25 mars 2019 News Øresund - oberoende dansk-svensk nyhetsbyrå

1B xx

Published on februari 14th, 2019 | by Jenny Andersson

0

Nytt informationskontor i Helsingborg ska väcka idén om att pendla över sundet

2019-02-14:

Invigning av informationscentret Øresunddirekts Helsingborgskontor. Från vänster: Jesper Theander, arbetsmarknadsdirektör i Helsingborg, Sandra Forsén, verksamhetsansvarig Øresunddirekt Sverige, Anneli Hulthén, landshövding Skåne, Bendikte Kiær (Konservative), borgmästare i Helsingør, samt Peter Danielsson (M), kommunstyrelsens ordförande i Helsingborg. Foto: Øresunddirekt

Att få fler att pendla mellan Helsingborg och Helsingör är ett av motiven till att informationscentret Øresunddirekt öppnar ett nytt Helsingborgskontor, som ska vara öppet var tredje måndag under 2019. När kontoret invigdes början av februari var bland andra Skånes landshövding Anneli Hulthén, Peter Danielsson (M), kommunstyrelsens ordförande i Helsingborg, samt Helsingörs borgmästare Benedikte Kiær (Konservative) på plats i lokalerna hos kommunens arbetsmarknadsförvaltning.

Sandra Forssén, verksamhetsansvarig för Øresunddirekt i Sverige – varför startar ni i Helsingborg?

– Vi ser att det finns en potential i norra delen av Öresundsregionen. Det har varit mycket fokus på Malmö-Köpenhamn, men det sker också pendling i norra delen av Öresundsregionen och det kan bli ännu bättre, tycker vi. Helsingborg och Helsingör har uppvaktat oss och vi har pratat om det här länge och nu fanns en möjlighet att docka in i en befintlig verksamhet på arbetsmarknadsförvaltningen, så då tog vi den chansen.

Ligger fokus på privatpersoner eller företag?

– Vårt första fokus är privatpersoner, men vi kan också hjälpa företag i enskilda frågor kring exempelvis skatt och socialförsäkring vid rekrytering. Men den stora delen i företagsrådgivning är fortfarande i Malmö som det ser ut nu.

Hur ser ni på framtiden för Helsingborgskontoret, som ni kallar för ett popup-kontor?

– Vi ser 2019 som ett testår, för att väga insatserna mot hur det fungerar: finns det ett underlag, finns det ett intresse, hur går samarbetet med alla inblandade? Men jag tycker att kontoret är en viktig signal, för vi pratar mycket om att man kan ringa till oss eller läsa på webben, men för en person som är sugen på att börja pendla eller har börjat pendla och behöver prata med någon är det jätteviktigt att ha det personliga mötet.

Hur planerar ni att nå folk, med tanke på att ni har öppet en dag var tredje vecka?

– Arbetsmarknadsförvaltningen, där vi har vårt kontor, har öppet måndag till fredag, och de har alltid en genomströmning av människor. När vi dockar in var tredje måndag kan vi dels träffa dem som är där i andra ärenden och så ett frö ”har du tänkt på att det finns en arbetsmarknad på andra sidan sundet också – det tar bara 20 minuter med färjan”, dels kommer vi att jobba hårt med marknadsföringen. Vi kommer att gå ut i olika kanaler, sociala medier till exempel, och Helsingborgs stad och Helsingörs kommun kommer också att marknadsföra det här, så vi hoppas att vi ska kunna bygga upp ett rykte om att vi är där.

(News Øresund – Anna Palmehag)


About the Author



Comments are closed.

Back to Top ↑