Connect with us

Danmark

Invigningen av Aarhus nya spårväg ställdes in dagen före – tillstånd beviljades inte av Trafikstyrelsen

Publicerad

den

Trafikstyrelsen underkänner den oberoende bedömare som granskat underhållsplaneringen vid Aarhus Letbane samt säkerhetsdokumentationen hos operatören Keolis. Därför meddelade Trafikstyrelsen dagen innan invigningen att de inte beviljar de nödvändiga tillstånden. Foto: Aarhus Letbane

Aarhus nya spårväg – letbanen – skull ha invigts klockan 11.3o på lördagen men sent på fredagen fick invigningen ställas in. Problem med säkerheten gjorde dock att Trafikstyrelsen på fredagen meddelade de inte kan ge letbanen de nödvändiga tillstånden. Från början var det meningen att letbanen skulle ha invigts i juni men den tidsplanen gick inte att hålla.

– Jag är naturligtvis djupt besviken över att meningsskiljaktigheter mellan Transportverket och Aarhus Letbane har lett till att letbanen inte öppnar som planerat, förklarar Aarhus borgmästare Jacob Bundsgaard (S) i en skriftlig kommentar.

Aarhus letbane skulle ha invigts kl 11.30 på lördagen vid en ceremoni vid stationen i Dokk1. Nu står spåren öde under Dokk1 i avvaktan på att letbanen ska få säkerheten godkänd av Trafikstyrelsen. Foto: News Øresund

Trafikstyrelsen underkänner den oberoende granskning som gjorts av Aarhus Letbane som förvaltare av den nya spårvägen. Dessutom är inte Trafikstyrelsen nöjd med dokumentationen av det säkerhetsarbete som operatören Keolis utfört. Enligt Trafikstyrelsen verkar säkerheten vara både tunn, ofärdig och osammanhängande. Redan i mars stod det klart att det ursprungliga datumet för invigningen i juni inte gick att hålla, bland annat på grund av problem med säkerhetstester. Tidigare i september krockade ett letbanetåg med en bil som stod på tvärs över skenorna. Det uppstod dock endast materiella skador.

– Det är djupt beklagligt att vi i sista minuten måste avbryta invigningen av Aarhus Letbane, ett historiskt ögonblick som vi vet att många jyllänningar hade glatt sig över. Det är vi djupt berörda och ledsna över, säger Aarhus Letbanes direktör Claus Rehfeld Moshøj i ett pressmeddelande.
– 
Oenigheten mellan Trafikstyrelsen och den oberoende bedömaren är överraskande för Aarhus Letbane. På motsvarande sätt är det också otillfredsställande att Keolis som operatör har misslyckats i sitt arbete med att erhålla det nödvändiga godkännandet.

Claus Rehfeld Moshøj har sedan i tisdags känt till att det fanns fel och brister såväl hos Letbanen som hos Keolis. Det uppger Danmarks Radio. Han uppger att de hade räknat med att bristerna skulle hinna rättas till och att de skulle få ett begränsat trafiktillstånd inför invigningen. Så blev det inte.

Förseningar har redan tidigare gjort att färdigställandet av letbanen dröjt. Det finns inga besked om när det nödvändiga tillståndet kan bli klart. “Aarhus Letbane har dock en tydlig förväntan om ett det sker inom kort”. Aarhus Letbane beräknas kosta 3,5 miljarder danska kronor efter att man 2014 konstaterat att projektet blev 700 miljoner dyrare än beräknat.

I Danmark byggs för närvarande ytterligare två spårvägar.
Arbetet med Odense Letbane på Fyn har präglat staden sedan 2015. Den blir 14,5 kilometer lång, beräknas kosta tre miljarder danska kronor och ska tas i drift i slutet av 2020.
Runt Köpenhamn byggs Hovedstadens Letbane längs den så kallade Ring 3 mellan Lyngby och Ishøj. Letbanen får 28 stationer i åtta kommuner. Kostnaden är beräknad till 4,8 miljarder danska kronor plus tåg för 1,4 miljarder. Invigningen kommer att ske någon gång 2023/2024. (News Øresund)

 

Läs mer

Få vårt nyhetsbrev

E-postadress

Aktuella nyheter

Fastighet1 december, 2023

Nära 10 000 hållbarhetscertifieringar har utfärdats till svenska fastigheter – snart skärps kraven på branschen ännu mer

Sedan de första svenska byggnaderna hållbarhetscertifierades år 2007 har ytterligare nära 10 000 följt i deras spår. Omkring ett dussintal olika...

Samhälle1 december, 2023

Öresundsdebatten vecka 48: slående likhet mellan danska och svenska tv-serier, nordiskt kultursamarbete och Köpenhamn utan parallellsamhällen

Inga parallellsamhällen i Köpenhamn, ingen öppen droghandel i Sollentuna, samarbeten mellan nordiska kulturmöten och en “unik” svensk tv-serie som visat...

Arbetsmarknad1 december, 2023

3 000 personer besökte konferens för mänskliga rättigheter i Helsingborg

Temat för årets upplaga av MR-dagarna (Mänskliga rättighetsdagarna) var Rätten till utbildning och arbete. Konferensen, som arrangerades i Helsingborg den...

Samhälle1 december, 2023

Dansk-svensk kunskapsresa med fokus på energi

Samarbetsprojekt över Öresund inom hållbarhet, Köpenhamns år som världsarkitekturhuvudstad och de danska satsningarna på havsbaserad vindkraft. Det var ämnen som...

Danmark1 december, 2023

Köpenhamn utreder avgift på turister

På torsdagskvällen beslutade en majoritet av politikerna i Köpenhamns borgerrepræsentation (kommunfullmäktige) att utreda om den danska huvudstaden ska införa en...

Hållbarhet30 november, 2023

Nordens miljö- och klimatministrar undertecknar gemensam klimatdeklaration inför Cop28

Initiativet till en gemensam nordisk klimatdeklaration till FN:s klimattoppmöte Cop28 i Dubai som inleds under torsdagen kommer från Island, som...

Energi30 november, 2023

Danska Ørsted vill storsatsa på vindkraft i Sverige – väntar fortfarande på besked från regeringen om Skånes Havsvindpark

Energibolaget Ørsted, med danska staten som majoritetsägare, storsatsar på att bygga havsbaserad vindkraft i Sverige. Kontor har etablerats i Malmö...

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.