciteten i Skåne utifrån både pendlar- och godsperspektiv. Uppdraget gavs av regeringen när planerna för en ny stambana för hastighetståg mellan Lund och Hässleholm avbröts i december förra året. Trafikverket ger i rapporten fyra olika förslag på hur järnvägen kan byggas ut på sträckan, men ser ingen tydlig samsyn med kommuner och region om vilket utbyggnadsalternativ som är bäst.
”I Skåne råder det enighet att två nya spår mellan Hässleholm-Lund utgör den högst prioriterade åtgärden.” Så lyder pressmeddelandet från Trafikverket om den nya utredningen med fokus på järnvägskapaciteten i Skåne som offentliggjordes i veckan. Nya spår väntas både förbättra turtätheten i den regionala trafiken och minska transporttiderna för godstrafiken, enligt utredningen. Det går också att läsa att: ”För Hässleholm-Lund finns dock ingen tydlig samsyn om vilket utbyggnadsalternativ som är bäst.” Trafikverket vill därför inleda dialog med berörda kommuner och Region Skåne för att teckna en avsiktsförklaring om det fortsatta arbetet och åtgärdens ändamål och projektmål.
Att bygga ut sträckan Lund-Hässleholm med två nya spår kan göras på fyra olika sätt, enligt Trafikverkets utredning:
- Ny sträckning (nytt dubbelspår i ny sträckning)
- Delvis följa befintlig infrastruktur (nytt dubbelspår som så långt som möjligt följer befintlig infrastruktur)
- Delvis följa befintlig infrastruktur med plattformar för nya spår i Höör och Eslöv (nytt dubbelspår som så långt som möjligt följer befintlig infrastruktur, men med nya stopp vid stationer i Höör och Eslöv)
- Fyrspår (de nya spåren placeras på endera sida om de befintliga spåren, Södra stambanan byggs om till ett integrerat fyrspår)
För alla alternativ utom fyrspår förutsätts spåren i huvudsak bli planerade för 250 km/h, meddelar Trafikverket. Kostnadsmässigt ligger förslagen mellan 22–41 miljarder kronor beroende på utbyggnadsalternativ. Byggstart beräknas till 2033–2035 och trafikstart till 2043–2050.
Utifrån en sammanvägd bild av kostnader, genomförandetid och genomförande ger Trafikverket alternativet med en ny sträckning mest positiv bedömning. Fyrspår väntas kunna påverka trafiken med avstängningar och lägre hastigheter under cirka 15 år.
Bakgrunden till att kapaciteten Lund-Hässleholm behöver öka är bland annat att sträckan Malmö-Lund byggs ut till fyrspår med trafikstart i december i år och gör det möjligt att öka trafiken på den sträckan. Tågtrafiken har ökat kraftigt under de senaste 20-25 åren i Skåne och väntas öka framöver med den kommande fasta förbindelsen mellan Danmark och Tyskland, Fehmarn Bält-tunneln.
Trafikverket föreslår i utredningen att det fattas beslut under 2023 om två nya spår Hässleholm-Lund, utbyggnad av Malmö C och utbyggnad av Ramlösa station samt spår Helsingborg-Ramlösa.
Trafikverket hade ett motsvarande utredningsuppdrag för Ostlänken och sträckan Göteborg-Borås som också är färdiga och har redovisats till regeringen. (News Øresund)
Fakta: Trafikverkets förslag om kapacitetsåtgärder:
- Två nya spår Hässleholm-Lund (Södra stambanan)
- Utbyggnad Malmö C (Svedab-paketet)
- Utbyggnad Ramlösa station samt spår Helsingborg-Ramlösa
- Utbyggnad Hässleholm C
- Dubbelspår Skånebanan, Hässleholm-Kristianstad samt fler plattformsspår Kristianstad C
- Utredning av nya spår Alvesta-Hässleholm (Södra stambanan)
- Partiellt dubbelspår Ystadbanan, Rydsgård-Skurup
Fakta: Trafikverket lyfter Svedab-paketet i utredningen
Trafikverket och Øresundsbro Konsortiet har tidigare tagit fram ett förslag för investeringarna i landanläggningarna för järnvägen närmast Öresundsbron och förslag om finansiering från ägarbolaget Svedab. Att använda pengarna kräver ett regeringsbeslut. I Trafikverket nya rapport räknas investeringar från att det så kallade Svedab-paketet in.
-
Samhälle31 mars, 2020
Corona i Danmark och Sverige: Detta har hänt
-
Samhälle14 juli, 2020
Utrikesdepartementet förlänger reseavrådan till Danmark fram till den 29 juli
-
Infrastruktur23 januari, 2020
Tågvärden som blivit Öresundspendlarnas favorit
-
Samhälle2 juli, 2020
Danmark öppnar gränsen för invånarna i Blekinge och Kronoberg – Skåne närmar sig gränsöppning
-
Samhälle21 maj, 2020
Sverige behandlas på samma sätt som övriga Norden och Tyskland när Danmark börjar öppna upp gränsen – affärsresor möjliga från måndag
-
Samhälle28 maj, 2020
5 100 bilar kom från besök i Sverige och 2 000 från Bornholm vid den danska köbildningen på Öresundsbron i söndags
-
Samhälle8 juli, 2020
Skåne klarar kravet på låg smittnivå – Danmark väntas ge besked om gränsöppning över Öresund under torsdagen
-
Norden29 maj, 2020
Svenskar upplever orättvisa när de stoppas medan finländarna får korsa gränsen