Connect with us

Infrastruktur

Ny rapport: stängd Öresundsbron skulle drabba pendlare och arbetsgivare hårt

Publicerad

den

Oresundsbron

En arbetsgrupp har undersökt konsekvenserna om Öresundsbron skulle behöva stängas under en längre period. Svårast skulle de bli för pendlarna och deras arbetsgivare. Foto: News Øresund – Johan Wessman

Pendlarna och de danska arbetsgivarna drabbas hårdast om Öresundsbron skulle stängas ner för både järnväg och biltrafik under en längre period. Det fastslår en arbetsgrupp från Näringsdepartementet och det danska Transport- och byggministeriet i en ny rapport.

En arbetsgrupp har granskat vilka konsekvenser det skulle få om Öresundsbron stängdes i mer än 30 dagar, på grund av en naturkatastrof, olycka eller något annat. I sin rapport konstaterar arbetsgruppen att pendlarna saknar bra resmöjligheter om Öresundsbron stängs, eftersom restiden blir minst två timmar i vardera riktning oavsett vilken väg de väljer. Eftersom de flesta pendlare arbetar i Danmark skulle även de danska arbetsgivarna drabbas.

Det värsta scenariot vore om det tog tre till sex månader innan Öresundsbron åter kunde öppna. Det är nämligen för kort tid för att att kommersiella aktörer skulle kunna etablera sig på marknaden och erbjuda alternativa transportmedel över södra Öresund, men en lång period för pendlarna och deras arbetsgivare.

Vid en stängning av Öresundsbron skulle huvuddelen av trafiken gå via Helsingborg-Helsingör. Bedömningen är att kollektivtrafiken har tillräcklig kapacitet för ytterligare resenärer, men under rusningstid skulle det saknas plats för 700 bilar på färjorna mellan Helsingborg och Helsingör och dess uppmarschområde. Det anslutande vägnätet skulle också kunna utgöra en flaskhals.

Vid en stängning som varade mer än sex månader skulle det kunna vara intressant för en kommersiell operatör att etablera en färjelinje mellan DFDS-terminalen eller Oceankajen i Köpenhamn och Malmö. Det skulle dock uppstå stora problem när bilarna skulle ta sig från hamnområdet ut i Köpenhamnstrafiken.

Risken för Öresundsbron helt skulle behövas stängas ner i mer än 30 dagar är liten. Den är så liten att det bara förväntas ske en gång under en period på 330 år, vilket kan jämföras med att brons livslängd är 100 år. (News Øresund)

Fakta

År 2014 tillsatte Näringsdepartementet och det danska Transport- och byggministeriet ”Arbetsgruppen för Öresundsberedskap”. Arbetsgruppen fick i uppdrag att kartlägga existerande beredskap vid en händelse som medför ett totalt avbrott av Öresundsbron under en kortare eller längre tidsperiod. Som en del i arbetet skulle behov och möjligheter för att etablera alternativa transportvägar studeras, framför allt om bron skulle behöva stängas under en längre period. Eftersom risken för en total stängning under längre tid är liten har arbetsgruppen fokuserat på förberedelser för att underlätta samarbetet mellan olika aktörer, så att de kan reagera snabbare om olyckan skulle vara framme. Dessutom har ett mål varit att öka medvetenheten om vilka aktuella och alternativa transportmöjligheter som finns. Arbetsgruppen föreslår att rapportens förutsättningar och slutsatser revideras vart fjärde år.

 

Läs mer

Få vårt nyhetsbrev

E-postadress

Aktuella nyheter

Kultur27 september, 2023

Folkmusiktrion Dreamer’s Circus får Dansk-svensk kulturfonds kulturpris

Den dansk-svenska trion Dreamer’s Circus, bestående av danska Rune Tonsgaard Sørensen och Nikolaj Busk samt svenska Ale Carr, har spelat...

Infrastruktur26 september, 2023

Danska tågpriser blir upp till 13 procent dyrare nästa år

Tågresor i Danmark kommer att bli dyrare från årsskiftet, enligt Politiken med en ökning på upp till 13 procent. Resenärer...

Arbetsmarknad22 september, 2023

Skattereglerna i Norden behöver förenklas, visar ny analys

Skattereglerna för både medborgare och företag som arbetar över gränsen kan vara oförutsägbara, och arbetsgivare riskerar stor och onödig administration...

Arbetsmarknad22 september, 2023

Ny rapport: Greater Copenhagen starka inom grön forskning, men släpar efter i innovationskraft och investeringar

Det är organisationen Greater Copenhagen som tagit fram rapporten ”Grön tillväxt i Greater Copenhagen”, som tittar närmare på hur storstadsområdet...

Näringsliv22 september, 2023

Forsea byter namn till Öresundslinjen efter ägarbytet

Öresundslinjen blir det nya namnet på de stora färjorna som trafikerar linjen Helsingborg-Helsingör. Namnbytet är ett led i integrationen med...

Danmark22 september, 2023

Den 1 oktober får äldre dieselbilar inte längre köra in i danska storstäders miljözoner

Från den 1 oktober får inte längre äldre persondieselbilar som följer Euronorm 4 eller lägre köra in i miljözonerna i...

Samhälle22 september, 2023

Öresundsdebatten vecka 38: Gängmedlemmar flyr Sverige av oro för sina liv, danska straff för svenska brott och kommunal dragkamp om Öresundsförbindelser

Gängkrigen i Sverige eskalerar och landet har inte varit så farligt sedan andra världskriget och gängmedlemmar flyr nu landet av...

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.