Infrastruktur
Nationell konferens om höghastighetsjärnväg i Malmö
Höghastighetstågen måste göras relevanta för fler kommuner än de som ligger längs spåren. Det var en av synpunkterna som framfördes på en konferens i Malmö igår med syftet att ge en nyanserad bild av investeringen. Sverigeförhandlingen berättade om ett stort intresse. I nuläget finns avtal med nio kommuner om 84 000 bostäder.
Städers attraktivitet är avgörande för framtiden och utvecklingen i Sverige är delad i två delar, berättade Charlotta Mellander professor i nationalekonomi vid Jönköpings universitet.
– För att få full effekt och inte minst relevans måste höghastighetsbanan nå utanför de kommunerna som redan går bra. Att övertyga om att det kommer hela landet till del. Det är definitivt något man måste förstå och förhålla sig till.
Men infrastruktur leder inte automatiskt till lokal och regional utveckling. Det finns stora skillnader mellan kommuner som har samma pendlingsförutsättningar, menade Göran Cars professor i stadsplanering vid KTH.
– Stationens placering och funktion spelar en nyckelroll för utvecklingen. Det är viktigt när vi talar om höghastighetsbana, framför allt är resonemanget relevant för de kommuner som ligger på ett nära avstånd från kommunerna som får stationer på höghastighetsbanan.
Flera föredragshållare framhöll även vikten av att visa konkreta nyttor med höghastighetsjärnväg och att lösa finansieringen så att inte andra behov nödvändigtvis behöver stå tillbaka, bland annat inom utbildningsområdet.
Den pågående Sverigeförhandlingen, som tillsattes av den borgerliga regeringen och nu förs vidare av S-MP-regeringen, driver förhandlingen om medfinansiering för att öka nyttan. I nuläget har avtal slutits med nio kommuner, däribland Lund, vilket innebär 84 000 nya bostäder. Sju städer och två flygplatser återstår.
– Förhandlingen går fort, det tolkar vi som ett tecken på angelägenhet. Kommunerna presenterar inte bara lösa planer utan gör skapa åtaganden som ska befästas i giltiga avtal, säger Catharina Håkansson Boman, förhandlingsperson Sverigeförhandlingen.
Att förhandla om infrastruktur är inget nytt, menar hon, men nu förs privata och offentliga parter samman som förhandlar om ett nytt järnvägssystem kopplat till bostadsbyggande och investeringar i städerna.
Arrangörer till gårdagens konferens var Region Skåne, Västra Götalandsregionen och Region Jönköpings län tillsammans med 17 kommuner och intresseorganisationer. (News Øresund – Jenny Andersson)
Läs mer: Höghastighetståg väntas bli billigare än tidigare beräknat
Läs mer: Lund i avtal om höghastighetsjärnväg – får pengar till spårväg och cykelsatsningar
-
Samhälle31 mars, 2020
Corona i Danmark och Sverige: Detta har hänt
-
Samhälle14 juli, 2020
Utrikesdepartementet förlänger reseavrådan till Danmark fram till den 29 juli
-
Infrastruktur23 januari, 2020
Tågvärden som blivit Öresundspendlarnas favorit
-
Samhälle2 juli, 2020
Danmark öppnar gränsen för invånarna i Blekinge och Kronoberg – Skåne närmar sig gränsöppning
-
Samhälle21 maj, 2020
Sverige behandlas på samma sätt som övriga Norden och Tyskland när Danmark börjar öppna upp gränsen – affärsresor möjliga från måndag
-
Samhälle28 maj, 2020
5 100 bilar kom från besök i Sverige och 2 000 från Bornholm vid den danska köbildningen på Öresundsbron i söndags
-
Samhälle8 juli, 2020
Skåne klarar kravet på låg smittnivå – Danmark väntas ge besked om gränsöppning över Öresund under torsdagen
-
Norden29 maj, 2020
Svenskar upplever orättvisa när de stoppas medan finländarna får korsa gränsen