Connect with us

Infrastruktur

Sverige pressar kostnaden för höghastighetsjärnväg

Publicerad

den

TGV Strasbourg 20080629 webb

De franska TGV höghastighetstågen har rullat i flera årtionden. En svensk höghastighetsjärnväg är tänkt att vara klar i början av 2030-talet. Genom att sänka kostnaderna med 70 miljarder till under 250 miljarder kronor hoppas Trafikverket och Sverigeförhandlingen kunna möte kritiken mot höga byggkostnader. Den nya kalkylen väntas bli offentlig den 31 maj. Foto: News Øresund

Efter att planerna på en svensk höghastighetsjärnväg ifrågasatts på grund av de höga kostnaderna har Trafikverket arbetat för att pressa prislappen från 320 till under 250 miljarder kronor. Det nya förslaget ska presenteras den 31 maj tillsammans med ett budgetalternativ där de befintliga stambanorna upprustas för att klara tågtrafik i 200 eller 250 km/h. Det uppger Sydsvenskan.

– Vi har haft en förhoppning och ambition att komma väl under 250 miljarder kronor, säger Peter Uneklint, programchef för höghastighetsbanan på Trafikverket, till Sydsvenskan.

Planerna på en svensk höghastighetsjärnväg från Stockholm till Göteborg och Malmö har under de senaste månaderna fått hård kritik för att de anses kosta för mycket. Nu har Trafikverket tagit fram en säkrare kostnadskalkyl där byggnotan minskats med cirka 70 miljarder kronor till under 250 miljarder. Kalkylen bygger på en rad förenklingar och besparingar. Järnvägen får en rakare sträckning genom Småland och kommer inte att gå omvägen via Växjö och Älmhult med Ikea. Det blir inga nya stationsbyggen i Eslöv och Helsingborg. Planerna på nya stationer  i Ulricehamn, Ljungby och  Mölndal slopas. Därmed behövs det färre broar och tunnlar. Samtidigt föreslås enklare lösningar för bullerdämpning, markförstärkning och masshantering samtidigt som tunnlarna föreslås bli enklare med ett tunnelrör med två spår i.

Enligt Sydsvenskan kommer den nya kalkylen att presenteras den 31 maj tillsammans med en budgetkalkyl där höghastighetsbanan slopas och de befintliga stambanorna rustas upp så att de klarar tåg med 200 eller 250 km/h. Enligt Niklas Lundell, huvudsekreterare för Sverigeförhandlingen som driver utredningsarbetet med höghastighetsjärnvägen, ger budgetförslaget en ökad kapacitet men inte lika hög fart samtidigt som man förlorar fördelarna med att fler storstäder kopplas till det svenska järnvägsnätet samtidigt som man förlorar möjligheten att bygga tiotusentals nya bostäder vid de nya järnvägarna. (News Øresund)

Läs mer

Få vårt nyhetsbrev

E-postadress

Aktuella nyheter

Danmark13 juni, 2024

Folkemødet 2024 har invigts – det största någonsin med över 3 400 planerade evenemang

”Och så kom solen fram” utbrast årets värd för huvudscenen Søren Pind på torsdagsförmiddagen när den danska politikfestivalen Folkemødet för...

Danmark13 juni, 2024

Norden går mot strömmen i EU-valet – rödgröna står för största ökningarna

Det blev ingen nordisk högervåg när danskarna, svenskarna och finnarna gick och röstade i EU-valet. Nere på kontinenten var den...

Danmark13 juni, 2024

Förstatliga dansk sjukvård eller inför fler sjukvårdsregioner – två av förslagen från kommissionen för framtidens danska hälso- och sjukvårdssystem

Avskaffa regionerna och förstatliga den danska sjukvården med en central driftsorganisation och 8-10 administrativa enheter, ersätt dagens fem regioner med...

Hållbarhet12 juni, 2024

Malmös KSO Katrin Stjernfedlt Jammeh blir president för det globala hållbarhetsnätverket ICLEI

ICLEI – Local Governments for Sustainability är ett globalt nätverk för hållbar stadsutveckling med 2 500 städer och regioner som...

Danmark12 juni, 2024

Ännu en dansk färjelinje blir svenskägd – Gotlandsbolaget köper linjen Köpenhamn-Oslo av DFDS

Svenska Gotlandsbolaget köper färjelinjen Köpenhamn-Frederikshavn-Oslo för cirka 400 miljoner danska kronor av danska DFDS. I köpet ingår två bil- och...

Danmark12 juni, 2024

På måndag inviger Danmarks kung Frederik X det första tunnelelementet till Fehmarn Bält-förbindelsen

På måndag kommer Danmarks kung Frederik X att inviga det första 217 meter långa tunnelelementet till Fehmarn Bält-tunneln. Det kommer...

Arbetsmarknad12 juni, 2024

Om tre år kommer det att saknas 38 000 yrkesutbildade i Region Hovedstaden

En ny analys från Region Hovedstaden visar att det kommer att saknas upp emot 38 000 fackutbildade personer i regionen...

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.