Infrastruktur
Kraftiga vindar bromsar brotrafiken


I fjol var det vindvarningar på Öresundsbron i sammanlagt 392 timmar, det vill säga mer än en timme om dagen i snitt. Bild: News Øresund – Johan Wessman.
Under nästan 400 timmar förra året blåste det så mycket att vindkänsliga fordon avråddes från att köra över bron. Det visar en sammanställning som Øresundsbron gjort åt News Øresund.
– Det är otroligt höga siffror, säger broexperten Niels Jørgen Gimsing.
När det blåser kraftigt, särskilt från sidan, kan åkturen över Öresundsbron bli skakig. Vid 15 sekundmeter eller mer rekommenderas därför vindkänsliga fordon, som husvagnar och tomma skåpbilar, att vänta medan bilar får köra över sundet med sänkt hastighet.
Det är frivilligt om man vill följa rekommendationen, så länge det inte blåser riktig storm – då stängs bron av för alla fordon.
I fjol var det vindvarningar i sammanlagt 392 timmar, det vill säga mer än en timme om dagen i snitt. Mest blåser det mellan oktober och mars då envisa stormar ibland kan hålla vindkänsliga fordon borta från bron i över ett dygn.
– Det är rätt ofta som vi får rådet att vänta tills det slutat blåsa, säger Arne Lindskog, vd för A. Lindskogs Transport i Malmö som dagligen kör över bron.
Fram till oktober i år har det varit vindvarningar i sammanlagt 155 timmar.
Niels Jørgen Gimsing är professor emeritus vid Danmarks Tekniske Universitet och en av Danmarks ledande broexperter. Han förvånas över hur ofta det varnas för vind på Öresundsbron.
– Det är otroligt höga siffror, som mycket väl skulle kunna leda till överväganden om att sätta upp vindskärmar, säger Niels Jørgen Gimsing till News Øresund.
Vindskärmar, som ger lä för blåsten, skulle enligt honom minska problemet. Och det är ett förslag som Arne Lindskog ger tummen upp för.
– Rent säkerhetsmässigt skulle det bästa vara att sätta upp vindskärmar längs hela bron, även om det skulle göra utsikten tråkigare, säger han.
Enligt Caroline Ullmann-Hammer, vd för Øresundsbron, är det inte aktuellt med vindskärmar.
– Jag anser inte att det ska vara vindskärmar på bron. Det skulle vara svårt att montera dem och att få dem att fungera, säger hon.
Hon säger också att man varken har övervägt eller beslutat om trafikanterna ska skyddas från vinden. Men hon är öppen för att ompröva frågan, om många trafikanter skulle klaga på blåsten. (News Øresund – Peter Mulvany)
-
Danmark3 månader sedan
Från och med 1 januari 2025 är det återigen förbjudet att flagga med utländska flaggor i Danmark – de nordiska flaggorna och Tysklands undantas
-
Infrastruktur10 månader sedan
Nya tåg och ny operatör på gång för Skånetrafiken – som ständigt jobbar med punktligheten
-
Norden9 månader sedan
Möjligt att betala med mobilen över Öresund när Vipps lanseras i Sverige i höst
-
Danmark11 månader sedan
400-åriga renässansbyggnaden Børsen i Köpenhamn brann ned till hälften – röster höjs för att bygga upp den igen
-
IT / mobiltelefoni12 månader sedan
Mobilbetalningar blir möjliga före sommaren mellan Danmark, Norge och Finland
-
Infrastruktur9 månader sedan
Klart hur en Öresundsmetro skulle ansluta till Malmö
-
Samhälle11 månader sedan
Konjunkturen i Öresund: sysselsättningen stiger fortsatt i Danmark och inflationen i Sverige föll mer än väntat
-
Samhälle12 månader sedan
Tusentals tyskar flyttar till Sverige – ”Schwedenhaus” ny hashtag på sociala medier