Connect with us

Infrastruktur

Ny skånsk tågstrategi innehåller fler direkta tågförbindelser över sundet

Publicerad

den

I en ny tågstrategi för Skåne ingår direkttåg mellan Ystad och Köpenhamn i kommande tågsystem 3. Foto: News Øresund

Direkttåg mellan Ystad och Köpenhamn 2030 efter utbyggnad av Ystadbanan. Tio år senare direkttåg Trelleborg-Köpenhamn och även en direktkoppling mellan nordöstra Skåne och norra Själland genom dubbelspår på Skånebanan och en fast HH-förbindelse. Det är delar av den nya Tågstrategi som Region Skåne och Skånetrafiken presenterade under torsdagen.

Under torsdagen presenterade Region Skåne och Skånetrafiken sin Tågstrategi fram till år 2040. Strategin visar hur tågtrafiken behöver utvecklas för at nå Region Skånes mål om kollektivtrafikresandet.

– Vi kan bygga ut trafiken, men det kräver att vi har infrastruktur också. Tågstrategin är inte ett löfte om garanterad trafik, det är vår ambition och vad vi vill, sa Linus Eriksson, trafikdirektör på Skånetrafiken, på torsdagens pressmöte.

Ett av Skånes största problem är att det finns för många enkelspår, enligt Linus Eriksson. Investeringar som i den nya tågstrategin identifieras som nödvändiga är bland annat dubbelspår på Skånebanan, som går på sträckan Kristianstad-Hässleholm-Helsingborg, utbyggnad till dubbelspår på delar av Ystadbanan, fyra spår på Västkustbanan mellan Landskrona och Kävlinge och mer kapacitet genom Helsingborg och Lund. Tågstrategin ska användas som underlag i dialogen med regeringen och Trafikverket om vilka infrastruktursatsningar som ska prioriteras framöver.

Det regionala tågresandet i Skåne ökar. Sett till antalet resor har Skåne Sveriges näst största tågsystem med Öresundståg och Pågatåg, berättade Linus Eriksson. I december 2022 ska den skånska trafiken kompletteras med ett nytt tågsystem, kallat System 3. Det innefattar nya kapacitetsstarka tåg som just nu upphandlas och som till en början ska trafikera sträckan Helsingborg-Malmö-Köpenhamn. Det nya tågsystemet väntas sedan användas även för att köra direkttåg Ystad-Köpenhamn 2030, vilket skulle innebära att det återigen införs direkttrafik från Köpenhamn för Bornholmsbor som tar färjan till Ystad. Tio år senare, 2040, innefattar strategin direkttåg Trelleborg-Köpenhamn och även Kristianstad-Hässleholm-Helsingborg vidare över norra Öresund, med en fast förbindelse Helsingborg-Helsingør som Region Skåne arbetar för att få till stånd.

Den utökade trafiken kräver att fler investeringar görs även i infrastrukturen, menar Linus Eriksson. De 13,7 miljarder kronor som tillfaller Skåne i den nationella infrastrukturplanen för 2018–2029, av totalt 622,5 miljarder kronor, anser han är för lite.

– Det är knappt sju procent av investeringarna som hamnar i Skåne. Vi har 13 procent av befolkningen och är en tågberoende region, sade han vid pressmötet.

Region Skånes mål är att antalet tågresor ska öka med 100 procent från 2019 till 2030 och därefter med ytterligare 60 procent mellan 2030 och 2040. Det beräknas kräva cirka 50 nya fordon, främst inom System 3.

Tågstrategin sänds nu ut på remiss och väntas tas upp i regionens kollektivtrafiknämnd i oktober och sedan för beslut i regionfullmäktige den 1 december i år.

(News Øresund – Jenny Andersson)

Läs mer

Få vårt nyhetsbrev

Aktuella nyheter

Näringsliv20 juni, 2021

Danmarks tomatkung hämtar största delen av vinsten från sin svenska verksamhet

Danmarks största tomatproducent Alfred Pedersen & Søn är även Sveriges största tomatodlare med växthus i Dalköpinge utanför Trelleborg. Den svenska verksamheten...

Arbetsmarknad18 juni, 2021

Mer än 5 000 danska sjuksköterskor går i strejk från lördag i protest mot låga löner

På lördag utlöses en strejk i Danmark som omfattar var tionde sjuksköterska i Danmark i kommuner och regioner i hela...

Infrastruktur18 juni, 2021

Öresundsfrågor, gränser och gröna lösningar debatterades på Folkemødet

Folkemødet i Allinge på Bornholm genomförs i begränsad form med en del publik på plats. En hel del samtal och...

Samhälle17 juni, 2021

Region Själland räknar med miljardvinst till följd av Fehmarn Bält-förbindelsen

En större arbetsmarknadsregion i och med kortare restider, bättre möjlighet att locka till sig kvalificerad arbetskraft från utlandet, en utökad...

Arbetsmarknad17 juni, 2021

Omställning krävs på den svenska arbetsmarknaden

Trots vissa positiva tendenser på den svenska arbetsmarknaden varnar Arbetsförmedlingen för att den ovanligt höga långtidsarbetslösheten kommer att bita sig...

Infrastruktur17 juni, 2021

Fehmarn Bält-projektets danska tunnelfabrik kan göras permanent

En politisk majoritet i Folketinget föreslår att tunnelfabriken som ska uppföras vid Rödbyhamn på Lolland, där betongelementen till Fehmarn Bält-förbindelsen...

Samhälle17 juni, 2021

Nya mottagningar för långtidscovid öppnas i Skåne

Många som har varit sjuka i covid-19 blir inte helt återställda, utan kan uppleva symptom som trötthet, andningsbesvär och hjärtklappning...

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.