Connect with us

Infrastruktur

Sverige pressar kostnaden för höghastighetsjärnväg

Publicerad

den

TGV Strasbourg 20080629 webb

De franska TGV höghastighetstågen har rullat i flera årtionden. En svensk höghastighetsjärnväg är tänkt att vara klar i början av 2030-talet. Genom att sänka kostnaderna med 70 miljarder till under 250 miljarder kronor hoppas Trafikverket och Sverigeförhandlingen kunna möte kritiken mot höga byggkostnader. Den nya kalkylen väntas bli offentlig den 31 maj. Foto: News Øresund

Efter att planerna på en svensk höghastighetsjärnväg ifrågasatts på grund av de höga kostnaderna har Trafikverket arbetat för att pressa prislappen från 320 till under 250 miljarder kronor. Det nya förslaget ska presenteras den 31 maj tillsammans med ett budgetalternativ där de befintliga stambanorna upprustas för att klara tågtrafik i 200 eller 250 km/h. Det uppger Sydsvenskan.

– Vi har haft en förhoppning och ambition att komma väl under 250 miljarder kronor, säger Peter Uneklint, programchef för höghastighetsbanan på Trafikverket, till Sydsvenskan.

Planerna på en svensk höghastighetsjärnväg från Stockholm till Göteborg och Malmö har under de senaste månaderna fått hård kritik för att de anses kosta för mycket. Nu har Trafikverket tagit fram en säkrare kostnadskalkyl där byggnotan minskats med cirka 70 miljarder kronor till under 250 miljarder. Kalkylen bygger på en rad förenklingar och besparingar. Järnvägen får en rakare sträckning genom Småland och kommer inte att gå omvägen via Växjö och Älmhult med Ikea. Det blir inga nya stationsbyggen i Eslöv och Helsingborg. Planerna på nya stationer  i Ulricehamn, Ljungby och  Mölndal slopas. Därmed behövs det färre broar och tunnlar. Samtidigt föreslås enklare lösningar för bullerdämpning, markförstärkning och masshantering samtidigt som tunnlarna föreslås bli enklare med ett tunnelrör med två spår i.

Enligt Sydsvenskan kommer den nya kalkylen att presenteras den 31 maj tillsammans med en budgetkalkyl där höghastighetsbanan slopas och de befintliga stambanorna rustas upp så att de klarar tåg med 200 eller 250 km/h. Enligt Niklas Lundell, huvudsekreterare för Sverigeförhandlingen som driver utredningsarbetet med höghastighetsjärnvägen, ger budgetförslaget en ökad kapacitet men inte lika hög fart samtidigt som man förlorar fördelarna med att fler storstäder kopplas till det svenska järnvägsnätet samtidigt som man förlorar möjligheten att bygga tiotusentals nya bostäder vid de nya järnvägarna. (News Øresund)

Läs mer

Få vårt nyhetsbrev

E-postadress

Aktuella nyheter

Infrastruktur7 augusti, 2022

SJ ökar investeringarna i nya tåg till 19 miljarder kronor

Under juli beslutade statliga svenska tågföretaget SJ att köpa 25 nya regionaltåg från spanska CAF för cirka tre miljarder svenska...

Cleantech7 augusti, 2022

Danska Ørsted ska bygga världens största havsbaserade vindkraftspark utanför nordöstra England

UK Department for Business, Energy and Industrial Strategi har tilldelat den danska energikoncernen Ørsted ett avtal om att bygga världens...

Cleantech7 augusti, 2022

Eurowind Energy planerar miljardsatsning i fem danska energicentra med vindkraft, solceller, batterilagring och grön bränsleproduktion

Eurowind Energy planerar en miljardinvestering i fem nya danska energicentra med landbaserade vindkraftverk, solcellsanläggningar, batterilagring av el, biogas och produktion...

Forskning7 augusti, 2022

Tre danska och svenska universitet med på europeisk tio-i-topplista över flest startade enhörningsföretag

I Stockholm och Köpenhamns finns tre av Europas tio ledande universitet när det gäller hur många så kallade enhörningsföretag som...

Danmark5 augusti, 2022

Svensk teknikkonsult rådgivare när Danmark bygger energiö i Nordsjön för vindkraftsel till 10 miljoner hushåll

Den svenska teknikkonsulten Sweco uppger i ett pressmeddelande att de har fått i uppdrag att bistå statliga danska Energistyrelsen med...

Samhälle5 augusti, 2022

Nordiska dagar på skånska Drakamöllan

Med start på söndag samlas under tre dagar medlemmarna och stipendiaterna från Drakamöllan Nordiskt Forums tidigare möten med målet att...

Samhälle3 augusti, 2022

Finland, Danmark, Sverige och Norge i topp i Sustainable Development Report – men den globala utvecklingen har stagnerat

Fyra nordiska länder ligger i topp på Sustainable Development Report som visar hur långt världens länder kommit när det gäller...

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.