Connect with us

Turism/kultur

Med humorn som verktyg vill Skånetrafiken göra sig mer känd bland danska resenärer

Publicerad

den

Med kampanjen "Sverige er kun en togtur væk" vill Skånetrafiken få danska resenärer att bekanta sig med Skånetrafikens reseapp. Bild: Skärmdump från youtube

Skånetrafiken och Lunds kommun har båda avsikten att börja marknadsföra sig mer mot den danska sidan Öresund. Sedan Skånetrafiken den 11 december tog över ansvaret för Öresundstågen över sundet så vill de nå ut till danskarna och göra Skånetrafiken-appen bekant även i Danmark. Skånetrafikens reklamfilm med humoristisk twist har lanserats och kommer att synas i tv-kanaler och i Köpenhamn fram till nyår.

I och med tidtabellsskiftet den 11 december tog Skånetrafiken över ansvaret för Öresundstågen mellan Sverige och Danmark, ända fram till slutstationen Østerport/Nivå. I och med förändringen har Skånetrafiken lanserat en hemsida på danska och utbildat sin kundtjänstpersonal i danska språket för att kunna ta emot frågor från resenärerna och hjälpa till med till exempel ersättningsärenden. Det gav även en möjlighet att börja marknadsföra sig mer riktat till grannlandet, säger Hanna Ivarsson, kommunikations- och marknadsansvarig på Skånetrafiken.

– När vi tog över tågtrafiken till Köpenhamn fick vi möjligheten att marknadsföra oss till danskarna också. Men det är inte bara resor vi vill sälja in utan också att de ska använda vår app. Skånetrafiken är ett ganska okänt begrepp som varumärke, man åker ju med Öresundstågen, men Skånetrafikens app är ju vår så man behöver få in Skånetrafiken också, säger hon.

En reklamfilm (klicka för att se filmen) har lanserats som kommer att visas i TV2, Discovery och Viaplay fram till nyår, men också i sociala medier och på baksidan på bussar i Köpenhamnsområdet. I filmen syns en dansk som lite i hemlighet tycker om Sverige, men som helst inte vill erkänna det, och som gärna besöker Sverige. Att använda humorn som grepp har Skånetrafiken börjat använda sig mer av.

– Man får testa olika grepp för att se vad som fungerar eftersom det är en ny marknad för oss. Men vi hoppas att detta är ett bra sätt att sticka ut. Att komma ut i bruset, säger Hanna Ivarsson.

Har ni fått någon respons än?

– Mina danska vänner tycker den är fantastisk.

När kampanjen är avslutad kommer Skånetrafikens marknadsavdelning göra en djupare analys av kampanjen och hur de har nått ut. Under våren planeras även ett event för att lära danskar att köpa biljett i appen och olika nedslag kommer att ske till exempel vid skollov och under sommaren, berättar Hanna Ivarsson.

Även Lunds kommun, genom Visit Lund och handelsföreningen, har planerat att genomföra annonskampanjer i Danmark under våren för att öka kännedomen på andra sidan sundet om staden. Detta efter att en undersökning bland 300 medborgare på Själland visade att kunskapen om Lund är relativt låg.

Är det en trend att svenska kommuner, företag och verksamheter nu riktar mer marknadsföring mot Danmark?
Hanna Ivarsson menar att det är ett bra tillfälle att vidga sin marknad utanför Skåne, både med anledning av det rådande konjunkturläget och eftersom valutaskillnaden gör det billigt för danskarna att besöka Skåne.
– För några år sedan var det ju svårare att få över danskar till Sverige, och det var istället svenskarna som åkte över, men på grund av den svenska kronans låga värde så har det nu ändrats. På turistsidan är det ju en ökning av danskar som kommer till Sverige, säger hon.

(News Øresund – Erik Ottosson)

 

Läs mer: Lund vill locka fler danska besökare via mediekampanjer – låg kännedom om staden visar ny undersökning på Själland

Läs mer

Få vårt nyhetsbrev

E-postadress

Aktuella nyheter

Samhälle27 januari, 2023

Snart blir det billigare att bilpendla över bron: ”Du kan åka hur mycket du vill för ett fast pris i månaden”

För att göra det mer attraktivt att åka över sundet kommer Øresundsbro Konsortiet sänka priset för de som pendlar med...

Samhälle27 januari, 2023

Vestas vd om coronastängningen av bron: ”Det får aldrig hända igen”

Vestas är en av världens största vindkrafttillverkare, med huvudkontor i Aarhus och kontor i både Köpenhamn och i Malmö. Det...

Arbetsmarknad27 januari, 2023

Svenska gränspendlare bidrog med 8,8 miljarder danska kronor till Danmarks BNP under 2021

8,8 miljarder danska kronor till den danska ekonomin. Så mycket bidrog de 11 600 svenska medborgare som under 2021 pendlade...

Politik27 januari, 2023

Danska Nordenministerns nya rådgivare har personlig koppling till Sverige: ”Förståelsen av varandra har dessvärre blivit ganska liten”

För Uffe Tang – särskild rådgivare till Danmarks nya Nordenminister sedan drygt en vecka – har svensk politik kommit att...

Samhälle26 januari, 2023

Mer än 97 procent danskar när 68 000 åskådare såg danska herrlandslaget inleda handbolls-VM i Malmö Arena

Det blev en dansk succé när danska herrlandslaget spelade de inledande rundorna av handbolls-VM i Malmö Arena. Danmark gick vidare...

Politik26 januari, 2023

Tredje gången Greater Copenhagen arrangerar Task Force möte med danska och svenska ministrar

Den 31 januari arrangeras Greater Copenhagen Task Force för tredje gången. I Köpenhamn kommer Danmarks och Sveriges Nordenministrar Louise Schack...

Danmark26 januari, 2023

Nytt lagförslag om Köpenhamns flygplats ute på remiss – förskjutning av tvärbanan skapar plats till fler flygplan

På onsdagen sändes ett lagförslag om ramarna för utvecklingen av Köpenhamns flygplats ut på remiss (høring). En viktig del i...

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.