Connect with us

Infrastruktur

Köpenhamn går med i svenskt samarbete om höghastighetståg

Publicerad

den

Den nya svenska höghastighetsbanan bör gå från Jönköping via Hässleholm, Lund och Malmö vidare till Köpenhamn. Det anser de fem kommunerna som inlett ett dansk-svenskt samarbete om höghastighetståg.

Samarbetet tillkännagavs i samband med att svenska infrastrukturministern Anna Johansson (S) i slutet av förra veckan besökte Danmarks transportminister Magnus Heunicke samt representanter från Malmö stad och Region Skåne.

De fem kommunerna uppger att de går ihop för att samverka kring frågor som rör utbyggnaden av nya stambanor för höghastighetståg från Stockholm till Göteborg och Malmö. Det väntas bli en tuff kamp om vilken sträckning som höghastighetsbanan ska få mellan Jönköping och Malmö. Men samarbetet handlar även om den vidare kopplingen mot Köpenhamn och Köpenhamns flygplats i Kastrup.
– Vi vill nu med gemensamma krafter ta oss an frågorna som rör oss i en av landets mest omfattande infrastruktursatsningar. Genom detta annorlunda samarbete säkerställer vi tillsammans hur vi på bästa sätt kan ta tillvara möjligheterna satsningen innebär i form av tillväxt, arbetstillfällen och bostadsbyggande, säger Katrin Stjernfeldt Jammeh (S), kommunstyrelsens ordförande i Malmö.

Bygget av den svenska höghastighetsjärnvägen förbereds genom Sverigeförhandlingen där statens förhandlare träffar berörda regioner och kommuner för att diskutera utformning och medfinansiering. Planerna på svenska har ett brett politiskt stöd så här långt. I Skåne och Småland finns det däremot olika uppfattningar om vilken sträckning den nya järnvägen ska få. (News Øresund)

 

Fakta: Sverigeförhandlingen skapar underlag för ny höghastighetsjärnväg

På ett unikt mandat från först Alliansregeringen och därefter den nuvarande rödgröna svenska regeringen har HG Wessberg och Catharina Håkansson fått i uppdrag att genomföra förhandlingar om bygget av en svensk höghastighetsjärnväg.

Med hjälp av ett sekretariat på totalt tio personer och med Hans Rode som utredningssekreterare ska de förhandla med kommuner och regioner längs sträckningarna för att med hjälp av ökade markvärden och regionala och lokala pengar ta fram ett förslag till en svensk höghastighetsjärnväg.

  • Den svenska höghastighetsjärnvägen ska förbinda Stockholm-Göteborg och Stockholm-Malmö med tåg som kan köra i 320 kilometer i timmen. Från Stockholm-Linköping dras den nya järnvägen till Jönköping där den delar sig mot Göteborg och Malmö.
  • Restiden mellan Göteborg och Stockholm ska bli 2 timmar och mellan Malmö och Stockholm 2,5 timmar.
  • Projektet ska även leda till ett ökat bostadsbyggande i främst Malmö, Göteborg och Stockholm. Målsättningen är att skapa 100 000 nya bostäder.
  • Finansieringen ska komma från stat, kommuner, regioner, privata investerare samt genom biljettintäkter från resenärerna. En viktig fråga i diskussionerna kring finansieringen gäller hur de ökande markvärdena vid höghastighetsbanan kan nyttjas.

Just nu pågår en faktainsamling som under 2016 övergår i en förhandlingsfas som ska vara klar under hösten 2017. Senast i december 2017 ska en slutrapport presenteras för regeringen. Två delrapporter ska lämnas redan i år som gäller markvärden samt kommersiella förutsättningar och finansiering av höghastighetjärnvägen. Den 1 juni 2016 ska nästa delrapport vara klar. Den handlar om åtgärder i storstäderna inklusive hur dessa ska medverka vid finansieringen.

 

 

 

 

 

 

 

Läs mer:

Skånska kommuner ska enas om höghastighetståg

Läs mer

Få vårt nyhetsbrev

E-postadress


Aktuella nyheter

Infrastruktur20 januari, 2021

Dansk-svenskt förslag: Bygg ut Öresundsbrons landanslutningar för 9,6 miljarder SEK

Landanslutningarna kring Öresundsbron bör byggas ut på båda sidor förbindelsen för att öka kapaciteten och kunna ta emot större trafikflöden...

Life Science21 januari, 2021

Forskare från Portugal skapar lovande biotech-företag med dansk-svenskt stöd i Lund

Biotek-företaget Asgard Therapeutics AB i Lund startades 2018 som en spinout från Lunds universitet. Företaget utvecklades med stöd från bland...

Samhälle21 januari, 2021

Danmark sätter in extra färjetur mellan Køge och Rønne i väntan på svenskt besked om transittrafik

Danmarks transportminister Benny Engelbrecht (S) meddelar att Transportministeriet avtalat med Molslinjen om att sätta in ytterligare en färjeavgång mellan Køge...

Samhälle21 januari, 2021

Gränshinderrådet vill ha bättre kontakt med den svenska regeringen inför kommande gränsbeslut

I ett brev till Sveriges inrikesminister Mikael Damberg (S) söker Nordiska Ministerrådets Gränshinderråd bättre kontakt med den svenska regeringen inför...

Politik20 januari, 2021

Regionrådspolitiker blir ny vice partiordförande för Venstre

Det blir regionsrådsordförande i Region Syddanmark Stephanie Lose som blir ny vice partiordförande för det borgerliga danska partiet Venstre. Hon...

Politik20 januari, 2021

Danska ministrar sätter press på Sverige för avtal om fast transitkorridor genom Skåne för Bornholmstrafiken

Bornholmsbon och miljöministern Lea Wermelin (S) ställer sig bakom Danmarks transportminister och utrikesminister i arbetet för att skapa ett avtal...

Samhälle20 januari, 2021

Socialt utsatta och hemlösa prioriteras när Danmark vaccinerar mot covid-19

I den fortsatta vaccineringen mot covid-19 i Danmark kommer särskilt utsatta personer med risk att bli allvarligt sjuka att prioriteras....

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.