Näringsliv
Kritik mot ointresse för skandinavisk transportplan

Dansk Industris branschdirektör Michael Svane och Per Bondemark, ordförande i Näringslivets Transportråd Sverige sände tillsammans med en norsk kollega ett önskemål till transportministrarna i Danmark, Sverige och Norge om en gemensam skandinavisk transportplan. Det dröjde fem månader innan ministrarna svarade med ett nej. Foto: News Øresund – Johan Wessman
Det dröjde fem månader innan transportministrarna i Danmark, Sverige och Norge brydde sig om att besvara ett önskemål från näringslivet om en gemensam skandinavisk transportplan. Deras svar var nej, det behövs inte.
Michael Svane, branschdirektör i Dansk Industri, är kritisk till transportministrarnas ointresse av att samarbeta över ländergränserna.
Tillsammans med svenska Näringslivets Transportråd och norska NHO Transport och Logistik sände Dansk Industri den 6 november i fjor ett brev till de skandinaviska transportministrarna där de förslår att de tre länderna skapar en gemensam transportplan.
– Efter fem månader fick vi ett svar från transportministrarna där de skriver att det inte finns behov av en skandinavisk transportplan eftersom det gränsöverskridande perspektivet finns med i de nationella planerna, säger Michael Svane.
– Jag har tittat i de nationella planerna och det gränsöverskridande perspektivet försvinner där. Men ska industrins produkter komma ut på världsmarknaden måste vi ha en fungerande infrastruktur. Visste ni att 20 procent av den svenska exporten passerar Danmark?
Michael Svane berättade om brevet och ministrarnas ointresse vid onsdagens slutkonferens i Stockholm för projektet the Scandinavian 8 million city, som drivit frågan om en höghastighetsjärnväg mellan Oslo och Köpenhamn. Vid konferensen fick han stöd i sin uppfattning av bland annat Region Skånes ordförande Pia Kinhult (M) som besviket konstaterade att den nya svenska transportplanen som presenterades tidigare i veckan saknade nästan alla inslag av gränsöverskridande utblickar.
– Det perspektivet fanns med i den förra transportplanen, säger Pia Kinhult. (News Øresund)
-
Danmark3 månader sedan
Från och med 1 januari 2025 är det återigen förbjudet att flagga med utländska flaggor i Danmark – de nordiska flaggorna och Tysklands undantas
-
Infrastruktur9 månader sedan
Nya tåg och ny operatör på gång för Skånetrafiken – som ständigt jobbar med punktligheten
-
Danmark11 månader sedan
Danska regeringen bidrar med miljoner till stängningen av Pusher Street på Christiania – den 6 april börjar gatan grävas upp
-
Arbetsmarknad12 månader sedan
Fler svenskar omfattas av den danska expertskatten
-
Samhälle12 månader sedan
Göteborg kan gå från sex särskilt utsatta områden till ett på tio år
-
Danmark11 månader sedan
Ny prognos: Köpenhamn växer med 120 000 invånare fram till 2060
-
Infrastruktur12 månader sedan
Öresundsbron klarar fyrdubbling av tågtrafiken för gods och passagerare – men det kräver ytterligare en sänktunnel mellan Pepparholm och Kastrup
-
Samhälle12 månader sedan
Greater Copenhagens vd går till Innovation Skåne