Infrastruktur
Ny rapport: Fler investeringar behövs i järnvägsnäten för att utnyttja de gröna möjligheterna med Fehmarn Bälttunneln
För att inte vägtransporterna ska fortsätta öka och järnvägstransporterna minska när dansk-tyska Fehmarn Bälttunneln står klar 2029 krävs fler investeringar i järnväg. Det är en av slutsatserna i en rapport som konsultföretaget Sweco tagit fram på uppdrag av det dansk-svenska politiska samarbetet Greater Copenhagen och tysk-dansk-svensk-norska samarbetet STRING. I rapporten konstateras även att den tidigare prognosen från Intraplan och BVU varit för positiv när det gäller hur mycket trafik som väntas flytta över från väg till järnväg när Fehmarn Bälttunneln tas i drift om sex år.
Sweco menar i rapporten att den tidigare prognosen från Intraplan och BVU från 2014 om att 165 000 ton gods per år skulle flytta över från väg till järnväg när Fehmarn Bälttunneln står klar är alltför positiv. I den nya rapporten nämns ”att i ljuset av de senaste årens utveckling var den prognosen alltför positiv. Beräkningen nu visar sju godståg färre per dygn än den tidigare prognosen”.
Scenarierna i rapporten visar hur godsvolymerna på järnväg väntas öka med omkring 20 procent eller mindre fram till 2040 och att det inte heller går att utesluta att järnvägsgodset kan minska i omfattning. Det står i kontrast till att vägtransporterna över Fehmarn Bält väntas öka med minst 50 procent och kanske även kan komma att fördubblas.
– Rapporten är bekymmersam läsning, eftersom den visar, att utan investeringar i järnvägsnäten kommer vi inte kunna utnyttja Fehmarn Bält-förbindelsens fulla potential när det gäller gröna transporter. Öresundsbrons landanslutningar på svenska sidan, fyrspår Lund-Hässleholm och fler spår helst hela vägen till Linköping, samt en ny omlastningsterminal i Danmark, är några av de investeringar som måste göras för att lösa flaskhals- och kapacitetsproblem, så att järnvägen blir mer konkurrenskraftig”, säger Tue David Bak, vd för Greater Copenhagen.
(News Øresund)
-
Danmark2 månader sedan
Från och med 1 januari 2025 är det återigen förbjudet att flagga med utländska flaggor i Danmark – de nordiska flaggorna och Tysklands undantas
-
Infrastruktur8 månader sedan
Nya tåg och ny operatör på gång för Skånetrafiken – som ständigt jobbar med punktligheten
-
Danmark10 månader sedan
Danska regeringen bidrar med miljoner till stängningen av Pusher Street på Christiania – den 6 april börjar gatan grävas upp
-
Danmark12 månader sedan
Transparency International: Danmark alltjämt minst korrupta landet i världen – Sverige på sämsta placeringen sedan mätningarna startade
-
Arbetsmarknad11 månader sedan
Nytt danskt löneavtal ger en ram på 8,8 procent under två år för 200 000 statsanställda
-
Danmark12 månader sedan
Danska Nordic Waste har gått i konkurs och lämnar efter sig notan för miljöskandalen – och i Sverige åtalas Think Pink för grovt miljöbrott
-
Arbetsmarknad11 månader sedan
Fler svenskar omfattas av den danska expertskatten
-
Arbetsmarknad12 månader sedan
Riksdagen röstar om id-kontrollag den 15 februari – så förbereder sig transportörerna