Danmark
Danska regeringen vill skära i tågsatsning
Det saknas pengar i den oljefinansierade danska Togfonden. Därför vill den danska Venstre-regeringen skära kraftigt i planerna på att modernisera järnvägsnätet. Bland annat slopas tanken på den så kallade timmemodellen som handlar om att öka hastigheten på de danska järnvägarna till 250 kilometer i timmen så att restiden mellan de större danska städerna minskar till en timme. Det pågående bygget av en järnväg för 250 kilometer i timmen mellan Köpenhamn och Ringsted och bättre järnväg till den kommande Fehmarn bält-tunneln påverkas inte. Det framgår av handlingar från danska Finansministeriet som läckt ut till Danmarks Radio och Altinget.
Det finns två problem med den så kallade Togfonden som ska finansiera en omfattande moderniseringen av det slitna danska järnvägsnätet. Dels var inte den nuvarande Venstre-regeringen med bakom överenskommelsen som träffades 2013, dels har de beräknade skatteintäkterna från den danska Nordsjöoljan krympt i takt med världsmarknadspriset på olja. Nya beräkningar från Finansministeriet visar att Togfonden saknar 15,5 av 28,5 miljarder danska kronor. Venstres transportminister Hans Christian Schmidt har därför meddelat att de satsningar som Togfonden ska finansiera nu måste minskas i omfattning, vilket väcker protester såväl hos oppositionen som hos borgmästarna i de berörda städerna. Transportministern har tidigare uttalat sig om att Danmark inte får underlåta att även satsa på biltrafiken.
Av de handlingar som läckt ut framgår att regeringen i ett första utspel endast vill satsa 7,6 miljarder danska kronor på upprustningen av den danska järnvägen men samtidigt räknar Finansministeriet med att det fortfarande kommer att finnas 13 miljarder i Togfonden. Det innebär att det finns utrymme att förhandla med de övriga partierna i Folketinget och att det kan bli fler delprojekt som till slut förverkligas. Enligt dokumenten som Danmarks Radio och Altinget tagit del av har i dagsläget endast 7 av 18 delförslag fått klartecken, däribland: en så kallad fly-over och perronger vid Ny Ellebjerg Station i Köpenhamn, elektrifiering av järnvägen mellan Roskilde och Kalundborg och av järnvägen mellan Fredericia förbi Aarhus och fram till Aalborg.
Den pågående utbyggnaden av en höghastighetsjärnväg för 250 kilometer i timmen från Köpenhamn via Köge till Ringsted och vidare modernisering av järnvägen ner till Rödby påverkas inte eftersom dessa satsningar ingår i avtalet om bygget av en kommande tunnel under Fehmarn bält. (News Øresund)
-
Samhälle31 mars, 2020
Corona i Danmark och Sverige: Detta har hänt
-
Samhälle14 juli, 2020
Utrikesdepartementet förlänger reseavrådan till Danmark fram till den 29 juli
-
Infrastruktur23 januari, 2020
Tågvärden som blivit Öresundspendlarnas favorit
-
Samhälle2 juli, 2020
Danmark öppnar gränsen för invånarna i Blekinge och Kronoberg – Skåne närmar sig gränsöppning
-
Samhälle21 maj, 2020
Sverige behandlas på samma sätt som övriga Norden och Tyskland när Danmark börjar öppna upp gränsen – affärsresor möjliga från måndag
-
Samhälle28 maj, 2020
5 100 bilar kom från besök i Sverige och 2 000 från Bornholm vid den danska köbildningen på Öresundsbron i söndags
-
Samhälle8 juli, 2020
Skåne klarar kravet på låg smittnivå – Danmark väntas ge besked om gränsöppning över Öresund under torsdagen
-
Norden29 maj, 2020
Svenskar upplever orättvisa när de stoppas medan finländarna får korsa gränsen