22 juli 2018 News Øresund - oberoende dansk-svensk nyhetsbyrå

1C xx

Published on september 27th, 2016 | by Johan Wessman

0

Ny järnväg Malmö – Köpenhamn bättre än Öresundsmetro enligt ny analys beställd av Region Skåne

2016-09-27:
green-cargo-webb

Den skånska järnvägen är överbelastad. En lösning är att två av tre godståg som idag körs genom Skåne på Södra stambanan istället körs upp genom norra Själland och till Helsingborg via en HH-tunnel. Men det räcker inte. På lång sikt behövs det även en ny järnvägsförbindelse mellan Malmö-Köpenhamn (istället för en Öresundsmetro) skriver konsultföretaget Sweco i en scenarioanalys som gjorts på uppdrag av Region Skåne. Foto: News Øresund

Det skånska järnvägsnätet är på väg mot en trafikinfarkt. Det behövs flera olika pusselbitar för att komma tillrätta med problemen. En lösning som långsiktigt anses bättre än en Öresundsmetro är att bygga ytterligare en järnvägsförbindelse mellan Malmö och Köpenhamn. Ett annan pusselbit handlar om att bygga en fast förbindelse mellan Helsingborg och Helsingör så att två av tre skånska godståg kan dirigeras om via norra Själland innan de kör vidare upp i Sverige. Ett tredje förslag är att järnvägen mellan Malmö och Lund byggas ut från planerade fyra till sex spår eller genom ett separat godsspår byggs från Malmö till norr om Lund. Det skriver konsultföretaget Sweco i flera olika scenarier i en rapport som de tagit fram på uppdrag av Region Skåne som en del i arbetet med att ta fram en strategi för hållbara godstransporter.

Skåne har tio av Sveriges hårdast belastade järnvägssträckor. Om inget görs utöver planerade investeringar kommer Södra stambanans mest belastade delar i Skåne inte att räcka till. Trafikbehovet år 2025 motsvarar då ett fiktivt kapacitetsutnyttjande på 148 procent medan 90 procent av kapaciteten på Öresundsbron utnyttjas, uppger Sweco i scenariorapporten.

Rapporten var klar redan vid årsskiftet och sändes ut i ett pressmeddelande av Region Skåne nu i veckan.
– Vi har redan använt analysen mycket i vår kommunikation för att visa hur kapaciteten på Södra stambanan är begränsad och att det behövs fler åtgärder, säger Stina Nilsson, som är Region Skånes projektledare i arbetet med Sverigeförhandlingen.

Uppdraget till Sweco var att analysera godstrafiken på de skånska järnvägarna men det är en fråga som är tätt sammanlänkad med trafiken med persontåg såväl regionalt som genom de planerade höghastighetstågen som diskuteras i Sverigeförhandlingen. Därför innehåller rapporten förslag från Sweco som berör allt från behovet av utbyggd järnväg i Skåne till nya fasta förbindelser över Öresund.
– Konsulten har tagit fram egna förslag. Men det är inget vi analyserat vidare eller som politiken tagit ställning till, säger Stina Nilsson.

Enligt rapporten kan en lösning på den skånska järnvägskrisen kan vara en kombination av en ny svensk höghastighetsjärnväg som möjliggör nya snabba regionaltåg och att fler godståg körs genom norra Själland och via en ny tunnel mellan Helsingör och Helsingborg. Det skriver Sweco ut i sin sammanfattning av scenarioanalysen. Det skulle avlasta Södra stambanan men också kräva att Skånebanan mellan Helsingborg och Kristianstad byggs ut till två spår. Den stora trafikproppen utgörs dock fortfarande av sträckan Malmö-Lund.

I den mera detaljerade huvudtexten resonerar Sweco om att det i ett medellångt perspektiv är svårt att skilja två av alternativen för nästa fasta Öreundsförbindelse åt – att bygga en fast så kallad HH-förbindelse mellan Helsingborg och Helsingör eller att bygga en Öresundsmetro mellan Köpenhamn och Malmö. Båda alternativen har för och nackdelar. Förslaget att bygga en fast förbindelse mellan Landskrona och Köpenhamn anses inte ha någon fördel jämfört med en HH-förbindelse. Långsiktigt anser dock inte Sweco att en Öresundsmetro är det bästa alternativet utan för fram ett nytt fjärde alternativ – en helt ny järnvägsförbindelse över södra Öresund i kombination med en HH-förbindelse.
“Den långsiktiga lösningen är således en ny järnvägsförbindelse Malmö-Köpenhamn (istället för Metro) i kombination med HH samt en kraftfull kapacitetsutbyggnad Malmö-Lund. Då kommer både gods- och persontrafiken kunna hanteras enligt de prognoser som studerats inom ramen för denna utredning”, skriver Sweco i sin slutrapport och scenarioanalys till Region Skåne.

Trafiken med lokal- och regiontåg i Skåne har blivit en succé. De senaste 25 åren har resandet mer än fördubblats och Trafikverket spår i sin basprognos en ytterligare ökning med 50 procent fram till år 2030. Samtidigt planeras det för höghastighetsjärnväg i Sverige och en tunnel som förbinder Tyskland och Danmark vid Fehmarn bält. Den regionala tågtrafiken kommer därmed att få samsas med såväl höghastighetståg som fler godståg. Sammantaget innebär detta att trycket på det redan hårt belastade skånska järnvägsnätet ökar. “Läget för Skånes järnväg är allvarligt”, konstaterar Sweco.

Rapportens slutsats är att “den planerade trafiken inom de närmaste tio åren därmed inte får plats på spåren”. Om inget görs kommer problemen år 2025 att vara störst på Södra Stambanan söder om Hässleholm och då främst på sträckan Eslöv – Lund – Flackarp. Men även tågtrafiken i Citytunneln, på Öresundsbron, Ystadbanan och Trelleborgsbanan uppges bli hårt ansträngd enligt rapporten.

I flera scenarier visas hur järnvägstrafiken fram mot 2035 kan växa ytterligare och omfördelas inom Skåne bland annat genom att en höghastighetsjärnväg möjliggör nya snabba regionaltåg som kan avlasta Södra stambanan och hur en ny fast förbindelse mellan Helsingborg-Helsingör i kombination med en utbyggnad till dubbelspårig Skånebana kan ta över två av tre godståg från Södra stambanan. Det skulle även avlasta tågtrafiken på Öresundsbron medan Citytunneln fortfarande är överbelastad. På lång sikt kommer inte järnvägen på Öresundsbron att räcka till även om HH-förbindelsen byggs och det är därför Sweco förordar en ny järnvägsförbindelse mellan Malmö och Köpenhamn före en Öresundsmetro. (News Øresund)

 

 

 

 


About the Author



Comments are closed.

Back to Top ↑