Connect with us

Infrastruktur

Ny skånsk tågstrategi innehåller fler direkta tågförbindelser över sundet

Publicerad

den

I en ny tågstrategi för Skåne ingår direkttåg mellan Ystad och Köpenhamn i kommande tågsystem 3. Foto: News Øresund

Direkttåg mellan Ystad och Köpenhamn 2030 efter utbyggnad av Ystadbanan. Tio år senare direkttåg Trelleborg-Köpenhamn och även en direktkoppling mellan nordöstra Skåne och norra Själland genom dubbelspår på Skånebanan och en fast HH-förbindelse. Det är delar av den nya Tågstrategi som Region Skåne och Skånetrafiken presenterade under torsdagen.

Under torsdagen presenterade Region Skåne och Skånetrafiken sin Tågstrategi fram till år 2040. Strategin visar hur tågtrafiken behöver utvecklas för at nå Region Skånes mål om kollektivtrafikresandet.

– Vi kan bygga ut trafiken, men det kräver att vi har infrastruktur också. Tågstrategin är inte ett löfte om garanterad trafik, det är vår ambition och vad vi vill, sa Linus Eriksson, trafikdirektör på Skånetrafiken, på torsdagens pressmöte.

Ett av Skånes största problem är att det finns för många enkelspår, enligt Linus Eriksson. Investeringar som i den nya tågstrategin identifieras som nödvändiga är bland annat dubbelspår på Skånebanan, som går på sträckan Kristianstad-Hässleholm-Helsingborg, utbyggnad till dubbelspår på delar av Ystadbanan, fyra spår på Västkustbanan mellan Landskrona och Kävlinge och mer kapacitet genom Helsingborg och Lund. Tågstrategin ska användas som underlag i dialogen med regeringen och Trafikverket om vilka infrastruktursatsningar som ska prioriteras framöver.

Det regionala tågresandet i Skåne ökar. Sett till antalet resor har Skåne Sveriges näst största tågsystem med Öresundståg och Pågatåg, berättade Linus Eriksson. I december 2022 ska den skånska trafiken kompletteras med ett nytt tågsystem, kallat System 3. Det innefattar nya kapacitetsstarka tåg som just nu upphandlas och som till en början ska trafikera sträckan Helsingborg-Malmö-Köpenhamn. Det nya tågsystemet väntas sedan användas även för att köra direkttåg Ystad-Köpenhamn 2030, vilket skulle innebära att det återigen införs direkttrafik från Köpenhamn för Bornholmsbor som tar färjan till Ystad. Tio år senare, 2040, innefattar strategin direkttåg Trelleborg-Köpenhamn och även Kristianstad-Hässleholm-Helsingborg vidare över norra Öresund, med en fast förbindelse Helsingborg-Helsingør som Region Skåne arbetar för att få till stånd.

Den utökade trafiken kräver att fler investeringar görs även i infrastrukturen, menar Linus Eriksson. De 13,7 miljarder kronor som tillfaller Skåne i den nationella infrastrukturplanen för 2018–2029, av totalt 622,5 miljarder kronor, anser han är för lite.

– Det är knappt sju procent av investeringarna som hamnar i Skåne. Vi har 13 procent av befolkningen och är en tågberoende region, sade han vid pressmötet.

Region Skånes mål är att antalet tågresor ska öka med 100 procent från 2019 till 2030 och därefter med ytterligare 60 procent mellan 2030 och 2040. Det beräknas kräva cirka 50 nya fordon, främst inom System 3.

Tågstrategin sänds nu ut på remiss och väntas tas upp i regionens kollektivtrafiknämnd i oktober och sedan för beslut i regionfullmäktige den 1 december i år.

(News Øresund – Jenny Andersson)

Läs mer

Få vårt nyhetsbrev

E-postadress

Aktuella nyheter

Danmark11 timmar sedan

Växelkurs och prisskillnader gynnar danskar som köper fritidshus i Skåne

Svenska fritidshus är billigare att köpa än danska, och prisskillnaderna är särskilt stora mellan Själland och södra Sverige. Det visar...

Arbetsmarknad12 timmar sedan

Lågkonjunkturen dröjer sig kvar i Skåne – och skillnaderna inom länet ökar

Lågkonjunkturen fortsätter i hela landet, så även i Skåne. Men utvecklingen är inte lika dramatisk som tidigare, och det finns...

Hållbarhet15 timmar sedan

Svensk klimatutredning vill skära av Östersjön från världshaven

För att minska risken för översvämningar vid Sveriges och Danmarks kuster bör en gigantisk damm byggas mellan Skagen och Bohuslän....

Hållbarhet2 dagar sedan

Bron 25 år: ”Gör vi bra saker flyttar naturen in”

När man på allvar började planera Öresundsbron var det många som oroade sig över hur miljön i Öresund skulle påverkas....

Danmark2 dagar sedan

Svag svensk krona och stark dansk arbetsmarknad lyfter Öresundsintegrationen

Den svaga svenska kronan i kombination med en fortsatt stark dansk arbetsmarknad gör att allt fler arbetspendlar över Öresund. Samtidigt...

Norden6 dagar sedan

En gemensam nordisk debattredaktion diskuterades av chefredaktörer från Danmark, Sverige, Norge och Finland

En nordisk debattredaktion där gemensamma frågor kan diskuteras. Det var ett förslag som togs upp av svenska Dagens Nyheters chefredaktör...

Norden6 dagar sedan

Finland miljardsatsar på att lämna rysk spårvidd och anpassa järnvägen till europeisk standard

I Finland har järnvägen en spårvidd på 1 524 millimeter, samma som i Ryssland. Nu har Finland beslutat att stegvis...

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.