Connect with us

Samhälle

I december tar SJ Öresund över Öresundstågstrafiken

Publicerad

den

SJ Öresund tar i slutet av året över driften av den svenska delen av Öresundstågstrafiken. Foto: News Øresund

Om tio månader kommer nybildade SJ Öresund AB att ta över driften och underhållet av den svenska Öresundstågstrafiken. Två år efter trafikstarten kommer avtalet även inkludera trafiken på den danska sidan Öresundsbron fram till Østerport station där tågen ska vända framöver. Under året ska 100 nya tågvärdar anställas och lika många reparatörer rekryteras för att bemanna den nya underhållsdepån i Hässleholm.

I maj förra året stod det klart att SJ vann upphandlingen om att köra den svenska Öresundstågstrafiken. I avtalet ingår ett helhetsansvar för trafiken, däribland för drift, personal, underhåll och ersättningstrafik. Avtalstiden löper från december 2020 till 2028 med option på ytterligare två år. Dessutom innefattar det även den danska trafiken fram till Østerport station från december 2022. 

Anders Gustafsson är chef för SJ Öresund. (Pressfoto)

Anders Gustafsson är chef på dotterbolaget SJ Öresund AB som har etablerats för att driva den nya trafiken. Han påbörjade sin tjänst i augusti förra året och har ägnat stor del av sin tid åt att bygga upp den nya organisationen.
– Jag har tillsatt merparten av min ledningsgrupp och deras underställda chefer. Sen håller vi på att skapa de förmågor vi ska ha i bolaget, som produktionslösningar och rutiner samt att anpassa IT-system. Med underleverantörer kommer vi att vara 700 personer drygt, i administrativa funktioner cirka 70 personer, säger han.

Kontoret i Malmö har samlokaliserats med SJ:s befintliga verksamhet plus att det ska etableras sju stycken så kallade åkstationer med arbetsplatser och pausmöjligheter för tågpersonalen i södra Sverige. Öresundstågen kör hela vägen till Göteborg, Kalmar och Karlskrona. Merparten av personalen som arbetar på Öresundstågen i den svenska delen av trafiken idag kommer att tas över från den nuvarande operatören Transdev. Dessutom ska 100 ytterligare tågvärdar rekryteras under året. 

– Det är ett avtalskrav att vi ska ha högre bemanning. Det ska finnas personal bättre tillgänglig för frågor och för intäktssäkring. Vi kommer att visera biljetter i högre utsträckning. Idag hinner tågvärdarna inte alltid scanna biljetter i hela tåget, det ska bli bättre, säger Anders Gustafsson.

I avtalet finns krav på högre punktlighet och högre kvalitet. Hur ska ni leva upp till det?
– Underhållet av tågen flyttas från Danmark till en helt nybyggd depå i Hässleholm. Där får vi en toppmodern underhållsanläggning som har kapacitet och är utrustad på ett bättre sätt än nuvarande depå. Vi bedömer därför att vi kommer att kunna göra förbättringar som leder till bättre punktlighet, fordonstillgänglighet och miljö på tågen, säger Anders Gustafsson.

Driften av depån är SJ:s ansvar och till sin hjälp har de tagit det norskägda bolaget Mantena som kommer att rekrytera 100 reparatörer för att utföra arbetet. Överflyttningen till den nya depån sker successivt så de positiva effekterna kommer troligen inte att märkas från dag ett när trafiken tas över. Liksom att den pågående renoveringen av Öresundstågen ser ut att dra ut på tiden vilket också kan påverka resenärernas upplevelse. En annan utmaning för Öresundstågstrafiken är de många banarbeten som pågår i den södra delen av landet, menar Anders Gustafsson.
– Det är fantastiskt många arbeten här en bra bit in under 2020-talet med stora ombyggnader som kommer att påverka trafiken. Det gör att vi måste jobba intensivt med planering för att få tågen att gå punktligt och undvika att det ska störa resenärerna, säger han.

Att den danska Öresundstågstrafiken inkluderas i avtalet från december 2022 ser han inte som en drastisk förändring. Däremot kan det påverka om tågen kommer i tid, tror han.
– Effekten kan bli att vi får en ökad punktlighet. Det blir ett mindre trafiksystem när tågen ska vända redan vid Østerport station och inte köra hela vägen till Helsingør. Det som tillkommer är att det blir en gränsöverskridande trafik, idag har vi ansvaret fram till landsgränsen, och en större trafikvolym. Men det är inget radikalt annorlunda, SJ har redan idag gränsöverskridande trafik in i Danmark på kommersiella linjer, säger Anders Gustafsson. (News Øresund – Jenny Andersson)

Läs mer

Få vårt nyhetsbrev

E-postadress

Aktuella nyheter

Samhälle2 dagar sedan

Svedala blir centrum för ny kollektivtrafik till Malmö Airport

Järnvägsstationen i Svedala blir i augusti 2026 knutpunkt för Skånetrafikens nya busslinje till Malmö Airport. I Svedala ska resenärer med...

Samhälle3 dagar sedan

Oro och optimism – en blandad bild av konjunkturen

Utan Novo Nordisk och den danska läkemedelsindustrins framfart hade Danmarks BNP-tillväxt varit närmare 1,5 och inte 3 procent. Samtidigt hade...

Samhälle2 dagar sedan

Öresundsdebatten vecka 6: X stämmer Lego och känd dansk gallerist hjälper svensk konstnär

X stämmer Lego och Ørsted. Känd dansk gallerist hjälper Lundakonstnär. Svensk politiker vill ta efter Danmark för att hjälpa hotade...

Danmark3 dagar sedan

Danska energiföretaget Ørsted byter vd

Efter flera år med motgångar och miljardnedskrivningar av vindkraftsprojekt i USA byter danska energibolaget Ørsted vd och koncernchef. Mads Nipper...

Fastighet3 dagar sedan

Öresundsbrons 25-årsjubileum: En möjlighet för ett närmare dansk-svenskt samarbete

Öresundsbrons 25-årsjubileum i sommar är ett utmärkt tillfälle att prata om regionens framtid och ett närmare samarbete mellan Danmark och...

Okategoriserade3 dagar sedan

Nästa vecka är det sportlov i Danmark

Den 10-14 februari har barn och ungdomar i Köpenhamn och andra stora delar av landet vinterlov. Det innebär att skolorna...

Arbetsmarknad3 dagar sedan

Rapport: Den arbetsföra befolkningen minskar i Danmark

Sverige och Danmark går nu in i en ny tid: Befolkningstillväxten saktar in, färre barn föds, andelen äldre ökar och...

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.