Connect with us

Infrastruktur

Öresundsbron sänker priserna för sina stamkunder

Publicerad

den

Öresundsbron väljer att sänka priserna för dem som reser ofta, men höjer dem för dem som reser sällan. Foto: News Øresund - Johan Wessman

Öresundsbron sänker priserna med sex-sju procent för alla avtalskunder, vilket finansieras med höjda priser för dem som betalar för en enskild resa. Dessutom kommer ett fast månadspris på 4 395 svenska kronor att införas som en möjlighet för pendlare som reser ofta över bron.

Samtidigt som priserna förändras byter också rabattavtalen namn – se faktarutan. Dessutom lanserar Öresundsbron en ny hemsida och en ny app är på gång.

– Efter de 23 år som bron funnits kan det bli ännu mer interaktion och integration mellan länderna. Vi vill bidra till att få kurvan att gå uppåt igen genom att göra det billigare att resa. När andra höjer priserna sänker vi dem. Vi vill göra det enklare att resa över bron och få fler att arbetspendla, sade Øresundsbro Konsortiets vd Linus Eriksson vid en pressträff på tisdagen.

Flera av förändringarna har redan trätt i kraft. Prissänkningarna för fritidsresenärer (sju procent), pendlare (sju procent) och affärskunder (sex procent) gäller från och med idag, den 14 mars. Möjligheten till ett fast månadspris för pendlare ska däremot införas senast den 31 maj, enligt Öresundsbrons försäljning- och marknadsdirektör Berit Vestergaard. Från och med 17 april kommer samtidigt årskostnaden för rabattavtalen att öka något.

För Öresundspendlare kommer det framöver att finnas två möjligheter: att följa det generella avtalet där priserna sänks med sju procent, eller att välja månadspriset. Det går att byta mellan de två varianterna, utan bindningstid. Berit Vestergaard bedömer att ungefär hälften av pendlarna – de som kör oftast – kommer att tjäna på att välja månadsabonnemanget – Øresundspendler+.

I samband med att de nya förändringarna införs slopas samtidigt brobizzen för de flesta kunder. I stället anmäler kunderna bilens registreringsnummer hos Öresundsbron, och sedan läses det av automatiskt när de passerar betalstationen.

För en grupp kommer det däremot att bli dyrare att resa över Öresundsbron framöver, nämligen de som inte har något rabattavtal utan betalar ordinarie pris för sin överfart. För denna grupp höjs priserna med sex-sju procent. (News Øresund)

 

Fakta: Rabattavtal och priser framöver

Typ av avtal   Prisförändring
ØresundGO För privatkunder -7%
ØresundPendlare För pendlare -7%
ØresundsPendlare+ För pendlare som väljer månadskort Fast pris på 4 395 SEK / 2 995 DKK – den som reser 20 dagar i månaden sparar 877 DKK
ØresundBusiness För företagskunder -6%
Normalpris För enkelbiljetter +6-7%

 

Källa: Öresundsbron

Läs mer

Få vårt nyhetsbrev

E-postadress

Aktuella nyheter

Arbetsmarknad12 juni, 2024

Tuff kamp över Öresund om ingenjörer – undersökning visar att lönerna är 50 procent högre i Danmark än i Sverige

Kampen om arbetskraften över Öresund är i full gång. På drygt tio år har antalet svenska civilingenjörer som pendlar till...

Samhälle12 juni, 2024

15 procent fler resor med Öresundståg över bron under maj

Trots en trasig växel på Österport under maj noterar Skånetrafiken en fortsatt stark resandeutveckling med Öresundstågen mellan Danmark och Sverige....

Danmark12 juni, 2024

Köpenhamn skapar ett världsledande innovationsdistrikt med fokus mot life science och kvantteknologi

Danmarks regering, Köpenhamns kommun och Köpenhamns universitet meddelade på måndagen att de gått samman om att bilda ett nytt världsledande...

Danmark12 juni, 2024

Novo Nordisk Fonden sponsor till kommande Innovation District Copenhagen

Arbetet med att ta fram en helhetsplan för Köpenhamns nya Innovation District Copenhagen kommer att sponsras med ett ”lille millionbeløb”...

Arbetsmarknad10 juni, 2024

Nya skatteavtalet på plats – skrevs under av ministrar

Glädjande, viktigt och äntligen! Så beskrev Sveriges finansminister Elisabeth Svantesson (M) och Danmarks skatteminister Jeppe Bruus (S) det nya, omförhandlade...

Infrastruktur12 juni, 2024

Klart hur en Öresundsmetro skulle ansluta till Malmö

En station på befintlig mark i den norra delen av Västra hamnen, Galeonen+, och via en borrad tunnel nås nästa...

Infrastruktur12 juni, 2024

Ny utredning: en avgreningskammare för att ansluta en Öresundsmetro till linje M5 i Köpenhamn skulle kosta 400 miljoner danska kronor att bygga

Att bygga en avgreningskammare på den kommande tunnelbanelinjen M5 i Köpenhamn för att ha möjlighet att kunna ansluta en eventuell...

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.