Infrastruktur
Sverige pressar kostnaden för höghastighetsjärnväg


De franska TGV höghastighetstågen har rullat i flera årtionden. En svensk höghastighetsjärnväg är tänkt att vara klar i början av 2030-talet. Genom att sänka kostnaderna med 70 miljarder till under 250 miljarder kronor hoppas Trafikverket och Sverigeförhandlingen kunna möte kritiken mot höga byggkostnader. Den nya kalkylen väntas bli offentlig den 31 maj. Foto: News Øresund
Efter att planerna på en svensk höghastighetsjärnväg ifrågasatts på grund av de höga kostnaderna har Trafikverket arbetat för att pressa prislappen från 320 till under 250 miljarder kronor. Det nya förslaget ska presenteras den 31 maj tillsammans med ett budgetalternativ där de befintliga stambanorna upprustas för att klara tågtrafik i 200 eller 250 km/h. Det uppger Sydsvenskan.
– Vi har haft en förhoppning och ambition att komma väl under 250 miljarder kronor, säger Peter Uneklint, programchef för höghastighetsbanan på Trafikverket, till Sydsvenskan.
Planerna på en svensk höghastighetsjärnväg från Stockholm till Göteborg och Malmö har under de senaste månaderna fått hård kritik för att de anses kosta för mycket. Nu har Trafikverket tagit fram en säkrare kostnadskalkyl där byggnotan minskats med cirka 70 miljarder kronor till under 250 miljarder. Kalkylen bygger på en rad förenklingar och besparingar. Järnvägen får en rakare sträckning genom Småland och kommer inte att gå omvägen via Växjö och Älmhult med Ikea. Det blir inga nya stationsbyggen i Eslöv och Helsingborg. Planerna på nya stationer i Ulricehamn, Ljungby och Mölndal slopas. Därmed behövs det färre broar och tunnlar. Samtidigt föreslås enklare lösningar för bullerdämpning, markförstärkning och masshantering samtidigt som tunnlarna föreslås bli enklare med ett tunnelrör med två spår i.
Enligt Sydsvenskan kommer den nya kalkylen att presenteras den 31 maj tillsammans med en budgetkalkyl där höghastighetsbanan slopas och de befintliga stambanorna rustas upp så att de klarar tåg med 200 eller 250 km/h. Enligt Niklas Lundell, huvudsekreterare för Sverigeförhandlingen som driver utredningsarbetet med höghastighetsjärnvägen, ger budgetförslaget en ökad kapacitet men inte lika hög fart samtidigt som man förlorar fördelarna med att fler storstäder kopplas till det svenska järnvägsnätet samtidigt som man förlorar möjligheten att bygga tiotusentals nya bostäder vid de nya järnvägarna. (News Øresund)
-
Danmark6 månader sedan
Från och med 1 januari 2025 är det återigen förbjudet att flagga med utländska flaggor i Danmark – de nordiska flaggorna och Tysklands undantas
-
Infrastruktur12 månader sedan
Nya tåg och ny operatör på gång för Skånetrafiken – som ständigt jobbar med punktligheten
-
Danmark11 månader sedan
Danskt trepartsavtal om CO2-avgift för lantbruket klart – visar att 2030-målet för utsläppen nås
-
Infrastruktur11 månader sedan
Klart hur en Öresundsmetro skulle ansluta till Malmö
-
Norden11 månader sedan
Möjligt att betala med mobilen över Öresund när Vipps lanseras i Sverige i höst
-
Näringsliv9 månader sedan
Saab vill bygga nästa generations stridsflygplan
-
Näringsliv9 månader sedan
Brittiskt företag bygger lyxoutlet i skånska Löddeköpinge – konkurrerar med danska Ringsted Outlet
-
Samhälle12 månader sedan
Danmark skriver ner befolkningsprognosen – väntas nå 6 miljoner invånare 2028