Danmark
Invigningen av Aarhus nya spårväg ställdes in dagen före – tillstånd beviljades inte av Trafikstyrelsen
Aarhus nya spårväg – letbanen – skull ha invigts klockan 11.3o på lördagen men sent på fredagen fick invigningen ställas in. Problem med säkerheten gjorde dock att Trafikstyrelsen på fredagen meddelade de inte kan ge letbanen de nödvändiga tillstånden. Från början var det meningen att letbanen skulle ha invigts i juni men den tidsplanen gick inte att hålla.
– Jag är naturligtvis djupt besviken över att meningsskiljaktigheter mellan Transportverket och Aarhus Letbane har lett till att letbanen inte öppnar som planerat, förklarar Aarhus borgmästare Jacob Bundsgaard (S) i en skriftlig kommentar.
Trafikstyrelsen underkänner den oberoende granskning som gjorts av Aarhus Letbane som förvaltare av den nya spårvägen. Dessutom är inte Trafikstyrelsen nöjd med dokumentationen av det säkerhetsarbete som operatören Keolis utfört. Enligt Trafikstyrelsen verkar säkerheten vara både tunn, ofärdig och osammanhängande. Redan i mars stod det klart att det ursprungliga datumet för invigningen i juni inte gick att hålla, bland annat på grund av problem med säkerhetstester. Tidigare i september krockade ett letbanetåg med en bil som stod på tvärs över skenorna. Det uppstod dock endast materiella skador.
– Det är djupt beklagligt att vi i sista minuten måste avbryta invigningen av Aarhus Letbane, ett historiskt ögonblick som vi vet att många jyllänningar hade glatt sig över. Det är vi djupt berörda och ledsna över, säger Aarhus Letbanes direktör Claus Rehfeld Moshøj i ett pressmeddelande.
– Oenigheten mellan Trafikstyrelsen och den oberoende bedömaren är överraskande för Aarhus Letbane. På motsvarande sätt är det också otillfredsställande att Keolis som operatör har misslyckats i sitt arbete med att erhålla det nödvändiga godkännandet.
Claus Rehfeld Moshøj har sedan i tisdags känt till att det fanns fel och brister såväl hos Letbanen som hos Keolis. Det uppger Danmarks Radio. Han uppger att de hade räknat med att bristerna skulle hinna rättas till och att de skulle få ett begränsat trafiktillstånd inför invigningen. Så blev det inte.
Förseningar har redan tidigare gjort att färdigställandet av letbanen dröjt. Det finns inga besked om när det nödvändiga tillståndet kan bli klart. ”Aarhus Letbane har dock en tydlig förväntan om ett det sker inom kort”. Aarhus Letbane beräknas kosta 3,5 miljarder danska kronor efter att man 2014 konstaterat att projektet blev 700 miljoner dyrare än beräknat.
I Danmark byggs för närvarande ytterligare två spårvägar.
Arbetet med Odense Letbane på Fyn har präglat staden sedan 2015. Den blir 14,5 kilometer lång, beräknas kosta tre miljarder danska kronor och ska tas i drift i slutet av 2020.
Runt Köpenhamn byggs Hovedstadens Letbane längs den så kallade Ring 3 mellan Lyngby och Ishøj. Letbanen får 28 stationer i åtta kommuner. Kostnaden är beräknad till 4,8 miljarder danska kronor plus tåg för 1,4 miljarder. Invigningen kommer att ske någon gång 2023/2024. (News Øresund)
-
Samhälle5 år sedan
Corona i Danmark och Sverige: Detta har hänt
-
Samhälle4 år sedan
Utrikesdepartementet förlänger reseavrådan till Danmark fram till den 29 juli
-
Infrastruktur5 år sedan
Tågvärden som blivit Öresundspendlarnas favorit
-
Samhälle4 år sedan
Danmark öppnar gränsen för invånarna i Blekinge och Kronoberg – Skåne närmar sig gränsöppning
-
Samhälle5 år sedan
Sverige behandlas på samma sätt som övriga Norden och Tyskland när Danmark börjar öppna upp gränsen – affärsresor möjliga från måndag
-
Samhälle5 år sedan
5 100 bilar kom från besök i Sverige och 2 000 från Bornholm vid den danska köbildningen på Öresundsbron i söndags
-
Samhälle4 år sedan
Skåne klarar kravet på låg smittnivå – Danmark väntas ge besked om gränsöppning över Öresund under torsdagen
-
Norden5 år sedan
Svenskar upplever orättvisa när de stoppas medan finländarna får korsa gränsen