Connect with us

Danmark

Osäkerhet kring danskt tågavtal

Publicerad

den

Hovedbanegarden webb

Diskussionerna om ett nytt tågavtal i Danmark uppges gå trögt. Foto: News Øresund

Den danska regeringens arbete för ett brett avtal om tågtrafiken de kommande tio åren har stött på problem, uppger Berlingske. De krånglande IC4-tågen och låga oljepriser som minskar tågfondens värde skapar ovisshet i förhandlingarna.

Diskussionerna mellan regeringen och oppositionen i Danmark om ett nytt tågavtal går trögt, enligt Berlingske. Parterna är oeniga om fjärrtrafiken ska bygga på de problemtyngda IC4-tågen och om tågfonden räcker till att för att betala elektrifieringen och utbyggnaden av det danska järnvägsnätet när oljepriset rasat. Dessutom har oppositionen föreslagit upphandling av tågtrafiken, medan regeringen vill vänta till efter 2024.

På Kustbanan norr om Köpenhamn som idag trafikeras av Öresundståg är förändringar att vänta. När operatören DSB Øresunds kontrakt löper ut och bolaget upphör vid årsskiftet kommer trafiken att tas över av DSB. I början av 2020-talet planeras tågen från Sverige få vända kring Köpenhamn och inte längre trafikera Kustbanan enligt regeringens förslag. En operatör kan då bli aktuellt för Öresundstågstrafiken enligt en pågående utredning. Regeringen vill även modernisera de 24 äldsta Öresundstågen.

Enligt den danska regeringens förslag skulle tågavtalet innebära att DSB får 41,4 miljarder danska kronor till tågtrafiken under de kommande tio åren. Kraven på punktlighet ska enligt uppgifter skärpas under perioden. (News Øresund)

Läs mer

Få vårt nyhetsbrev

E-postadress


Aktuella nyheter

Danmark8 april, 2021

Danska regeringen vill bygga ut tågstationen vid Köpenhamns flygplats och göra vändspår för tåg från Sverige – föreslår utredning av S-tåg på Kystbanen till Helsingör

Bygg ut tågstationen vi Köpenhamns flygplats och gör ett vändspår där så att tåg från Sverige kan få Kastrup som...

Infrastruktur9 april, 2021

En Öresundsmetro är samhällsekonomiskt lönsam enligt Köpenhamn och Malmös utredning

En tunnelbaneförbindelse, Öresundsmetro, mellan Köpenhamn och Malmö skulle ge en samhällsekonomisk avkastning i samma nivå som Cityringen i Köpenhamn och...

Infrastruktur8 april, 2021

Ny skånsk tågstrategi: tredubbling av antalet tågresor över Öresundsbron till 2040

År 2040 beräknas 100 000 dagliga tågresor under varje helgfri vardag mellan Köpenhamn och Malmö vilket är en tredubbling jämfört med...

Samhälle9 april, 2021

Utökad miljökonsekvensutredning av planerna på Köpenhamns konstgjorda ö Lynetteholmen ute på ny remiss

En utökad miljökonsekvensutredning av den jättelika konstgjorda ön Lynetteholmen som Köpenhamns Kommun vill bygga i hamninloppet har sänts ut på...

Samhälle9 april, 2021

Aktuellt i Öresundsdebatten

News Øresund samlar aktuella debattinlägg, intervjuer, krönikor och analyser från danska och svenska medier  som berör utvecklingen i Öresundsregionen Region...

Näringsliv9 april, 2021

Kjell & Company köper danskt e-handelsbolag

Hemelektronikkedjan Kjell & Company expanderar till Danmark genom köpet av det danska e-handelsbolaget Av-cables. Sedan tidigare finns Kjell & Company...

Danmark9 april, 2021

”Man betraktar grannfolk som smittkällor”

Det har varit tragiskt att bevittna hur de nordiska länderna misslyckats med att samarbeta om gränserna under coronapandemin, anser Bertel...

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.