Connect with us

Infrastruktur

Nya förslag på sträckningar för metro och en östlig ringväg till Lynetteholmen

Publicerad

den

I det ena förslaget av två om sträckningen för en östlig ringväg i Köpenhamn finns anslutning till Øresundsmotorvejen vid Köpenhamns flygplats. Illustration: Transport- og Boligministeriet

Transport- och Boligministeriet har tillsammans med Köpenhamns kommun gjort nya förundersökningar om hur det kan byggas metro och en östlig ringväg till den planerade konstgjorda ön Lynetteholmen. För den östliga ringvägen finns två huvudalternativ varav den ena ansluter direkt till Øresundsmotorvejen vid Köpenhamns flygplats och därmed knyter an till den svenska trafiken från Öresundsbron.

En östlig ringväg i Köpenhamn har diskuterats länge och aktualiserats med planerna om att bygga den konstgjorda ön Lynetteholmen i Köpenhamns hamn. Ön beräknas ge plats för 35 000 invånare och lika många arbetsplatser. Själva stadsutvecklingen förväntas påbörjas 2035 och hela området vara klart 2070. En del i projektet är att skapa en effektiv infrastruktur till och från den nya stadsdelen och som samtidigt kan avlasta trafiken i de centrala delarna av Köpenhamn. De nya utredningarna som publicerats under fredagen visar tre olika förslag på metrosträckning och två huvudförslag, med nio olika varianter, när det gäller sträckningen för en östlig ringväg.

Alternativen för en östlig ringväg anges i utredningen som ”Korridor Øst”, från Nordhavn via Lynetteholmen till Øresundsmotorvejen och som ”Korridor Vest”, från Nordhavn via Lynetteholmen till Amagermotorvejen. För resenärer till och från Sverige skulle ”Korridor Øst” alltså ge en koppling vid Köpenhamns flygplats och i det västra alternativet skulle anslutningen ske via Amagermotorvejen vid Ørestad. Enligt utredningen är en östlig korridor något billigare, mellan 20–25 miljarder danska kronor, jämfört med den västliga lösningen, mellan 26-31 miljarder kronor. En östlig ringväg väntas ge en tidsbesparing på uppemot 2,5 miljoner timmar om året i trafiken i huvudstadsområdet, enligt förundersökningen.

Finansieringen väntas delvis komma från utveckling och markförsäljning på Lynetteholmen vilket beräknas till mellan 17–23 miljarder kronor. Den samlade finansieringen av Lynetteholmen och infrastrukturen ska beslutas inom de kommande åren i samarbete mellan staten och Köpenhamns kommun. (News Øresund)

Läs mer

Få vårt nyhetsbrev

E-postadress

Aktuella nyheter

Näringsliv2 veckor sedan

Öresundsbron 25-årsjubileum i fokus när svenskt affärsnätverk möttes i Köpenhamn

När det sydsvenska vd-nätverket Friends of Executive samlade 170 personer i en av Hotel D’Angleterres stora salar i Köpenhamn var...

Danmark2 veckor sedan

Arla Foods går samman med tysk mejerikoncern

I veckan meddelades det att Arla Foods krokar arm med sin tyska motsvarighet DMK Group, och blir därmed den största...

Danmark2 veckor sedan

Gängkriminaliteten borta från Pusher Street i Christiania

Ett år efter att Pusher Street i Christiania bokstavligen revs upp med gatsten, hashbodar och allt är droghandeln och gängkriminaliteten...

Samhälle2 veckor sedan

Flyttningen över Öresund ökar – men bara från Skåne till Östdanmark

Enligt ny statistik från Region Skåne har antalet flyttningar över Öresund ökat under året. Det beror dock inte på att...

Danmark2 veckor sedan

Kunglig närvaro vid Öresundbrons 25-årsfirande

Öresundsbron firar 25 år och precis som vid invigningen firas det med kunglig glans. Den 1 juli tar det svenska...

Danmark2 veckor sedan

Coop i Danmark tar bort plastlocken från yoghurtförpackningar

EU-bestämmelsen om att skruvlock i plast måste sitta fast på förpackningen har fått en oväntad konsekvens. I Danmark slopade Coop...

Politik2 veckor sedan

Helsingborg står värd för Sveriges första Natomöte

I maj nästa år gästas Helsingborg av Natoländernas utrikesministrar för ett informellt utrikesministermöte. – Det är med stolthet som Sverige...

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.