Connect with us

Life Science

Life Science-kampanj ska locka talanger till Greater Copenhagen

Publicerad

den

Novo Nordisk är ett av de sju företag som hittils är knutna till Copanhagen Capacitys och Invest in Skånes Life Science-kampanj. Foto: News Øresund

I samarbete med Invest in Skåne arrangerar Copenhagen Capacity en internationell kampanj som ska försöka locka de bästa talangerna i världen inom Life Science till Öresundsregionen. Kampanjen lockar med den skandinaviska välfärdsmodellen, plus den kultur och de sociala förhållanden som regionen är känd för.

Det råder brist på kvalificerad arbetskraft inom Life Science-branschen. Därför arrangerar Copenhagen Capacity och Invest in Skåne, som båda arbetar med det gemensamma varumärket Greater Copenhagen, en kampanj som ska få fler talanger till regionens Life Science-företag. Inom Life Science benämns Öresundsregionen också som Medicon Valley, vilket beskrivs som ”en av de största öppna sektorerna för innovation inom Life Science i Europa”.

– Medicon Valley är en av Nordeuropas starkaste Life Science-kluster. Men regionen är samtidigt okänd bland internationella Life Science-specialister som attraktiv karriärdestination. Med kampanjen kommer vi dels titta på kunskapen om karriärmöjligheterna inom Life Science-klustret och samtidigt locka internationella Life Science-specialister till företagens lediga tjänster, säger Nikolaj Lubanski, chef för Copenhagen Capacity talangavdelning, till News Øresund och fortsätter:

– Samtidigt är Life Science-klustret ett av regionens absoluta starkaste fästen. Därför väljer vi nu att sätta fokus på att exportera denna bransch.

Det som sticker ut med Medicon Valley och Greater Copenhagen är den speciella välfärdsmodellen, företagens organisatoriska struktur och den kulturella livsstilen, menar Copenhagen Capacity. Det är bland annat dessa parametrar som utnyttjas i samtal med potentiella kandidater. På det sättet lockas Life Science-talanger inte bara utifrån en professionell arbetsmiljö utan också av de sociala och kulturella fördelar som Öresundsregionen har att bjuda på.

– Vi försöker övertyga dem med argument om en bättre livsstil, balans mellan jobb och fritid, plan hierarki, välfärdsmodell och så vidare. På så sätt kan vi mobilisera ett intresse för våran del av världen. Vi försöker också nå de delar av världen där företagen inte själva har kunskap eller resurser att nå potentiella kandidater, framförallt Syd- och Östeuropa och Latinamerika. USA och Storbritannien är också intressant då det finns många internationella kandidater som överväger sitt nästa karriärsteg just nu, säger Dan Rosenberg till News Øresund.

Ett exempel på en tidigare kampanj från Copenhagen Capacity är ”Fintech Campaign som sträckte sig från februari 2016 till april 2017. Kampanjen uppnådde 175 000 unika besökare på sin hemsida och lockade 935 sökande samt 13 företag med 36 lediga tjänster.

(News Øresund – Nicklas Bunck Sørensen Andersen)

Fakta: Registrerade företag, kandidater och förväntad nytta av kampanjen

Än så länge är sju företag knutna till kampanjen, bland annat Novo nordisk, CP Kelco och Leo Pharma. Kampanjen har plats för runt 10–15 företag. Företagen betalar 25 000 danska kronor för att få tre jobbannonser synliga under kampanjen och Copenhagen Capacity ska hitta mellan två och tio kvalificerade kandidater för varje tjänst.

På andra sidan finns kandidaterna som via kampanjen kan ansöka om att bli screenade av Copenhagen Capacity i hoppet om att få en anställningsintervju. Historiskt har det gått bra för liknande kampanjer, säger Dan Rosenberg:

– Vi har genomfört fem riktade kampanjer sedan sommaren 2016 och de deltagande företagen har bjudit in 438 internationella kandidater till samtal genom dem. Vi har i dag fler än 5 000 internationella kandidater i våran databas som vi också löpande försöker matcha med företagens lediga tjänster, säger han och fortsätter:

– Vi räknar med att ta emot uppemot 1 500 ansökningar via Life Science-kampanjen.

Continue Reading

Få vårt nyhetsbrev


Aktuella nyheter

Danmark21 september, 2019

Jakob Ellemann-Jensen och Inger Støjberg valda till ny ledning för Venstre

Som väntat valdes Jakob Ellemann-Jensen på lördagen till ny ordförande och ledare för det danska liberala partiet Venstre. Någon motkandidat...

Bostad/fastighet20 september, 2019

Svenska Niam köper Copenhagen Towers

Kontors- och hotellfastigheten Copenhagen Towers i Köpenhamnsstadsdelen Ørestad har fått svenska ägare. Det är investeringsbolaget Niam som har förvärvat fastigheten...

Politik19 september, 2019

Högt tempo när Greater Copenhagen låter konsult ta fram ny kommunikationsstrategi

Det dansk-svenska politiska samarbetet Greater Copenhagen Kommitté måste göra regionens varumärke och den egna verksamheten mera känd och synlig såväl...

Danmark19 september, 2019

På lördag väljer Venstre ny partiledare – striden står om vice-posten

Jakob Ellemann-Jensen – från och med lördag är det med största sannolikhet namnet på Danmarks främsta oppositionsledare. Då håller Venstre...

Arbetsmarknad19 september, 2019

Højbjerre Brauer Schultz ska beräkna ekonomiska potentialen för Greater Copenhagens arbetsmarknad

Vilka gränshinder finns som hindrar en välfungerande arbetsmarknad över Öresund och vilka potentiella produktivitetsvinster kan uppstå om dessa tas bort....

Samhälle19 september, 2019

Peter Krogsgaard tillförordnad sekretariatschef för Greater Copenhagen Committee

När Greater Copenhagen Committees sekretariatschef Sara Røpke slutar den 30 september, efter bara 18 månader på jobbet, går Peter Krogsgaard...

Samhälle19 september, 2019

Navets vd Göran Hellström ny dansk konsul i Helsingborg

I förra veckan flyttade Danmarks konsulat i Helsingborg till konsultföretaget Navets lokaler på Järnvägsgatan med Öresund endast ett stenkast bort....

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.