Connect with us

Infrastruktur

Höghastighetståg väntas bli billigare än tidigare beräknat

Publicerad

den

Nya beräkningar från Trafikverket visar att höghastighetsjärnväg mellan Stockholm och Göteborg/Malmö skulle kosta 230 miljarder kronor att bygga. Det är i det nedre spannet 190-320 miljarder kronor som de tidigare beräkningarna från december ifjor visade.

Trafikverket presenterade i veckan nya beräkningar som har tagits fram på uppdrag av Sverigeförhandlingen. Kostnaden för höghastighetståg landar då på 230 miljarder kronor (plus/minus 30 miljarder kronor). Dessutom presenterades kostnader för ett alternativ där Södra och Västra stambanorna uppgraderas. För att klara tåg i 200 km/h behöver det investeras 90 miljarder kronor (plus/minus 15 miljarder kronor) och för att köra tåg i 250 km/h beräknas kostnaden bli 130 miljarder kronor (plus/minus 20 miljarder kronor).

– En höghastighetsjärnväg skapar nya förbindelser och möjligheter till utveckling och tillväxt i nya större regioner. Den ökar kapaciteten och skapar ett mer robust järnvägssystem med högre tillförlitlighet för människor och gods. En uppgradering av de befintliga stambanorna med nya spår i flera sträckningar ger möjligheter för storstadsregioner att utvecklas. Vi får också en kapacitetsförstärkning, men inte i samma utsträckning som i höghastighetsalternativet, säger Lena Erixon, generaldirektör på Trafikverket i ett pressmeddelande.

Kostnadsberäkningarna kommer under de närmaste månaderna att kompletteras med flera olika nyttoanalyser och i höst väntas en samlad presentation. (News Øresund)

Läs mer: Sverige pressar kostnaden för höghastighetsjärnväg

Läs mer

Få vårt nyhetsbrev

E-postadress

Aktuella nyheter

Politik8 juli, 2024

Sveriges Nordenminister Jessika Roswall (M) föreslås som ny EU-kommissionär

Jessika Roswall (M), som förutom Nordenminister även är EU-minister, nomineras till ny svensk EU-kommissionär efter Ylva Johansson (S). Det meddelade...

Turism/kultur4 juli, 2024

Rekordmånga museibesökare i Danmark i fjol – men biograferna tappar

Fler än någonsin besökte de danska museerna i fjol, men biobesöken har inte hämtat sig efter pandemin. I jämförelse med...

Samhälle4 juli, 2024

Konjunkturen i Öresund: Befolkningsprognoserna skruvas ner i både Sverige och Danmark – danska reallöner är återhämtade för privatanställda

På båda sidor Öresund har befolkningsprognoserna justerats ned. I Sverige uppskattas detta leda till ett minskat behov av nya bostäder...

Arbetsmarknad3 juli, 2024

Grön omställning störst när sju samarbetsprojekt får dela på 137 Interregmiljoner

Fem projekt inom Grön omställning, ett inom Hållbara transporter och ett inom Gränslös arbetsmarknad får dela på 136,7 miljoner kronor...

Infrastruktur1 juli, 2024

Trafikverket: ny Öresundsförbindelse behövs kring år 2050, men inget förslag uppfyller alla behov

Snart är det dags att påbörja arbetet mot en framtida ny förbindelse över Öresund om den ska vara på plats...

Infrastruktur4 juli, 2024

Köpenhamns överborgmästare hoppas på en dansk-svensk utredning om förbindelser över Öresund – men avvisar Landskronas planer på ett Europaspår till Köpenhamn

Köpenhamns överborgmästare Sophie Hæstorp Andersen (S) ser positivt på slutsatserna i Trafikverkets rapport om kapacitet och redundans över Öresund. Hon...

Infrastruktur4 juli, 2024

Landskronapolitikern Torkild Strandberg ställer sig bakom Trafikverkets förslag om dansk-svensk utredning om förbindelser över Öresund – “rapporten styrker oss”

“Rapporten styrker oss i att Europaspåret har de funktioner som en ny Öresundsförbindelse behöver ha för att lösa problemen i...

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.