Connect with us

Infrastruktur

Malmö stad har tagit fram en rapport om metroförbindelse över sundet – kan motsvara upp till elva fulla Öresundståg i timmen

Publicerad

den

En Öresundsmetro hade avlastat Citytunneln, som beräknas nå sin maxkapacitet 2040, enligt rapport från Malmö stad. Foto: Henrik Smångs/News Øresund

När Fehrman Bält-förbindelsen är klar 2029 väntas godstrafiken över Öresundsbron öka kraftigt och vid 2040 väntas maxkapaciteten för bland annat Citytunneln ha nåtts. Ett sätt att tackla oron för störningar i tågtrafiken är enligt Malmö stad att ansluta till Köpenhamnsmetron. Nu har Malmö stad tagit fram en rapport som visar att en Öresundsmetro hade avlastat järnvägssystemet.

Rapporten är framtagen av ingenjörs- och designföretaget Afry för Malmö stads räkning. Den bygger på offentliga uppgifter, och visar att en metro skulle kunna motsvara upp till elva fulla Öresundståg per timme och riktning över Öresund. Samtidigt skulle kapacitet över bron frigöras för både gods- och fjärrtåg.

Tågtrafiken väntas öka när Fehrman Bält-tunneln invigs 2029 

När Fehrman Bält-förbindelsen väntas vara klar 2029 kommer godstrafiken över Öresundsbron att öka ytterligare. En slutsats rapporten drar är att både kapaciteten och redundansen, det vill säga systemets förmåga att hantera störningar, skulle öka med en Öresundsmetro.

Miljardinvesteringar behövs för Öresundsbrons landanslutningar

Det dansk-svenska Interregprojektet ”Ett sammanhängande transportsystem i Greater Copenhagen” har tidigare föreslagit att landanslutningarna på båda sidor sundet behöver byggas ut för 9,6 miljarder svenska kronor. Bland insatserna finns en utbyggnad av Kastrup station, fler spår mellan Ørestad och Kalvebod och planskilda korsningar mellan stambanan och stationen på Malmö C liksom vid Svågertorp.

Järnvägen byggs ut på danska sidan  

På den danska sidan Öresundsbron genomförs nu en utbyggnad av järnvägen. Statliga Sund & Bælt har en lista med flera projekt som i juni 2021 beslutades genom det politiska avtalet “Infrastrukturplan 2035” mellan partierna i Folketinget. Det rör sig bland annat om ett så kallat overhalingsspor (omkörningsspår, red.) för godståg vid Kalvebod samt en utbyggnad av tågstationen vid Köpenhamns flygplats i Kastrup som utöver fler spår till passagerartåg även omfattar ett vändspår för svenska tåg. Danmark har redan invigt en ny höghastighetsjärnväg för 250 km/h mellan Köpenhamn och Ringsted medan den fortsatta sträckningen ner till Rødbyhavn byggs ut till dubbelspår med 200 km/h. Dessutom byggs en ny Storstrømsbro för tåg och bil.

Efter midsommar presenteras en analys av järnvägens behov i Skåne

På den svenska sidan Øresundsbron invigs i slutet av året utbyggnaden av järnvägen mellan Malmö och Lund till fyra spår. Trafikverket, Öresundbron och Svedab har också lämnat ett förslag till den svenska regeringen på en ytterligare utbyggnad av järnvägen i Skåne och sagt att Svedab kan stå för medfinansieringen. Efter midsommar väntas Trafikverket presentera den analys som på regeringens uppdrag görs med fokus på kapacitetshöjande åtgärder i det skånska järnvägssystemet. I utredningen ska beaktande till effekterna av den kommande Fehmarn Bält-förbindelsen tas.

En Öresundsmetro skulle avlasta bron, enligt analys

Med en station vid Västra hamnen och sedan vidare mot Malmö C menar Afry att den föreslagna Öresundsmetron avlastat Citytunneln, som är den del av järnvägsnätet som först väntas nå sitt kapacitetstak 2040. Ett maximerat kapacitetsutnyttjande medför, enligt rapporten, hög störningskänslighet.

Köpenhamn och Malmö lobbar för en Öresundsmetro

Köpenhamn och Malmö driver metrofrågan gemensamt, men inga beslut är fattade. Förutom en Öresundsmetro görs för närvarande en svensk nationell utredning som omfattar ytterligare två förslag om fasta förbindelser: HH-förbindelsen mellan Helsingör och Helsingborg och Europaspåret mellan Landskrona och Köpenhamn. (News Øresund)

Läs mer: Dansk-svenskt förslag: Bygg ut Öresundsbrons landanslutningar för 9,6 miljarder SEK

Linus Eriksson: ”Jag upplever faktiskt att regeringen nu pratar om Fehmarn Bält-förbindelsen och dess påverkan på Sverige”

Läs mer

Få vårt nyhetsbrev

E-postadress

Aktuella nyheter

Energi22 februari, 2024

Svenska brister i el-beredskap strider mot EU-förordning

Sverige bryter mot en EU-förordning från 2017 som bestämmer hur tillförlitligt och säkert ett lands elsystem ska vara i kriser,...

Fastighet22 februari, 2024

Svenska fastighetsinvesteringar i Danmark: två nya försäljningar och ett förvärv

Det svenska fastighetsbolaget Corem har sålt en fastighet på Frederiksberg för 890 miljoner svenska kronor. Fastigheten Porcelænshaven, som är uthyrd...

Hållbarhet22 februari, 2024

Historisk ökning av laddstolpar i både Sverige och Danmark under 2023

Aldrig tidigare har antalet publika laddstolpar ökat så mycket i både Sverige och Danmark som under 2023. Men inget av...

Samhälle21 februari, 2024

Trafikrekord med nästan 100 000 dagliga personresor med bil, tåg och färja över Öresund under 2023 – trendbrott för tågtrafiken

Tågresandet över Öresundsbron ökade med 15,6 procent under 2023, till drygt 13 miljoner passagerare ­– en betydligt högre nivå än...

Norden21 februari, 2024

Nordiska museet tar dig på en resa genom Nordens liv och kultur på Nordbor-utställningen

Nordbor är är Nordiska museets största utställning någonsin. Utställningen öppnade 10 februari och handlar om människor och livet i Norden...

Samhälle21 februari, 2024

Göteborg kan gå från sex särskilt utsatta områden till ett på tio år

2020 fanns det sex, i dag finns det fyra och 2030 kan det bara finnas ett ”särskilt utsatt område” kvar...

Energi21 februari, 2024

Lene Skole föreslås bli ny styrelseordförande i danska vindkraftsföretaget Ørsted

Danmarks största energibolag Ørsted föreslår att Lundbeckfondens vd Lene Skole blir ny styrelseordförande. Hon har varit vice ordförande i Ørsted...

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.