Connect with us

Danmark

Säkrare drift i nya metrotåg

Publicerad

den

metro

Det nya tekniska systemet ska göra att det krävs mindre underhåll ute i spåren. Dessutom ska tågen kunna köra med 90 sekunders mellanrum i stället för 120 som på de nuvarande linjerna. Bild: News Øresund – Johan Wessman.

Den kommande Cityringen i Köpenhamn blir mer tekniskt avancerad än det nuvarande metrosystemet. Genom att en centraldator styr ännu mer ska driften bli säkrare och tågen kan köra ännu tätare, skriver den danska tidningen Ingeniøren.

Det nya systemet kallas CBTC (Communication Based Train Control) och bygger på att en annan typ av teknisk utrustning än tidigare läser av tågets position. I högre grad än tidigare ska centraldatorn ha kontroll över precis var varje tåg befinner sig.

– Då räknar centraldatorn ut hur långt det är till nästa punkt på resan och ger tåget besked om att det får köra så och så fort och så och så snabbt. Det ger större kapacitet, säger Klavs Hestbek Lund, projektchef för transportsystemet i Metroselskabet, till Ingeniøren.

En annan vinst är att det nya systemet ska kräva mindre underhåll ute i spåren, menar han. Dessutom ska tågen kunna köra med 90 sekunders mellanrum i stället för 120 som på de nuvarande linjerna.

Leverantör av det nya systemet är samma företag som till de övriga delarna av metron, ett dotterbolag till det italienska elektroteknikföretaget Ansaldo STS. (News Øresund)

Läs mer

Få vårt nyhetsbrev

E-postadress


Aktuella nyheter

Life Science16 april, 2021

Danmarks regering avsätter nära 30 miljoner danska kronor till bättre användning av hälsodata i ny life science-strategi

Life science-branschens intresseorganisationer rosar den danska regeringens nya life science-strategi, som bland annat vill skapa en gemensam plattform för bättre...

Infrastruktur16 april, 2021

Regeringen vill bygga stambanor för höghastighetståg i Sverige under 2022-2033

Regeringen vill bygga nya stambanor för höghastighetståg, men dessutom ska det finnas utrymme för satsningar på andra infrastrukturprojekt under de...

Infrastruktur16 april, 2021

Greater Copenhagen möter Folketingets transportutskott på tisdag nästa vecka – och jobbar för ett dansk-svenskt ministermöte innan sommaren

Ta nästa steg i utredningsarbetet om en HH-förbindelse i form av en förstudie och gör en dansk-svensk strategisk analys om...

Danmark16 april, 2021

Svenska finansdepartementet ser skattesmäll för Öresundspendlare som ett danskt problem

Öresundspendlare som bor i Danmark och arbetar i Sverige riskerar en skattesmäll på tiotusentals kronor för 2020, om de behövt...

Danmark16 april, 2021

Bertel Haarder: Sverige sätter stopp för skatteundantag för hemarbetande Öresundspendlare

Att det inte införs något skatteundantag för Öresundspendlare som arbetar hemifrån och därför måste betala skatt i både Danmark och...

Infrastruktur16 april, 2021

Huvudbangården kan bli ny ändhållplats för Öresundstågen enligt danska infrastrukturplanen – tågen planeras avgå och ankomma till spår 26

Spår 26 på Köpenhamns huvudbangård kan bli det nya permanenta avgångs- och ankomstspåret för tågen till och från Sverige, men...

Infrastruktur16 april, 2021

Små skillnader i punktlighet för danska och svenska tåg över Öresundsbron

Skillnaden i punktlighet för tågen som kör över Öresundsbron från Sverige till Danmark respektive från Danmark till Sverige är inte...

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.