Infrastruktur
Sverige pressar kostnaden för höghastighetsjärnväg
Efter att planerna på en svensk höghastighetsjärnväg ifrågasatts på grund av de höga kostnaderna har Trafikverket arbetat för att pressa prislappen från 320 till under 250 miljarder kronor. Det nya förslaget ska presenteras den 31 maj tillsammans med ett budgetalternativ där de befintliga stambanorna upprustas för att klara tågtrafik i 200 eller 250 km/h. Det uppger Sydsvenskan.
– Vi har haft en förhoppning och ambition att komma väl under 250 miljarder kronor, säger Peter Uneklint, programchef för höghastighetsbanan på Trafikverket, till Sydsvenskan.
Planerna på en svensk höghastighetsjärnväg från Stockholm till Göteborg och Malmö har under de senaste månaderna fått hård kritik för att de anses kosta för mycket. Nu har Trafikverket tagit fram en säkrare kostnadskalkyl där byggnotan minskats med cirka 70 miljarder kronor till under 250 miljarder. Kalkylen bygger på en rad förenklingar och besparingar. Järnvägen får en rakare sträckning genom Småland och kommer inte att gå omvägen via Växjö och Älmhult med Ikea. Det blir inga nya stationsbyggen i Eslöv och Helsingborg. Planerna på nya stationer i Ulricehamn, Ljungby och Mölndal slopas. Därmed behövs det färre broar och tunnlar. Samtidigt föreslås enklare lösningar för bullerdämpning, markförstärkning och masshantering samtidigt som tunnlarna föreslås bli enklare med ett tunnelrör med två spår i.
Enligt Sydsvenskan kommer den nya kalkylen att presenteras den 31 maj tillsammans med en budgetkalkyl där höghastighetsbanan slopas och de befintliga stambanorna rustas upp så att de klarar tåg med 200 eller 250 km/h. Enligt Niklas Lundell, huvudsekreterare för Sverigeförhandlingen som driver utredningsarbetet med höghastighetsjärnvägen, ger budgetförslaget en ökad kapacitet men inte lika hög fart samtidigt som man förlorar fördelarna med att fler storstäder kopplas till det svenska järnvägsnätet samtidigt som man förlorar möjligheten att bygga tiotusentals nya bostäder vid de nya järnvägarna. (News Øresund)
-
Danmark2 månader sedan
Från och med 1 januari 2025 är det återigen förbjudet att flagga med utländska flaggor i Danmark – de nordiska flaggorna och Tysklands undantas
-
Infrastruktur8 månader sedan
Nya tåg och ny operatör på gång för Skånetrafiken – som ständigt jobbar med punktligheten
-
Danmark11 månader sedan
Danska regeringen bidrar med miljoner till stängningen av Pusher Street på Christiania – den 6 april börjar gatan grävas upp
-
Danmark12 månader sedan
Transparency International: Danmark alltjämt minst korrupta landet i världen – Sverige på sämsta placeringen sedan mätningarna startade
-
Arbetsmarknad12 månader sedan
Nytt danskt löneavtal ger en ram på 8,8 procent under två år för 200 000 statsanställda
-
Arbetsmarknad11 månader sedan
Fler svenskar omfattas av den danska expertskatten
-
Arbetsmarknad12 månader sedan
Riksdagen röstar om id-kontrollag den 15 februari – så förbereder sig transportörerna
-
Samhälle11 månader sedan
Göteborg kan gå från sex särskilt utsatta områden till ett på tio år