Connect with us

Samhälle

Nationella järnvägsbolagens slutsats: Fehmarn bält-tunneln förskjuter fokus mot Skåne och Köpenhamn

Publicerad

den

Green Cargos vd Ted Söderholm och SJ:s vd Crister Fritzson på scenen i Öresundshuset i Visby under Almedalsveckan. Foto: News Øresund

När Expressens/Kvällspostens krönikör Csaba Perlenberg recenserade Almedalsveckans debatter om den dansk-svenska gränsregionen lyfte han fram två debattörer från nationella företag: Green Cargos vd Ted Söderholm och SJ:s vd Crister Fritzson. De båda järnvägsbolagens chefer pekade i en debatt i Öresundshuset på hur tyngdpunkten i den svenska järnvägstrafiken förskjuts söderut när den dansk-tyska väg- och järnvägstunneln under Fehmarn Bält står klar någon gång kring 2028. Båda talade om Skåne och Köpenhamn som en framtida hub för järnvägstrafik till och från Skandinavien.

Sedan förra året har godstågsoperatören Green Cargo trafiktillstånd, dansktalande lokförare och lok anpassade för att kunna köra även i Danmark. SJ har sedan tidigare ett antal X2000 tåg som kör mellan Stockholm och Köpenhamn och på sommaren även från Göteborg. Nu låter det svenska persontågsföretaget SJ bygga om samtliga X2000 tåg för att klara danska förhållanden. Vd Crister Fritzson var tydlig med att SJ vill utvidga sin trafik först till Odense och Aarhus i Danmark och när Fehmarn Bält-tunneln står klar även trafikera Hamburg och kanske Berlin. Han är dock noga med att påpeka att detta kräver att den danska regeringen öppnar upp den danska järnvägen för konkurrens på samma sätt som i Sverige. Redan i december lockade SJ Danmark och Greater Copenhagen-samarbetet med en karta som visar hur Köpenhamn då kan bli en skandinavisk hub för tågtrafik på samma sätt som flygplatsen i Kastrup är en hub för flygtrafiken. (News Øresund)

Läs mer

Få vårt nyhetsbrev

E-postadress

Aktuella nyheter

Danmark18 april, 2024

Innovation blir kärnverksamhet på Rigshospitalet

Efter att det senaste decenniet arbetat med ”innovation” mer och mer ingår det sedan förra året i kärnverksamheten på det...

Hållbarhet17 april, 2024

Naturvårdsverket: Sverige kommer inte att nå varken nationella klimatmål eller EU-målen med nuvarande politiska beslut

Naturvårdsverket analyserar varje år Sveriges förutsättningar för att nå de uppställda klimatmålen. Årets genomgång visar att avståndet till de nationella...

Infrastruktur17 april, 2024

Behov av ökat nordiskt samarbete inom transport och infrastruktur enligt ny rapport

Det behövs radikala förbättringar inom transportsektorn för att nå visionen om att göra Norden till världens mest hållbara och integrerade...

Norden17 april, 2024

Nära och enigt nordiskt försvarssamarbete lyftes i panelsamtal på svenska ambassaden

Det är naturligt och positivt att de nordiska länderna och även Baltikum samarbetar närmare i försvarsfrågor inom Nato, menade nordiska...

Danmark11 april, 2024

Pendlare längs Kystbanen upprörda över längre restid: ”Varför var det så viktigt att klippa bort Sverige?”

Pendlare längs Kystbanen, som utgörs av de fem kommunerna Helsingör, Fredensborg, Rudersdal, Hørsholm och Gentofte, har de senaste åren fått...

Samhälle11 april, 2024

Fler än på tio år flyttade från Östdanmark till Skåne i fjol

För andra året i rad ökade antalet flyttar från Östdanmark till Skåne under 2023 och med 1 642 flyttar ligger nu...

Danmark11 april, 2024

Danske Regioner hämtar inspiration från Skåne när det gäller biljettpriser och zonindelning i kollektivtrafiken

Skånes biljettaxor och zonindelning är förebilden när Danske Regioner ska övergå till digitala biljettsystem och samtidigt vill öka resandet med...

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.