Connect with us

Infrastruktur

Öresundsbron firas med opinionsbildning för en ny fast förbindelse

Publicerad

den

Katrin Stjernfeldt Jammeh (S), kommunstyrelsens ordförande i Malmö, och Frank Jensen (S), överborgmästare i Köpenhamn, har skrivit en gemensam debattartikel för en ny Öresundsmetro. Foto: News Øresund

Katrin Stjernfeldt Jammeh (S) och Torbjörn Tegnhammar (M) deltog under onsdagen på ett seminarium arrangerat av den nybildade intressegruppen Metroklubben, som aktivt ska arbeta för att skapa opinion för en Öresundsmetro mellan Köpenhamn och Malmö. Dessutom har flera debattartiklar om Öresundsmetron och en fast HH-förbindelse publicerats under de senaste dagarna. Öresundsregionens makthavare firar brons 20-årsjubileum med ett krafttag för att få till stånd en ny fast förbindelse.

 – Vi vill skapa den största ja-kampanjen i Sverige, sade Bengt E. Svensson, ordförande för intresseorganisationen Future City Malmö, som ligger bakom Metroklubben, ett nytt initiativ som vill väcka opinion för en framtida Öresundsmetro mellan Malmö och Köpenhamn. På 20-årsdagen av Öresundsbrons invigning arrangerade den nystartade organisationen ett seminarium där kommunstyrelsens ordförande i Malmö, Katrin Stjernfeldt Jammeh (S), och oppositionsrådet, Torbjörn Tegnhammar (M), deltog. Trots att politikerna representerar olika delar av det politiska spektrat var de rörande överens om att en satsning på en Öresundsmetro är viktig för regionen.

– För att klara av att ta emot godstrafiken från Europa utan att Öresundsbron blir en flaskhals för svensk export och import behöver vi styra om persontrafiken. Vi behöver på ett snabbare och effektivare sätt knyta ihop våra transportsystem i regionen, sade Katrin Stjernfeldt Jammeh.

Själva debatten i paneldiskussionen uteblev, då det finns en stor enighet bland malmöpolitikerna i metrofrågan. Både Katrin Stjernfeldt Jammeh och Torbjörn Tegnhammar menade att med en ny Fehmarn Bält-förbindelse är behovet av en Öresundsmetro stort, och de båda politikerna efterlyste ett bättre samarbete på nationellt plan mellan Sverige och Danmark.

– Jag ser inte metrofrågan som en lokal eller regional fråga, utan en nationell fråga om tillväxt i landet Sverige. Sverige är ofta för huvudstadsfokuserat, och om Malmö hade varit huvudstad i Sverige hade vi redan idag börjat bygga förbindelsen, sade Torbjörn Tegnhammar.

Politiker och näringslivstoppar vill se nya Öresundsförbindelser
Även på tidningarnas debattsidor har Öresundsbrons 20-årsjubileum använts för att väcka opinion för en ny fast förbindelse över Öresund. Frank Jensen (S), överborgmästare i Köpenhamn, och Katrin Stjernfeldt Jammeh (S), kommunstyrelsens ordförande i Malmö, uppmuntrar i en gemensam debattartikel i Sydsvenskande nationella politikerna i Sverige och Danmark till att tillsätta en gemensam utredning av en Öresundsmetro mellan Malmö och Köpenhamn.

Kommunstyrelsens ordförande i Malmö och Lund, en tidigare minister och flera näringslivstoppar, däribland Bert Nordberg från det danska storföretaget Vestas och Axis Communications medgrundare Martin Gren, publicerade under tisdagen en debattartikel i Aftonbladet med rubriken ”Bygg en tunnelbana till Danmark”. Debattörerna pekar på fem fördelar med en Öresundsmetro mellan Malmö och Köpenhamn.

I sundets norra delar publicerade Helsingborgs Dagblad under tisdagen en debattartikel från Peter Danielsson (M) och Jan Björklund (S), kommunstyrelsens ordförande respektive oppositionsråd i Helsingborg, som även de vill se en ny fast förbindelse över sundet – men i form av en tunnel mellan Helsingborg och Helsingör.

(News Øresund)

Läs mer

Få vårt nyhetsbrev

E-postadress

Aktuella nyheter

Samhälle19 april, 2024

Konjunkturen i Öresund: sysselsättningen stiger fortsatt i Danmark och inflationen i Sverige föll mer än väntat

Danmark väntas ha en fortsatt högre ekonomisk tillväxt än Sverige under 2024 med BNP-ökningar på över två procent. Sverige går...

Arbetsmarknad18 april, 2024

Miljarder i samhällsekonomiska vinster i Öresundsregionen om gränshindren över Öresund avvecklas, visar ny analys

Öresundsregionens arbetsmarknad är endast integrerad till 17 procent. Men om arbetsmarknaden skulle vara helt integrerad skulle detta leda till en...

Energi19 april, 2024

Danmark och Sverige med i avtal om export av koldioxid för permanent lagring

Att fånga in och lagra koldioxid brukar kallas för CCS och anses av många som ett av många sätt att...

Samhälle19 april, 2024

Svenskarna jobbar längre – den faktiska pensionsåldern har stigit till 66 år

Mellan 2022 och 2023 ökade den genomsnittliga pensionsåldern i Sverige med 1,2 år till 66,0 år skriver Sydsvenskan baserat på...

Energi19 april, 2024

Malmö börjar om med eget energibolag

Malmö stad startar ett eget energibolag för att säkerställa en “tillräcklig, prisvärd och hållbar elförsörjning och samtidigt stärka rådigheten över...

Infrastruktur19 april, 2024

Snälltåget kör fler tåg från Stockholm till Köpenhamn under perioden maj-september

Med start den 16 maj och fram till den 29 september i år utökar Snälltåget linjen Stockholm-Malmö och kör vidare...

Danmark18 april, 2024

400-åriga renässansbyggnaden Børsen i Köpenhamn brann ned till hälften – röster höjs för att bygga upp den igen

Ena halvan av den renässansbyggnaden Børshuset som ägs av Dansk Erhverv började under tisdagsmorgonen brinna, något flera danska och svenska...

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.