Connect with us

Danmark

Det saknas 15,5 miljarder till dansk tågsatsning

Publicerad

den

Mer än hälften av finansieringen saknas i Togfonden som ska bekosta elektrifieringen och snabbare järnvägsförbindelser mellan de större danska städerna. Enligt nya beräkningar från Finansministeriet kommer det att saknas 15,5 av de 28,5 miljarder danska kronor som ska finansiera Togfonden. Anledningen är att finansieringen bygger på en ökad beskattning av den danska nordsjöoljan som tappat kraftigt i värde.

Timemodellen är det danska uttrycket för att skapa en tågförbindelse som ska ta en timme  Köpenhamn – Odense, Odense – Aarhus och Aarhus – Aalborg. För att timemodellen ska bli verklighet krävs en elektrifiering och upprustning av den danska järnvägen för hastigheteter på 250 km/h kompletterat med nya broar och till vissa delar nya bansträckningar. Själva timemodellen beräknas kosta 14,8 miljarder danska kronor att förverkliga och totalt väntas togfonden innehålla järnvägssatsningar till ett värde av 28,5 miljarder danska kronor. Problemet är att finansieringen bygger på en ökad beskattning av den danska nordsjöoljan som fallit värde i takt med världsmarknadspriset.

Nyligen presenterade Finansministeriet nya beräkningar som visar att oljeprisfallet gör att tågfonden endast beräknas få in 13 av 28,5 miljarder kronor. Beslutet om Togfonden fattades av den förra danska regeringen med socialdemokraterna i spetsen genom en överenskommelse med Dansk Folkeparti. Venstre stod inte bakom överenskommelsen och är det parti som nu innehar regeringsmakten. Budskapet från Venstregeringen är tydligt – det måste ske besparingar. Det har redan ifrågasatts om en ny bro över Vejle Fjord på Jylland för 4,2 miljarder ska byggas. Togfonden innehåller även en kostnadsreserv på 5,2 miljarder kronor. Nu är parterna bakom Togfonden kallade till förhandlingar.  (News Øresund)

Läs mer

Få vårt nyhetsbrev

E-postadress


Aktuella nyheter

Life Science22 april, 2021

Stort internationellt intresse för nordiska och dansk-svenska life science-evenemang

Nordic Life Science Days, som normalt arrangeras i Malmö, drog i år ett större utländskt intresse, framför allt från investerare....

Infrastruktur22 april, 2021

Dansk-svensk infrastrukturkommission för Greater Copenhagen-regionen föreslås

Det behövs fler investeringar i infrastrukturen kring Öresund och länderna behöver blicka över nationsgränserna i planeringen. Det menar regionala politiker...

Infrastruktur22 april, 2021

Greater Copenhagens möte med Folketingets transportutskott framskjutet

Sophie Hæstorp Andersen (S), Region Hovedstadens regionrådsformand, och Tue David Bak, vd Greater Copenhagen Committee, skulle ha träffat Folketingets transportutskott...

Forskning22 april, 2021

Malmö prisas som årets studentstad

Sveriges förenade studentkårer (SFS) har utsett Malmö till årets studentstad 2021/2022, med motiveringen att staden inte räds nya utmaningar, har...

Norden22 april, 2021

Mindre reklamintäkter men fler digitala prenumeranter för nordiska medier under corona

Reklamintäkterna för nyhetsmedierna i Norden har minskat kraftigt under coronapandemin, men samtidigt har intresset för nyheterna och att teckna digitala...

Samhälle22 april, 2021

Närmare 3 300 personer flyttade över Öresund under 2020

Under 2020 flyttade 3 257 personer över Öresund. Det är tre procent fler än under 2019 och är stort sett...

Samhälle22 april, 2021

Attraktivt att flytta till Skåne under 2020

Skåne var den region i Sverige som attraherade flest invånare från övriga landet förra året. Runt 24 600 personer flyttade till...

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.