Connect with us

Infrastruktur

Ny skånsk tågstrategi innehåller fler direkta tågförbindelser över sundet

Publicerad

den

I en ny tågstrategi för Skåne ingår direkttåg mellan Ystad och Köpenhamn i kommande tågsystem 3. Foto: News Øresund

Direkttåg mellan Ystad och Köpenhamn 2030 efter utbyggnad av Ystadbanan. Tio år senare direkttåg Trelleborg-Köpenhamn och även en direktkoppling mellan nordöstra Skåne och norra Själland genom dubbelspår på Skånebanan och en fast HH-förbindelse. Det är delar av den nya Tågstrategi som Region Skåne och Skånetrafiken presenterade under torsdagen.

Under torsdagen presenterade Region Skåne och Skånetrafiken sin Tågstrategi fram till år 2040. Strategin visar hur tågtrafiken behöver utvecklas för at nå Region Skånes mål om kollektivtrafikresandet.

– Vi kan bygga ut trafiken, men det kräver att vi har infrastruktur också. Tågstrategin är inte ett löfte om garanterad trafik, det är vår ambition och vad vi vill, sa Linus Eriksson, trafikdirektör på Skånetrafiken, på torsdagens pressmöte.

Ett av Skånes största problem är att det finns för många enkelspår, enligt Linus Eriksson. Investeringar som i den nya tågstrategin identifieras som nödvändiga är bland annat dubbelspår på Skånebanan, som går på sträckan Kristianstad-Hässleholm-Helsingborg, utbyggnad till dubbelspår på delar av Ystadbanan, fyra spår på Västkustbanan mellan Landskrona och Kävlinge och mer kapacitet genom Helsingborg och Lund. Tågstrategin ska användas som underlag i dialogen med regeringen och Trafikverket om vilka infrastruktursatsningar som ska prioriteras framöver.

Det regionala tågresandet i Skåne ökar. Sett till antalet resor har Skåne Sveriges näst största tågsystem med Öresundståg och Pågatåg, berättade Linus Eriksson. I december 2022 ska den skånska trafiken kompletteras med ett nytt tågsystem, kallat System 3. Det innefattar nya kapacitetsstarka tåg som just nu upphandlas och som till en början ska trafikera sträckan Helsingborg-Malmö-Köpenhamn. Det nya tågsystemet väntas sedan användas även för att köra direkttåg Ystad-Köpenhamn 2030, vilket skulle innebära att det återigen införs direkttrafik från Köpenhamn för Bornholmsbor som tar färjan till Ystad. Tio år senare, 2040, innefattar strategin direkttåg Trelleborg-Köpenhamn och även Kristianstad-Hässleholm-Helsingborg vidare över norra Öresund, med en fast förbindelse Helsingborg-Helsingør som Region Skåne arbetar för att få till stånd.

Den utökade trafiken kräver att fler investeringar görs även i infrastrukturen, menar Linus Eriksson. De 13,7 miljarder kronor som tillfaller Skåne i den nationella infrastrukturplanen för 2018–2029, av totalt 622,5 miljarder kronor, anser han är för lite.

– Det är knappt sju procent av investeringarna som hamnar i Skåne. Vi har 13 procent av befolkningen och är en tågberoende region, sade han vid pressmötet.

Region Skånes mål är att antalet tågresor ska öka med 100 procent från 2019 till 2030 och därefter med ytterligare 60 procent mellan 2030 och 2040. Det beräknas kräva cirka 50 nya fordon, främst inom System 3.

Tågstrategin sänds nu ut på remiss och väntas tas upp i regionens kollektivtrafiknämnd i oktober och sedan för beslut i regionfullmäktige den 1 december i år.

(News Øresund – Jenny Andersson)

Läs mer

Få vårt nyhetsbrev

E-postadress

Aktuella nyheter

Samhälle8 juli, 2020

Skåne klarar kravet på låg smittnivå – Danmark väntas ge besked om gränsöppning över Öresund under torsdagen

Gränsen över Öresund kommer troligen att öppnas på lördag. Region Skånes statistik över antalet nya fall av covid-19-smitta visar att...

Infrastruktur3 juli, 2020

Öresundsbron hämtar ny vd från Skånetrafiken

Linus Eriksson blir ny vd för Øresundsbro Konsortiet efter Caroline Ullman-Hammer som fyllde 65 år i höstas och då meddelade...

Samhälle3 juli, 2020

Fyra nya ledare i samarbetet över Öresund under 2020

2020 blir ett förändringens år när det gäller ledarposterna i fyra organisationer som har stor betydelse för samarbetet över Öresund....

Samhälle3 juli, 2020

Mediebilden av Øresundsbrons jubileum

En vardagsregion efter 20 år med bron, spruckna visioner, nya politiska visioner om ytterligare fasta förbindelser över Öresund, succé men...

Fastighet2 juli, 2020

Petter Stordalens köpenhamnska flagskepp med nordiskt DNA, Villa Copenhagen, öppnade under onsdagen

Efter att öppningen först försenats av coronapandemin har nu norska Petter Stordalen och Nordic Choices nya femstjärniga hotell i Köpenhamn...

Danmark2 juli, 2020

Danska Socialdemokratiet och det röda blocket leder stort i opinionsmätningarna – sämsta opinionsläget för det borgerliga blocket på 20 år

Om det var val i Danmark idag skulle statsminister Mette Frederiksen (S) sannolikt få sitta kvar. Det röda blocket får...

Näringsliv1 juli, 2020

Malmö vill uppmärksamma företagande över Öresund – instiftar nytt näringslivspris

Malmö stad vill sätta fokus på företagande och innovation över Öresund. Därför inrättas ett nytt Öresundspris som kommer att delas...

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.