Connect with us

Infrastruktur

Sverige pressar kostnaden för höghastighetsjärnväg

Publicerad

den

TGV Strasbourg 20080629 webb

De franska TGV höghastighetstågen har rullat i flera årtionden. En svensk höghastighetsjärnväg är tänkt att vara klar i början av 2030-talet. Genom att sänka kostnaderna med 70 miljarder till under 250 miljarder kronor hoppas Trafikverket och Sverigeförhandlingen kunna möte kritiken mot höga byggkostnader. Den nya kalkylen väntas bli offentlig den 31 maj. Foto: News Øresund

Efter att planerna på en svensk höghastighetsjärnväg ifrågasatts på grund av de höga kostnaderna har Trafikverket arbetat för att pressa prislappen från 320 till under 250 miljarder kronor. Det nya förslaget ska presenteras den 31 maj tillsammans med ett budgetalternativ där de befintliga stambanorna upprustas för att klara tågtrafik i 200 eller 250 km/h. Det uppger Sydsvenskan.

– Vi har haft en förhoppning och ambition att komma väl under 250 miljarder kronor, säger Peter Uneklint, programchef för höghastighetsbanan på Trafikverket, till Sydsvenskan.

Planerna på en svensk höghastighetsjärnväg från Stockholm till Göteborg och Malmö har under de senaste månaderna fått hård kritik för att de anses kosta för mycket. Nu har Trafikverket tagit fram en säkrare kostnadskalkyl där byggnotan minskats med cirka 70 miljarder kronor till under 250 miljarder. Kalkylen bygger på en rad förenklingar och besparingar. Järnvägen får en rakare sträckning genom Småland och kommer inte att gå omvägen via Växjö och Älmhult med Ikea. Det blir inga nya stationsbyggen i Eslöv och Helsingborg. Planerna på nya stationer  i Ulricehamn, Ljungby och  Mölndal slopas. Därmed behövs det färre broar och tunnlar. Samtidigt föreslås enklare lösningar för bullerdämpning, markförstärkning och masshantering samtidigt som tunnlarna föreslås bli enklare med ett tunnelrör med två spår i.

Enligt Sydsvenskan kommer den nya kalkylen att presenteras den 31 maj tillsammans med en budgetkalkyl där höghastighetsbanan slopas och de befintliga stambanorna rustas upp så att de klarar tåg med 200 eller 250 km/h. Enligt Niklas Lundell, huvudsekreterare för Sverigeförhandlingen som driver utredningsarbetet med höghastighetsjärnvägen, ger budgetförslaget en ökad kapacitet men inte lika hög fart samtidigt som man förlorar fördelarna med att fler storstäder kopplas till det svenska järnvägsnätet samtidigt som man förlorar möjligheten att bygga tiotusentals nya bostäder vid de nya järnvägarna. (News Øresund)

Läs mer

Få vårt nyhetsbrev

E-postadress

Aktuella nyheter

Norden3 dagar sedan

En gemensam nordisk debattredaktion diskuterades av chefredaktörer från Danmark, Sverige, Norge och Finland

En nordisk debattredaktion där gemensamma frågor kan diskuteras. Det var ett förslag som togs upp av svenska Dagens Nyheters chefredaktör...

Norden3 dagar sedan

Finland miljardsatsar på att lämna rysk spårvidd och anpassa järnvägen till europeisk standard

I Finland har järnvägen en spårvidd på 1 524 millimeter, samma som i Ryssland. Nu har Finland beslutat att stegvis...

Danmark3 dagar sedan

Gamla Lilla Bältbron fyller 90

Det är inte bara Öresundsbron som har jubileum i år – veteranen Den gamle Lillebæltsbro, som förbinder Middelfart på Fyn...

Energi3 dagar sedan

Förnybar elproduktion hotas av nya regler

I mars genomfördes en reform av det svenska elnätet som har skapat oväntat höga avgifter för elproducenter. Förnybara energislag vars...

Danmark3 dagar sedan

Försvaret av Bornholm stärks – får egen bataljon och regemente

Som ett led i en ny dansk arméplan med en utökning av personalen med 5 000 tjänster ska försvaret av...

Arbetsmarknad4 dagar sedan

Pendlarserie: Camilla Latifi kom till Malmö för kärleken – men jobbet blev kvar i Danmark

MALMÖ. Just nu ställer ett spårfel på bron till det för Öresundspendlare, med färre och långsammare tåg till följd. Men...

Politik4 dagar sedan

De svenska gränskontrollerna förlängs än en gång

Sverige fortsätter med de inre gränskontrollerna ytterligare ett halvår. När det nya tillståndet löper ut har Sverige haft ”tillfällig gränskontroll...

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.