Connect with us

Infrastruktur

Höghastighetståg väntas bli billigare än tidigare beräknat

Publicerad

den

Nya beräkningar från Trafikverket visar att höghastighetsjärnväg mellan Stockholm och Göteborg/Malmö skulle kosta 230 miljarder kronor att bygga. Det är i det nedre spannet 190-320 miljarder kronor som de tidigare beräkningarna från december ifjor visade.

Trafikverket presenterade i veckan nya beräkningar som har tagits fram på uppdrag av Sverigeförhandlingen. Kostnaden för höghastighetståg landar då på 230 miljarder kronor (plus/minus 30 miljarder kronor). Dessutom presenterades kostnader för ett alternativ där Södra och Västra stambanorna uppgraderas. För att klara tåg i 200 km/h behöver det investeras 90 miljarder kronor (plus/minus 15 miljarder kronor) och för att köra tåg i 250 km/h beräknas kostnaden bli 130 miljarder kronor (plus/minus 20 miljarder kronor).

– En höghastighetsjärnväg skapar nya förbindelser och möjligheter till utveckling och tillväxt i nya större regioner. Den ökar kapaciteten och skapar ett mer robust järnvägssystem med högre tillförlitlighet för människor och gods. En uppgradering av de befintliga stambanorna med nya spår i flera sträckningar ger möjligheter för storstadsregioner att utvecklas. Vi får också en kapacitetsförstärkning, men inte i samma utsträckning som i höghastighetsalternativet, säger Lena Erixon, generaldirektör på Trafikverket i ett pressmeddelande.

Kostnadsberäkningarna kommer under de närmaste månaderna att kompletteras med flera olika nyttoanalyser och i höst väntas en samlad presentation. (News Øresund)

Läs mer: Sverige pressar kostnaden för höghastighetsjärnväg

Läs mer

Få vårt nyhetsbrev

E-postadress


Aktuella nyheter

Danmark8 april, 2021

Danska regeringen vill bygga ut tågstationen vid Köpenhamns flygplats och göra vändspår för tåg från Sverige – föreslår utredning av S-tåg på Kystbanen till Helsingör

Bygg ut tågstationen vi Köpenhamns flygplats och gör ett vändspår där så att tåg från Sverige kan få Kastrup som...

Infrastruktur9 april, 2021

En Öresundsmetro är samhällsekonomiskt lönsam enligt Köpenhamn och Malmös utredning

En tunnelbaneförbindelse, Öresundsmetro, mellan Köpenhamn och Malmö skulle ge en samhällsekonomisk avkastning i samma nivå som Cityringen i Köpenhamn och...

Infrastruktur8 april, 2021

Ny skånsk tågstrategi: tredubbling av antalet tågresor över Öresundsbron till 2040

År 2040 beräknas 100 000 dagliga tågresor under varje helgfri vardag mellan Köpenhamn och Malmö vilket är en tredubbling jämfört med...

Samhälle9 april, 2021

Utökad miljökonsekvensutredning av planerna på Köpenhamns konstgjorda ö Lynetteholmen ute på ny remiss

En utökad miljökonsekvensutredning av den jättelika konstgjorda ön Lynetteholmen som Köpenhamns Kommun vill bygga i hamninloppet har sänts ut på...

Samhälle9 april, 2021

Aktuellt i Öresundsdebatten

News Øresund samlar aktuella debattinlägg, intervjuer, krönikor och analyser från danska och svenska medier  som berör utvecklingen i Öresundsregionen Region...

Näringsliv9 april, 2021

Kjell & Company köper danskt e-handelsbolag

Hemelektronikkedjan Kjell & Company expanderar till Danmark genom köpet av det danska e-handelsbolaget Av-cables. Sedan tidigare finns Kjell & Company...

Danmark9 april, 2021

”Man betraktar grannfolk som smittkällor”

Det har varit tragiskt att bevittna hur de nordiska länderna misslyckats med att samarbeta om gränserna under coronapandemin, anser Bertel...

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.