Connect with us

Infrastruktur

Sverige pressar kostnaden för höghastighetsjärnväg

Publicerad

den

TGV Strasbourg 20080629 webb

De franska TGV höghastighetstågen har rullat i flera årtionden. En svensk höghastighetsjärnväg är tänkt att vara klar i början av 2030-talet. Genom att sänka kostnaderna med 70 miljarder till under 250 miljarder kronor hoppas Trafikverket och Sverigeförhandlingen kunna möte kritiken mot höga byggkostnader. Den nya kalkylen väntas bli offentlig den 31 maj. Foto: News Øresund

Efter att planerna på en svensk höghastighetsjärnväg ifrågasatts på grund av de höga kostnaderna har Trafikverket arbetat för att pressa prislappen från 320 till under 250 miljarder kronor. Det nya förslaget ska presenteras den 31 maj tillsammans med ett budgetalternativ där de befintliga stambanorna upprustas för att klara tågtrafik i 200 eller 250 km/h. Det uppger Sydsvenskan.

– Vi har haft en förhoppning och ambition att komma väl under 250 miljarder kronor, säger Peter Uneklint, programchef för höghastighetsbanan på Trafikverket, till Sydsvenskan.

Planerna på en svensk höghastighetsjärnväg från Stockholm till Göteborg och Malmö har under de senaste månaderna fått hård kritik för att de anses kosta för mycket. Nu har Trafikverket tagit fram en säkrare kostnadskalkyl där byggnotan minskats med cirka 70 miljarder kronor till under 250 miljarder. Kalkylen bygger på en rad förenklingar och besparingar. Järnvägen får en rakare sträckning genom Småland och kommer inte att gå omvägen via Växjö och Älmhult med Ikea. Det blir inga nya stationsbyggen i Eslöv och Helsingborg. Planerna på nya stationer  i Ulricehamn, Ljungby och  Mölndal slopas. Därmed behövs det färre broar och tunnlar. Samtidigt föreslås enklare lösningar för bullerdämpning, markförstärkning och masshantering samtidigt som tunnlarna föreslås bli enklare med ett tunnelrör med två spår i.

Enligt Sydsvenskan kommer den nya kalkylen att presenteras den 31 maj tillsammans med en budgetkalkyl där höghastighetsbanan slopas och de befintliga stambanorna rustas upp så att de klarar tåg med 200 eller 250 km/h. Enligt Niklas Lundell, huvudsekreterare för Sverigeförhandlingen som driver utredningsarbetet med höghastighetsjärnvägen, ger budgetförslaget en ökad kapacitet men inte lika hög fart samtidigt som man förlorar fördelarna med att fler storstäder kopplas till det svenska järnvägsnätet samtidigt som man förlorar möjligheten att bygga tiotusentals nya bostäder vid de nya järnvägarna. (News Øresund)

Läs mer

Få vårt nyhetsbrev

E-postadress


Aktuella nyheter

Fastighet19 november, 2020

200 000 svenska hushåll har stoppat amorteringsbetalningar som följd av coronakrisen

I våras beslutade Finansinspektionen om ett tillfälligt uppehåll i amorteringskravet för hushållens bolån. Syftet var att frigöra utrymme till konsumtion...

Okategoriserade19 november, 2020

Danmark förkortar krav på karantän efter besök i Sverige och övriga EU- och Schengenländer

Danska Udenrigsministeriet har ändrat på reglerna i sin avrådan från att göra icke nödvändiga resor till länder inom EU och...

Näringsliv19 november, 2020

18 företagsledare i upprop för dansk satsning på gröna bränslen till flyg och tunga transporter

Danska staten måste ta ledartröjan och finansiera den första utbyggnaden av produktion av nya gröna bränslen baserade på havsbaserad vindkraft....

Infrastruktur19 november, 2020

Om tre veckor tas driften av Öresundstågen över av SJ Öresund AB

Den 13 december är SJ Öresund AB ny operatör för Öresundstågstrafiken i södra Sverige och för den svenska delen av...

Infrastruktur19 november, 2020

Lunds spårväg får digital invigning

Den 12 december ska Lunds nya spårväg invigas. I veckan beslutade politikerna i staden att firandet ska ske digitalt som...

Samhälle18 november, 2020

Covid-19 restriktionerna för Skåne förlängs – nya nationella riktlinjer väntas tas fram för jul och nyår

De skärpta allmänna råden som gäller i Skåne för att hindra smittspridningen av covid-19 förlängs till och med den 13...

Infrastruktur18 november, 2020

40 procent av Köpenhamns flygplats stängs ner

Som en följd av det stora passagerarfallet väljer Köpenhamns flygplats att stänga ner 40 procent av flygplatsen för att spara...

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.