Connect with us

Danmark

Det saknas 15,5 miljarder till dansk tågsatsning

Publicerad

den

Mer än hälften av finansieringen saknas i Togfonden som ska bekosta elektrifieringen och snabbare järnvägsförbindelser mellan de större danska städerna. Enligt nya beräkningar från Finansministeriet kommer det att saknas 15,5 av de 28,5 miljarder danska kronor som ska finansiera Togfonden. Anledningen är att finansieringen bygger på en ökad beskattning av den danska nordsjöoljan som tappat kraftigt i värde.

Timemodellen är det danska uttrycket för att skapa en tågförbindelse som ska ta en timme  Köpenhamn – Odense, Odense – Aarhus och Aarhus – Aalborg. För att timemodellen ska bli verklighet krävs en elektrifiering och upprustning av den danska järnvägen för hastigheteter på 250 km/h kompletterat med nya broar och till vissa delar nya bansträckningar. Själva timemodellen beräknas kosta 14,8 miljarder danska kronor att förverkliga och totalt väntas togfonden innehålla järnvägssatsningar till ett värde av 28,5 miljarder danska kronor. Problemet är att finansieringen bygger på en ökad beskattning av den danska nordsjöoljan som fallit värde i takt med världsmarknadspriset.

Nyligen presenterade Finansministeriet nya beräkningar som visar att oljeprisfallet gör att tågfonden endast beräknas få in 13 av 28,5 miljarder kronor. Beslutet om Togfonden fattades av den förra danska regeringen med socialdemokraterna i spetsen genom en överenskommelse med Dansk Folkeparti. Venstre stod inte bakom överenskommelsen och är det parti som nu innehar regeringsmakten. Budskapet från Venstregeringen är tydligt – det måste ske besparingar. Det har redan ifrågasatts om en ny bro över Vejle Fjord på Jylland för 4,2 miljarder ska byggas. Togfonden innehåller även en kostnadsreserv på 5,2 miljarder kronor. Nu är parterna bakom Togfonden kallade till förhandlingar.  (News Øresund)

Läs mer

Få vårt nyhetsbrev

E-postadress

Aktuella nyheter

Infrastruktur12 timmar sedan

SJ lämnar Stockholms pendeltåg 2026 – oklart vem som tar över

SJ Stockholmståg kommer inte att fortsätta driva Stockholms pendeltåg efter 2026, när nuvarande avtal upphör att gälla. Bolaget anser inte...

Infrastruktur13 timmar sedan

EU-medel stöder byggandet av 5G-järnvägsinfrastruktur i Skandinavien – Öresundsbrokonsortiet deltar i projektet

Telekommunikationen inom järnvägsinfrastrukturen i Skandinavien ska förbättras med ett nytt 5G-system som kommer att underlätta förbindelsen mellan förare, övervakare och trafikledare....

Cleantech14 timmar sedan

Danska Energistyrelsen fick inte in några bud på någon av de tre havsbaserade vindkraftsparkerna i Nordsjön

Inga bud kom in i torsdags förra veckan på någon av de tre havsbaserade vindkraftsparkerna i Nordsjön som danska staten...

Samhälle4 dagar sedan

Köpenhamns flygplats i Kastrup växer snabbare och har nu 31 procent fler passagerare än Arlanda

En hög tillväxt i antal passagerare gör Köpenhamns flygplats roll som skandinavisk hub allt tydligare. Den danska flygplatsen är störst...

Arbetsmarknad5 dagar sedan

Oro för unga gränspendlare och fokus på digitala hinder vid Greater Copenhagen Task Force-möte

Flera medlemmar i Greater Copenhagen Task Force var överens om att måndagens möte på svenska ambassaden i Köpenhamn resulterade i...

Intervjuer5 dagar sedan

Jessica Rosencrantz: Jag tar med mig min uppväxt i Öresund i mitt arbete som minister

News Øresund träffade en entusiastisk svensk EU- och Nordenminister på svenska ambassaden i Köpenhamn måndagen den 2 december. Här deltog...

Hållbarhet5 dagar sedan

Nytt stort stenrev i Köpenhamns hamn

By & Havn och WWF Världsnaturfonden står bakom ett 2 000 kubikmeter stort stenrev i Nordhavnsbassängen i Köpenhamn. Stenrevet är...

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.