Connect with us

Infrastruktur

Öresundsbron firas med opinionsbildning för en ny fast förbindelse

Publicerad

den

Katrin Stjernfeldt Jammeh (S), kommunstyrelsens ordförande i Malmö, och Frank Jensen (S), överborgmästare i Köpenhamn, har skrivit en gemensam debattartikel för en ny Öresundsmetro. Foto: News Øresund

Katrin Stjernfeldt Jammeh (S) och Torbjörn Tegnhammar (M) deltog under onsdagen på ett seminarium arrangerat av den nybildade intressegruppen Metroklubben, som aktivt ska arbeta för att skapa opinion för en Öresundsmetro mellan Köpenhamn och Malmö. Dessutom har flera debattartiklar om Öresundsmetron och en fast HH-förbindelse publicerats under de senaste dagarna. Öresundsregionens makthavare firar brons 20-årsjubileum med ett krafttag för att få till stånd en ny fast förbindelse.

 – Vi vill skapa den största ja-kampanjen i Sverige, sade Bengt E. Svensson, ordförande för intresseorganisationen Future City Malmö, som ligger bakom Metroklubben, ett nytt initiativ som vill väcka opinion för en framtida Öresundsmetro mellan Malmö och Köpenhamn. På 20-årsdagen av Öresundsbrons invigning arrangerade den nystartade organisationen ett seminarium där kommunstyrelsens ordförande i Malmö, Katrin Stjernfeldt Jammeh (S), och oppositionsrådet, Torbjörn Tegnhammar (M), deltog. Trots att politikerna representerar olika delar av det politiska spektrat var de rörande överens om att en satsning på en Öresundsmetro är viktig för regionen.

– För att klara av att ta emot godstrafiken från Europa utan att Öresundsbron blir en flaskhals för svensk export och import behöver vi styra om persontrafiken. Vi behöver på ett snabbare och effektivare sätt knyta ihop våra transportsystem i regionen, sade Katrin Stjernfeldt Jammeh.

Själva debatten i paneldiskussionen uteblev, då det finns en stor enighet bland malmöpolitikerna i metrofrågan. Både Katrin Stjernfeldt Jammeh och Torbjörn Tegnhammar menade att med en ny Fehmarn Bält-förbindelse är behovet av en Öresundsmetro stort, och de båda politikerna efterlyste ett bättre samarbete på nationellt plan mellan Sverige och Danmark.

– Jag ser inte metrofrågan som en lokal eller regional fråga, utan en nationell fråga om tillväxt i landet Sverige. Sverige är ofta för huvudstadsfokuserat, och om Malmö hade varit huvudstad i Sverige hade vi redan idag börjat bygga förbindelsen, sade Torbjörn Tegnhammar.

Politiker och näringslivstoppar vill se nya Öresundsförbindelser
Även på tidningarnas debattsidor har Öresundsbrons 20-årsjubileum använts för att väcka opinion för en ny fast förbindelse över Öresund. Frank Jensen (S), överborgmästare i Köpenhamn, och Katrin Stjernfeldt Jammeh (S), kommunstyrelsens ordförande i Malmö, uppmuntrar i en gemensam debattartikel i Sydsvenskande nationella politikerna i Sverige och Danmark till att tillsätta en gemensam utredning av en Öresundsmetro mellan Malmö och Köpenhamn.

Kommunstyrelsens ordförande i Malmö och Lund, en tidigare minister och flera näringslivstoppar, däribland Bert Nordberg från det danska storföretaget Vestas och Axis Communications medgrundare Martin Gren, publicerade under tisdagen en debattartikel i Aftonbladet med rubriken ”Bygg en tunnelbana till Danmark”. Debattörerna pekar på fem fördelar med en Öresundsmetro mellan Malmö och Köpenhamn.

I sundets norra delar publicerade Helsingborgs Dagblad under tisdagen en debattartikel från Peter Danielsson (M) och Jan Björklund (S), kommunstyrelsens ordförande respektive oppositionsråd i Helsingborg, som även de vill se en ny fast förbindelse över sundet – men i form av en tunnel mellan Helsingborg och Helsingör.

(News Øresund)

Läs mer

Få vårt nyhetsbrev

E-postadress


Aktuella nyheter

Life Science16 april, 2021

Danmarks regering avsätter nära 30 miljoner danska kronor till bättre användning av hälsodata i ny life science-strategi

Life science-branschens intresseorganisationer rosar den danska regeringens nya life science-strategi, som bland annat vill skapa en gemensam plattform för bättre...

Infrastruktur16 april, 2021

Regeringen vill bygga stambanor för höghastighetståg i Sverige under 2022-2033

Regeringen vill bygga nya stambanor för höghastighetståg, men dessutom ska det finnas utrymme för satsningar på andra infrastrukturprojekt under de...

Infrastruktur16 april, 2021

Greater Copenhagen möter Folketingets transportutskott på tisdag nästa vecka – och jobbar för ett dansk-svenskt ministermöte innan sommaren

Ta nästa steg i utredningsarbetet om en HH-förbindelse i form av en förstudie och gör en dansk-svensk strategisk analys om...

Danmark16 april, 2021

Svenska finansdepartementet ser skattesmäll för Öresundspendlare som ett danskt problem

Öresundspendlare som bor i Danmark och arbetar i Sverige riskerar en skattesmäll på tiotusentals kronor för 2020, om de behövt...

Danmark16 april, 2021

Bertel Haarder: Sverige sätter stopp för skatteundantag för hemarbetande Öresundspendlare

Att det inte införs något skatteundantag för Öresundspendlare som arbetar hemifrån och därför måste betala skatt i både Danmark och...

Infrastruktur16 april, 2021

Huvudbangården kan bli ny ändhållplats för Öresundstågen enligt danska infrastrukturplanen – tågen planeras avgå och ankomma till spår 26

Spår 26 på Köpenhamns huvudbangård kan bli det nya permanenta avgångs- och ankomstspåret för tågen till och från Sverige, men...

Infrastruktur16 april, 2021

Små skillnader i punktlighet för danska och svenska tåg över Öresundsbron

Skillnaden i punktlighet för tågen som kör över Öresundsbron från Sverige till Danmark respektive från Danmark till Sverige är inte...

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.