Connect with us

Samhälle

Nationella järnvägsbolagens slutsats: Fehmarn bält-tunneln förskjuter fokus mot Skåne och Köpenhamn

Publicerad

den

Green Cargos vd Ted Söderholm och SJ:s vd Crister Fritzson på scenen i Öresundshuset i Visby under Almedalsveckan. Foto: News Øresund

När Expressens/Kvällspostens krönikör Csaba Perlenberg recenserade Almedalsveckans debatter om den dansk-svenska gränsregionen lyfte han fram två debattörer från nationella företag: Green Cargos vd Ted Söderholm och SJ:s vd Crister Fritzson. De båda järnvägsbolagens chefer pekade i en debatt i Öresundshuset på hur tyngdpunkten i den svenska järnvägstrafiken förskjuts söderut när den dansk-tyska väg- och järnvägstunneln under Fehmarn Bält står klar någon gång kring 2028. Båda talade om Skåne och Köpenhamn som en framtida hub för järnvägstrafik till och från Skandinavien.

Sedan förra året har godstågsoperatören Green Cargo trafiktillstånd, dansktalande lokförare och lok anpassade för att kunna köra även i Danmark. SJ har sedan tidigare ett antal X2000 tåg som kör mellan Stockholm och Köpenhamn och på sommaren även från Göteborg. Nu låter det svenska persontågsföretaget SJ bygga om samtliga X2000 tåg för att klara danska förhållanden. Vd Crister Fritzson var tydlig med att SJ vill utvidga sin trafik först till Odense och Aarhus i Danmark och när Fehmarn Bält-tunneln står klar även trafikera Hamburg och kanske Berlin. Han är dock noga med att påpeka att detta kräver att den danska regeringen öppnar upp den danska järnvägen för konkurrens på samma sätt som i Sverige. Redan i december lockade SJ Danmark och Greater Copenhagen-samarbetet med en karta som visar hur Köpenhamn då kan bli en skandinavisk hub för tågtrafik på samma sätt som flygplatsen i Kastrup är en hub för flygtrafiken. (News Øresund)

Läs mer

Få vårt nyhetsbrev

E-postadress

Aktuella nyheter

Arbetsmarknad22 september, 2023

Skattereglerna i Norden behöver förenklas, visar ny analys

Skattereglerna för både medborgare och företag som arbetar över gränsen kan vara oförutsägbara, och arbetsgivare riskerar stor och onödig administration...

Arbetsmarknad22 september, 2023

Ny rapport: Greater Copenhagen starka inom grön forskning, men släpar efter i innovationskraft och investeringar

Det är organisationen Greater Copenhagen som tagit fram rapporten ”Grön tillväxt i Greater Copenhagen”, som tittar närmare på hur storstadsområdet...

Näringsliv22 september, 2023

Forsea byter namn till Öresundslinjen efter ägarbytet

Öresundslinjen blir det nya namnet på de stora färjorna som trafikerar linjen Helsingborg-Helsingör. Namnbytet är ett led i integrationen med...

Danmark22 september, 2023

Den 1 oktober får äldre dieselbilar inte längre köra in i danska storstäders miljözoner

Från den 1 oktober får inte längre äldre persondieselbilar som följer Euronorm 4 eller lägre köra in i miljözonerna i...

Samhälle22 september, 2023

Öresundsdebatten vecka 38: Gängmedlemmar flyr Sverige av oro för sina liv, danska straff för svenska brott och kommunal dragkamp om Öresundsförbindelser

Gängkrigen i Sverige eskalerar och landet har inte varit så farligt sedan andra världskriget och gängmedlemmar flyr nu landet av...

Samhälle22 september, 2023

Räntehöjningarna slår hårdare mot hushåll med bostadsrättslägenhet i Stockholm än i Göteborg och Malmö

Riksbankens höjningar av styrräntan med följande höjningar av bostadsräntorna slår hårdare mot invånarna i Stockholm än i övriga landet beroende...

Arbetsmarknad22 september, 2023

Arbetslösheten har nästan halverats för svenskar födda utanför Europa

Sedan flyktingkrisen 2016 har arbetslösheten nästan halverats bland personer i Sverige som är födda utanför Europa rapporterar Dagens Nyheter  som...

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.