Connect with us

Infrastruktur

Köpenhamn går med i svenskt samarbete om höghastighetståg

Publicerad

den

Den nya svenska höghastighetsbanan bör gå från Jönköping via Hässleholm, Lund och Malmö vidare till Köpenhamn. Det anser de fem kommunerna som inlett ett dansk-svenskt samarbete om höghastighetståg.

Samarbetet tillkännagavs i samband med att svenska infrastrukturministern Anna Johansson (S) i slutet av förra veckan besökte Danmarks transportminister Magnus Heunicke samt representanter från Malmö stad och Region Skåne.

De fem kommunerna uppger att de går ihop för att samverka kring frågor som rör utbyggnaden av nya stambanor för höghastighetståg från Stockholm till Göteborg och Malmö. Det väntas bli en tuff kamp om vilken sträckning som höghastighetsbanan ska få mellan Jönköping och Malmö. Men samarbetet handlar även om den vidare kopplingen mot Köpenhamn och Köpenhamns flygplats i Kastrup.
– Vi vill nu med gemensamma krafter ta oss an frågorna som rör oss i en av landets mest omfattande infrastruktursatsningar. Genom detta annorlunda samarbete säkerställer vi tillsammans hur vi på bästa sätt kan ta tillvara möjligheterna satsningen innebär i form av tillväxt, arbetstillfällen och bostadsbyggande, säger Katrin Stjernfeldt Jammeh (S), kommunstyrelsens ordförande i Malmö.

Bygget av den svenska höghastighetsjärnvägen förbereds genom Sverigeförhandlingen där statens förhandlare träffar berörda regioner och kommuner för att diskutera utformning och medfinansiering. Planerna på svenska har ett brett politiskt stöd så här långt. I Skåne och Småland finns det däremot olika uppfattningar om vilken sträckning den nya järnvägen ska få. (News Øresund)

 

Fakta: Sverigeförhandlingen skapar underlag för ny höghastighetsjärnväg

På ett unikt mandat från först Alliansregeringen och därefter den nuvarande rödgröna svenska regeringen har HG Wessberg och Catharina Håkansson fått i uppdrag att genomföra förhandlingar om bygget av en svensk höghastighetsjärnväg.

Med hjälp av ett sekretariat på totalt tio personer och med Hans Rode som utredningssekreterare ska de förhandla med kommuner och regioner längs sträckningarna för att med hjälp av ökade markvärden och regionala och lokala pengar ta fram ett förslag till en svensk höghastighetsjärnväg.

  • Den svenska höghastighetsjärnvägen ska förbinda Stockholm-Göteborg och Stockholm-Malmö med tåg som kan köra i 320 kilometer i timmen. Från Stockholm-Linköping dras den nya järnvägen till Jönköping där den delar sig mot Göteborg och Malmö.
  • Restiden mellan Göteborg och Stockholm ska bli 2 timmar och mellan Malmö och Stockholm 2,5 timmar.
  • Projektet ska även leda till ett ökat bostadsbyggande i främst Malmö, Göteborg och Stockholm. Målsättningen är att skapa 100 000 nya bostäder.
  • Finansieringen ska komma från stat, kommuner, regioner, privata investerare samt genom biljettintäkter från resenärerna. En viktig fråga i diskussionerna kring finansieringen gäller hur de ökande markvärdena vid höghastighetsbanan kan nyttjas.

Just nu pågår en faktainsamling som under 2016 övergår i en förhandlingsfas som ska vara klar under hösten 2017. Senast i december 2017 ska en slutrapport presenteras för regeringen. Två delrapporter ska lämnas redan i år som gäller markvärden samt kommersiella förutsättningar och finansiering av höghastighetjärnvägen. Den 1 juni 2016 ska nästa delrapport vara klar. Den handlar om åtgärder i storstäderna inklusive hur dessa ska medverka vid finansieringen.

 

 

 

 

 

 

 

Läs mer:

Skånska kommuner ska enas om höghastighetståg

Läs mer

Få vårt nyhetsbrev


Aktuella nyheter

Politik13 november, 2019

Satsning på brojubileum och ökad närvaro i Stockholm istället för Öresundshus under Almedalsveckan

Region Skåne och Malmö stad meddelade på onsdagen att de efter tio år sätter stopp för satsningen på den gemensamma...

Arbetsmarknad12 november, 2019

Danska gränskontrollen mot Sverige inledd – många bilister id-kontrollerades vid Öresundstunneln

Den danska gränskontrollen, för resande från Sverige, inleddes klockan 10 på tisdagen. Flera bilister som kom körande på Öresundsbron blev...

Arbetsmarknad11 november, 2019

Sänkt hastighet och endast ett körfält öppet i tunneln när dansk polis påbörjar gränskontrollen den 12 november

Sänkt fart till 50 km/h och en körbana öppen i tunneln när den danska polisen utför gränskontroller för trafiken på...

Samhälle11 november, 2019

Transferpassagerare ger stabil utveckling för Kastrup – minskat inrikesflyg pressar svenska flygplatser

Under oktober kunde Köpenhamns flygplats i Kastrup redovisa en mindre passagerarökning på 0,2 procent medan motgångarna fortsatte för de svenska...

Arbetsmarknad8 november, 2019

Polisen om de nya danska gränskontrollerna som inleds nästa vecka: Inga tåg kommer att bli försenade

På tisdag inleder dansk polis gränskontroller av resande mellan Sverige och Danmark, och då behöver resenärer på Öresundstågen kunna legitimera...

Bostad/fastighet8 november, 2019

Avhoppare från Liberal Alliance bildar nytt danskt borgerligt parti – Fremad

Ryktena har surrat i flera veckor efter de många avhoppen från ledningen i det krisdrabbade danska partiet Liberal Alliance. På...

Infrastruktur8 november, 2019

Island öppnar dörren för ett förnyat nordiskt transportsamarbete

Ett första steg mot ett förnyat nordiskt transportsamarbete togs vid Nordisk Rådets session i Stockholm i förra veckan. Islands samarbetsminister,...

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.