Connect with us

Infrastruktur

Ny rapport: Fler investeringar behövs i järnvägsnäten för att utnyttja de gröna möjligheterna med Fehmarn Bälttunneln

Publicerad

den

I Danmark pågår förberedelserna inför öppningen av Fehmarn Bälttunneln. På bilden syns bygget av den nya Storströmsbron mellan Själland och Falster som tillsammans med en ny järnväg Köpenhamn-Ringsted, kompletterande investeringar i Köpenhamn samt en uppgradering av järnvägen mellan Ringsted och Rødbyhavn ska öka den danska järnvägskapaciteten. Enligt Swecos nya rapport är det nu främst på den svenska sidan Öresundsbron som det behövs ytterligare järnvägsinvesteringar. I Skåne slutförs dock två stora järnvägsprojekt i år: utbyggnad till fyrspårig järnväg mellan Malmö och Lund samt dubbelspår mellan Ängelholm och Maria station i Helsingborg. Foto: News Øresund

För att inte vägtransporterna ska fortsätta öka och järnvägstransporterna minska när dansk-tyska Fehmarn Bälttunneln står klar 2029 krävs fler investeringar i järnväg. Det är en av slutsatserna i en rapport som konsultföretaget Sweco tagit fram på uppdrag av det dansk-svenska politiska samarbetet Greater Copenhagen och tysk-dansk-svensk-norska samarbetet STRING. I rapporten konstateras även att den tidigare prognosen från Intraplan och BVU varit för positiv när det gäller hur mycket trafik som väntas flytta över från väg till järnväg när Fehmarn Bälttunneln tas i drift om sex år.

Sweco menar i rapporten att den tidigare prognosen från Intraplan och BVU från 2014 om att 165 000 ton gods per år skulle flytta över från väg till järnväg när Fehmarn Bälttunneln står klar är alltför positiv. I den nya rapporten nämns ”att i ljuset av de senaste årens utveckling var den prognosen alltför positiv. Beräkningen nu visar sju godståg färre per dygn än den tidigare prognosen”.

Scenarierna i rapporten visar hur godsvolymerna på järnväg väntas öka med omkring 20 procent eller mindre fram till 2040 och att det inte heller går att utesluta att järnvägsgodset kan minska i omfattning. Det står i kontrast till att vägtransporterna över Fehmarn Bält väntas öka med minst 50 procent och kanske även kan komma att fördubblas.

– Rapporten är bekymmersam läsning, eftersom den visar, att utan investeringar i järnvägsnäten kommer vi inte kunna utnyttja Fehmarn Bält-förbindelsens fulla potential när det gäller gröna transporter. Öresundsbrons landanslutningar på svenska sidan, fyrspår Lund-Hässleholm och fler spår helst hela vägen till Linköping, samt en ny omlastningsterminal i Danmark, är några av de investeringar som måste göras för att lösa flaskhals- och kapacitetsproblem, så att järnvägen blir mer konkurrenskraftig”, säger Tue David Bak, vd för Greater Copenhagen.
(News Øresund)

 

 

 

Läs mer

Få vårt nyhetsbrev

E-postadress

Aktuella nyheter

Norden9 timmar sedan

Finland miljardsatsar på att lämna rysk spårvidd och anpassa järnvägen till europeisk standard

I Finland har järnvägen en spårvidd på 1 524 millimeter, samma som i Ryssland. Nu har Finland beslutat att stegvis...

Danmark10 timmar sedan

Gamla Lilla Bältbron fyller 90

Det är inte bara Öresundsbron som har jubileum i år – veteranen Den gamle Lillebæltsbro, som förbinder Middelfart på Fyn...

Energi10 timmar sedan

Förnybar elproduktion hotas av nya regler

I mars genomfördes en reform av det svenska elnätet som har skapat oväntat höga avgifter för elproducenter. Förnybara energislag vars...

Norden9 timmar sedan

En gemensam nordisk debattredaktion diskuterades av chefredaktörer från Danmark, Sverige, Norge och Finland

En nordisk debattredaktion där gemensamma frågor kan diskuteras. Det var ett förslag som togs upp av svenska Dagens Nyheters chefredaktör...

Danmark13 timmar sedan

Försvaret av Bornholm stärks – får egen bataljon och regemente

Som ett led i en ny dansk arméplan med en utökning av personalen med 5 000 tjänster ska försvaret av...

Arbetsmarknad1 dag sedan

Pendlarserie: Camilla Latifi kom till Malmö för kärleken – men jobbet blev kvar i Danmark

MALMÖ. Just nu ställer ett spårfel på bron till det för Öresundspendlare, med färre och långsammare tåg till följd. Men...

Politik1 dag sedan

De svenska gränskontrollerna förlängs än en gång

Sverige fortsätter med de inre gränskontrollerna ytterligare ett halvår. När det nya tillståndet löper ut har Sverige haft ”tillfällig gränskontroll...

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.