Connect with us

Turism/kultur

Med humorn som verktyg vill Skånetrafiken göra sig mer känd bland danska resenärer

Publicerad

den

Med kampanjen "Sverige er kun en togtur væk" vill Skånetrafiken få danska resenärer att bekanta sig med Skånetrafikens reseapp. Bild: Skärmdump från youtube

Skånetrafiken och Lunds kommun har båda avsikten att börja marknadsföra sig mer mot den danska sidan Öresund. Sedan Skånetrafiken den 11 december tog över ansvaret för Öresundstågen över sundet så vill de nå ut till danskarna och göra Skånetrafiken-appen bekant även i Danmark. Skånetrafikens reklamfilm med humoristisk twist har lanserats och kommer att synas i tv-kanaler och i Köpenhamn fram till nyår.

I och med tidtabellsskiftet den 11 december tog Skånetrafiken över ansvaret för Öresundstågen mellan Sverige och Danmark, ända fram till slutstationen Østerport/Nivå. I och med förändringen har Skånetrafiken lanserat en hemsida på danska och utbildat sin kundtjänstpersonal i danska språket för att kunna ta emot frågor från resenärerna och hjälpa till med till exempel ersättningsärenden. Det gav även en möjlighet att börja marknadsföra sig mer riktat till grannlandet, säger Hanna Ivarsson, kommunikations- och marknadsansvarig på Skånetrafiken.

– När vi tog över tågtrafiken till Köpenhamn fick vi möjligheten att marknadsföra oss till danskarna också. Men det är inte bara resor vi vill sälja in utan också att de ska använda vår app. Skånetrafiken är ett ganska okänt begrepp som varumärke, man åker ju med Öresundstågen, men Skånetrafikens app är ju vår så man behöver få in Skånetrafiken också, säger hon.

En reklamfilm (klicka för att se filmen) har lanserats som kommer att visas i TV2, Discovery och Viaplay fram till nyår, men också i sociala medier och på baksidan på bussar i Köpenhamnsområdet. I filmen syns en dansk som lite i hemlighet tycker om Sverige, men som helst inte vill erkänna det, och som gärna besöker Sverige. Att använda humorn som grepp har Skånetrafiken börjat använda sig mer av.

– Man får testa olika grepp för att se vad som fungerar eftersom det är en ny marknad för oss. Men vi hoppas att detta är ett bra sätt att sticka ut. Att komma ut i bruset, säger Hanna Ivarsson.

Har ni fått någon respons än?

– Mina danska vänner tycker den är fantastisk.

När kampanjen är avslutad kommer Skånetrafikens marknadsavdelning göra en djupare analys av kampanjen och hur de har nått ut. Under våren planeras även ett event för att lära danskar att köpa biljett i appen och olika nedslag kommer att ske till exempel vid skollov och under sommaren, berättar Hanna Ivarsson.

Även Lunds kommun, genom Visit Lund och handelsföreningen, har planerat att genomföra annonskampanjer i Danmark under våren för att öka kännedomen på andra sidan sundet om staden. Detta efter att en undersökning bland 300 medborgare på Själland visade att kunskapen om Lund är relativt låg.

Är det en trend att svenska kommuner, företag och verksamheter nu riktar mer marknadsföring mot Danmark?
Hanna Ivarsson menar att det är ett bra tillfälle att vidga sin marknad utanför Skåne, både med anledning av det rådande konjunkturläget och eftersom valutaskillnaden gör det billigt för danskarna att besöka Skåne.
– För några år sedan var det ju svårare att få över danskar till Sverige, och det var istället svenskarna som åkte över, men på grund av den svenska kronans låga värde så har det nu ändrats. På turistsidan är det ju en ökning av danskar som kommer till Sverige, säger hon.

(News Øresund – Erik Ottosson)

 

Läs mer: Lund vill locka fler danska besökare via mediekampanjer – låg kännedom om staden visar ny undersökning på Själland

Läs mer

Få vårt nyhetsbrev

E-postadress

Aktuella nyheter

Fastighet1 december, 2023

Nära 10 000 hållbarhetscertifieringar har utfärdats till svenska fastigheter – snart skärps kraven på branschen ännu mer

Sedan de första svenska byggnaderna hållbarhetscertifierades år 2007 har ytterligare nära 10 000 följt i deras spår. Omkring ett dussintal olika...

Samhälle1 december, 2023

Öresundsdebatten vecka 48: slående likhet mellan danska och svenska tv-serier, nordiskt kultursamarbete och Köpenhamn utan parallellsamhällen

Inga parallellsamhällen i Köpenhamn, ingen öppen droghandel i Sollentuna, samarbeten mellan nordiska kulturmöten och en “unik” svensk tv-serie som visat...

Arbetsmarknad1 december, 2023

3 000 personer besökte konferens för mänskliga rättigheter i Helsingborg

Temat för årets upplaga av MR-dagarna (Mänskliga rättighetsdagarna) var Rätten till utbildning och arbete. Konferensen, som arrangerades i Helsingborg den...

Samhälle1 december, 2023

Dansk-svensk kunskapsresa med fokus på energi

Samarbetsprojekt över Öresund inom hållbarhet, Köpenhamns år som världsarkitekturhuvudstad och de danska satsningarna på havsbaserad vindkraft. Det var ämnen som...

Danmark1 december, 2023

Köpenhamn utreder avgift på turister

På torsdagskvällen beslutade en majoritet av politikerna i Köpenhamns borgerrepræsentation (kommunfullmäktige) att utreda om den danska huvudstaden ska införa en...

Hållbarhet30 november, 2023

Nordens miljö- och klimatministrar undertecknar gemensam klimatdeklaration inför Cop28

Initiativet till en gemensam nordisk klimatdeklaration till FN:s klimattoppmöte Cop28 i Dubai som inleds under torsdagen kommer från Island, som...

Energi30 november, 2023

Danska Ørsted vill storsatsa på vindkraft i Sverige – väntar fortfarande på besked från regeringen om Skånes Havsvindpark

Energibolaget Ørsted, med danska staten som majoritetsägare, storsatsar på att bygga havsbaserad vindkraft i Sverige. Kontor har etablerats i Malmö...

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.