Connect with us

Näringsliv

Ikea satsar på större webbförsäljning

Publicerad

den

Peter Agnefjäll berättade om Ikeas framtidsplaner vid ett möte på koncernens ”globala mötesplats” Hubhult i Malmö. Foto: News Øresund – Jenny Andersson

Ikea är på väg att introducera e-handel på alla sina marknader världen över och om tio år kan e-handeln vara större än den traditionella handeln. Det sade Ikeas koncernchef Peter Agnefjäll vid ett möte i Malmö på torsdagen. Då ser han framför sig att varorna ska levereras hem till kunderna i självkörande bilar, som drivs med el från Ikeas egna vindkraftverk.

I fjol utgjorde e-handeln fem procent av Ikea-koncernens omsättning och ikea.com, som startade först år 2000, hade drygt två miljarder besökare.

– Vi tror att det kan vara ungefär tio procent om några år. Och framemot 2030 räknar vi med att detta kommer fortsätta öka rätt så radikalt, sade Peter Agnefjäll.

Utvecklingen där webbförsäljningen fördubblas vartannat år leder till nya utmaningar för möbelkoncernen. Distributionsnätverken måste byggas ut när antalet hemleveranser ökar. Dessutom stiger efterfrågan på installationsservice och monteringsservice.

I fjol omsatte Ikea ungefär 35 miljarder euro, vilket enligt Peter Agnefjäll innebär att de sålde ungefär 35 miljoner kubikmeter heminredning.

– Om vår verksamhet växer fram till mitten av nästa decennium kanske bara våra hemleveranser kommer vara i den storleken. Vi kan lägga de här varorna och komma hela vägen runt jordklotet. Och det ska vi flytta hem till kunderna på ett miljövänligt och smart sätt. Förhoppningsvis med självkörande elektriska bilar, som laddas med våra egna vindkraftverk, sade han vid efterjobbet-mötet, som arrangerades av Øresundsinstituttet i samarbete med Ikea.

Koncernchefen talade om att verksamheten är på väg att omvandlas från ett enkanals-Ikea där all försäljning skedde i varuhusen, till ett flerkanals-Ikea där kontakten i första hand sker via webben eller appar.

– Men fortfarande med VR (virtual reality, reds anm) och allt som händer där vill många provsitta soffan, man vill öppna och känna på byrån och känna kvaliteten på textilierna. Och framför allt vill man ofta träffa någon. Det är vår absoluta övertygelse att varuhusen kommer att fortsätta spela stor roll, sade Peter Agnefjäll.

I framtiden kommer ett besök på Ikea att handla allt mer om själva upplevelsen, menar han.

– Då fyller Ikea Food en viktig funktion. Så vi kommer att vara korvhandlare imorgon också.

News Øresund – Anna Palmehag

Läs mer

Få vårt nyhetsbrev

E-postadress

Aktuella nyheter

Okategoriserade1 dag sedan

News Øresund gör uppehåll över helgerna

News Øresund har ett uppehåll under kortveckorna över påsk och 1 maj. Vi är åter med nyheter om Öresundsregionen vecka...

Näringsliv2 veckor sedan

Öresundsbron 25-årsjubileum i fokus när svenskt affärsnätverk möttes i Köpenhamn

När det sydsvenska vd-nätverket Friends of Executive samlade 170 personer i en av Hotel D’Angleterres stora salar i Köpenhamn var...

Danmark2 veckor sedan

Arla Foods går samman med tysk mejerikoncern

I veckan meddelades det att Arla Foods krokar arm med sin tyska motsvarighet DMK Group, och blir därmed den största...

Danmark2 veckor sedan

Gängkriminaliteten borta från Pusher Street i Christiania

Ett år efter att Pusher Street i Christiania bokstavligen revs upp med gatsten, hashbodar och allt är droghandeln och gängkriminaliteten...

Samhälle2 veckor sedan

Flyttningen över Öresund ökar – men bara från Skåne till Östdanmark

Enligt ny statistik från Region Skåne har antalet flyttningar över Öresund ökat under året. Det beror dock inte på att...

Danmark2 veckor sedan

Kunglig närvaro vid Öresundbrons 25-årsfirande

Öresundsbron firar 25 år och precis som vid invigningen firas det med kunglig glans. Den 1 juli tar det svenska...

Danmark2 veckor sedan

Coop i Danmark tar bort plastlocken från yoghurtförpackningar

EU-bestämmelsen om att skruvlock i plast måste sitta fast på förpackningen har fått en oväntad konsekvens. I Danmark slopade Coop...

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.