Connect with us

Infrastruktur

Sverige pressar kostnaden för höghastighetsjärnväg

Publicerad

den

TGV Strasbourg 20080629 webb

De franska TGV höghastighetstågen har rullat i flera årtionden. En svensk höghastighetsjärnväg är tänkt att vara klar i början av 2030-talet. Genom att sänka kostnaderna med 70 miljarder till under 250 miljarder kronor hoppas Trafikverket och Sverigeförhandlingen kunna möte kritiken mot höga byggkostnader. Den nya kalkylen väntas bli offentlig den 31 maj. Foto: News Øresund

Efter att planerna på en svensk höghastighetsjärnväg ifrågasatts på grund av de höga kostnaderna har Trafikverket arbetat för att pressa prislappen från 320 till under 250 miljarder kronor. Det nya förslaget ska presenteras den 31 maj tillsammans med ett budgetalternativ där de befintliga stambanorna upprustas för att klara tågtrafik i 200 eller 250 km/h. Det uppger Sydsvenskan.

– Vi har haft en förhoppning och ambition att komma väl under 250 miljarder kronor, säger Peter Uneklint, programchef för höghastighetsbanan på Trafikverket, till Sydsvenskan.

Planerna på en svensk höghastighetsjärnväg från Stockholm till Göteborg och Malmö har under de senaste månaderna fått hård kritik för att de anses kosta för mycket. Nu har Trafikverket tagit fram en säkrare kostnadskalkyl där byggnotan minskats med cirka 70 miljarder kronor till under 250 miljarder. Kalkylen bygger på en rad förenklingar och besparingar. Järnvägen får en rakare sträckning genom Småland och kommer inte att gå omvägen via Växjö och Älmhult med Ikea. Det blir inga nya stationsbyggen i Eslöv och Helsingborg. Planerna på nya stationer  i Ulricehamn, Ljungby och  Mölndal slopas. Därmed behövs det färre broar och tunnlar. Samtidigt föreslås enklare lösningar för bullerdämpning, markförstärkning och masshantering samtidigt som tunnlarna föreslås bli enklare med ett tunnelrör med två spår i.

Enligt Sydsvenskan kommer den nya kalkylen att presenteras den 31 maj tillsammans med en budgetkalkyl där höghastighetsbanan slopas och de befintliga stambanorna rustas upp så att de klarar tåg med 200 eller 250 km/h. Enligt Niklas Lundell, huvudsekreterare för Sverigeförhandlingen som driver utredningsarbetet med höghastighetsjärnvägen, ger budgetförslaget en ökad kapacitet men inte lika hög fart samtidigt som man förlorar fördelarna med att fler storstäder kopplas till det svenska järnvägsnätet samtidigt som man förlorar möjligheten att bygga tiotusentals nya bostäder vid de nya järnvägarna. (News Øresund)

Läs mer

Få vårt nyhetsbrev

Aktuella nyheter

Hållbarhet24 juni, 2021

Planer på batterifabrik i hamnen i Malmö som kan skapa upp till 5 000 nya jobb

Malmö stad har erbjudit mark i norra hamnen till företaget Texel Energy Storages planerade fabrik för batterier för lagring av...

Life Science24 juni, 2021

Deltagare eniga i paneldebatt om life science-branschens möjligheter i Öresundsregionen: Fixa till skattereglerna för arbetspendling

Läkemedelsbolaget Ferring Pharmaceuticals i Köpenhamn har tillsammans med andra företag och Dansk Erhverv varit i dialog med den danska regeringen...

Näringsliv24 juni, 2021

Emma Kronqvist tar svenska produktionsbolaget Nexiko till Danmark: ”Vi vill helt klart ha samarbete”

Tre frågor till Emma Kronqvist, som håller på att starta upp ett danskt dotterbolag till det svenska tv-produktionsbolaget Nexiko. Det...

Infrastruktur24 juni, 2021

Helsingborg och Region Skåne: HH-förbindelsen kan byggas billigare

En kombinerad väg- och järnvägsförbindelse mellan Helsingborg och Helsingör kan byggas runt 6 miljarder kronor billigare än vad som är...

Life Science24 juni, 2021

Ny rapport: Mer än 900 gränspendlare hos life science-bolag i Öresundsregionen

Kontakterna på tvärs av Öresundsregionens life science-bransch är omfattande med gränspendlare, forskningssamarbeten, bolagsetableringar och investeringar. Det fastslår en ny rapport,...

Cleantech23 juni, 2021

Köpenhamn satsar på att fånga in och lagra koldioxid för att nå klimatmål 2025

2012 tog Köpenhamns kommun beslutet att bli världens första klimatneutrala huvudstad år 2025. Förra året visade en analys att man...

Samhälle24 juni, 2021

Stenkastning mot danska bilar på E65 på väg till Ystad och Bornholm blir en fråga för Danmarks och Sveriges justitieministrar

Från väg E65, som går mellan Malmö och Ystad och där många danskar färdas för att sedan ta färjan över...

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.