Connect with us

Infrastruktur

Ny skånsk tågstrategi: tredubbling av antalet tågresor över Öresundsbron till 2040

Publicerad

den

Antalet tågresor över Öresundsbron väntas vara 100 000 per dag år 2040, enligt Region Skånes persontågsstrategi. Foto: News Øresund

År 2040 beräknas 100 000 dagliga tågresor under varje helgfri vardag mellan Köpenhamn och Malmö vilket är en tredubbling jämfört med resandet 2019. Det framgår av Region Skånes nya persontågsstrategi. Sammantaget behövs tio tåg, fyra Öresundståg och sex tåg i nya tågsystem 3, för att klara den beräknade resandemängden.

Ett restidsmål på 30 minuter Malmö-Köpenhamn år 2040 och en resandeutveckling från cirka 30 000 resor per helgfri vardag (2019) till 59 000 resor 2030, 77 500 resor 2035 och sedan 100 000 resor år 2040. Det är en del av utvecklingen i Region Skånes nya persontågsstrategi som nu är beslutad i regionfullmäktige.

För att nå antalet beräknade resenärer över sundet 2040 behövs fler åtgärder i infrastrukturen på båda sidor sundet.

– Det behövs infrastrukturåtgärder på båda sidor sundet så att det finns mer kapacitet bland annat vid Köpenhamns flygplats och på spåren fram till huvudbangården. Så behövs det en trimning av infrastrukturen även på svensk sida och fler fordon, säger Carl Björklund, projektledare för Persontågsstrategin och trafikstrateg på Skånetrafiken, till News Øresund

Det nya kapacitetsstarka tågsystem 3 planeras till en början trafikera sträckan Helsingborg-Lund-Malmö-Köpenhamn, men finns sedan med i planeringen för att möta ett ökat resande även i andra delar av Skåne. Bland annat planeras för två system 3-tåg per timme och riktning under högtrafik via en HH-förbindelse år 2040 och även trafik från Älmhult, Kristianstad, Ystad och Trelleborg som kan gå vidare över Öresundsbron. Det skulle innebära direkttåg till Köpenhamn för Bornholmsresenärer som reser med färjan till Ystad.

– Anledningen till att vi har med Ystad och Trelleborg är ett förstärkningsbehov i rusningstrafik där vi idag kör direktturer till Malmö med Pågatåg Express. Det finns även behov av att förstärka Malmö-Köpenhamn i rusningstid och då kan vi kombinera de här behoven. Det blir två flugor i en smäll förutsatt att vi får ihop det rent trafiktekniskt. Det skulle öka möjligheterna för oss att ta marknadsandelar. Det är samtidigt viktigt att komma ihåg att rapporten inte är ett löfte om hur det blir 2040 utan visar hur vi kan göra får att nå våra mål, säger Carl Björklund.

(News Øresund – Jenny Andersson)

Läs mer

Få vårt nyhetsbrev

E-postadress


Aktuella nyheter

Life Science16 april, 2021

Danmarks regering avsätter nära 30 miljoner danska kronor till bättre användning av hälsodata i ny life science-strategi

Life science-branschens intresseorganisationer rosar den danska regeringens nya life science-strategi, som bland annat vill skapa en gemensam plattform för bättre...

Infrastruktur16 april, 2021

Regeringen vill bygga stambanor för höghastighetståg i Sverige under 2022-2033

Regeringen vill bygga nya stambanor för höghastighetståg, men dessutom ska det finnas utrymme för satsningar på andra infrastrukturprojekt under de...

Infrastruktur16 april, 2021

Greater Copenhagen möter Folketingets transportutskott på tisdag nästa vecka – och jobbar för ett dansk-svenskt ministermöte innan sommaren

Ta nästa steg i utredningsarbetet om en HH-förbindelse i form av en förstudie och gör en dansk-svensk strategisk analys om...

Danmark16 april, 2021

Svenska finansdepartementet ser skattesmäll för Öresundspendlare som ett danskt problem

Öresundspendlare som bor i Danmark och arbetar i Sverige riskerar en skattesmäll på tiotusentals kronor för 2020, om de behövt...

Danmark16 april, 2021

Bertel Haarder: Sverige sätter stopp för skatteundantag för hemarbetande Öresundspendlare

Att det inte införs något skatteundantag för Öresundspendlare som arbetar hemifrån och därför måste betala skatt i både Danmark och...

Infrastruktur16 april, 2021

Huvudbangården kan bli ny ändhållplats för Öresundstågen enligt danska infrastrukturplanen – tågen planeras avgå och ankomma till spår 26

Spår 26 på Köpenhamns huvudbangård kan bli det nya permanenta avgångs- och ankomstspåret för tågen till och från Sverige, men...

Infrastruktur16 april, 2021

Små skillnader i punktlighet för danska och svenska tåg över Öresundsbron

Skillnaden i punktlighet för tågen som kör över Öresundsbron från Sverige till Danmark respektive från Danmark till Sverige är inte...

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.