Connect with us

Infrastruktur

I år kan landanslutningarna till Öresundsbron börja betalas av

Publicerad

den

Øresundsbro-Konsortiet räknar med att själva Öresundsbron ska vara återbetald till år 2033. Foto: News Øresund – Johan Wessman

1 070 miljoner danska kronor i vinst före värdeförändring blev resultatet för Øresundsbro-Konsortiet under 2017, en ökning med 50 miljoner jämfört med föregående år. Nu föreslår styrelsen att motsvarande summa delas ut till den danska och svenska statens ägarbolag, så att de kan börja betala av på lånen för landanläggningarna till bron.

Såväl vägtrafik- som järnvägsintäkterna för Øresundsbro-Konsortiet ökade under 2017, samtidigt som driftskostnaderna minskade. Som News Øresund tidigare har berättat slog vägtrafiken rekord under året, och allra mest ökade fritidstrafiken. Däremot minskade antalet bilpendlare något, vilket enligt Øresundsbro-Konsortiet beror på att tågresan över sundet förenklats sedan id-kontrollerna slopats och gränskontrollerna blivit smidigare.

Enligt de senaste beräkningarna ska lånen för att bygga själva Öresundsbron inklusive tunneln och Pepparholm vara återbetalda år 2033. Ungefär samtidigt räknar Øresundsbro-Konsortiet även med att den svenska statens ägarbolag Svedab kommer att ha betalt av lånen för de svenska landanläggningarna. De danska landanläggningarna, som ägs och avbetalas av den danska statens bolag Sund & Bælt, beräknas däremot inte vara återbetalda förrän i mitten av seklet.

Landanläggningarna är de väg- och järnvägsanslutningar på den svenska och danska sidan sundet som leder fram till Öresundsbron. De danska landanläggningarna är mer omfattande än de svenska, eftersom de omfattar järnvägen via Köpenhamns flygplats i Kastrup. (News Øresund)

Läs mer: 2017 blev ett trefaldigt rekordår för Öresundsbron

Läs mer

Få vårt nyhetsbrev

E-postadress


Aktuella nyheter

Samhälle22 januari, 2021

Lastbilstrafiken ökar både över Öresundsbron och på Forseas färjor

Medan trafiken med personbilar och antalet passagerare fortsätter att minska över såväl Öresundsbron som med Forseas färjor mellan Helsingborg och...

Samhälle22 januari, 2021

Tågtrafiken minskade mer än fordonstrafiken över Öresundsbron under 2020

Medan fordonstrafiken över Öresundsbron under helåret 2020 minskade med 38 procent rasade antalet tågpassagerare över Öresund med 58 procent visar...

Samhälle22 januari, 2021

Forsea tappade varannan passagerare mellan Helsingborg och Helsingör under 2020

I likhet med Öresundsbron och Öresundstågen tappade rederiet Forsea mycket av sin trafik under covid-19 året 2020. Antalet passagerare som...

Fastighet22 januari, 2021

Tidsfristen för färdigställandet av Niels Bohr-byggnaden flyttas fram igen

Niels Bohr-byggnaden i Köpenhamn är ännu inte klar även om januari var satt som mål för inflyttning efter fyra års...

Life Science22 januari, 2021

Tillväxt i skånska life science-företag får konsultföretag att etablera Lundakontor

Konsultföretaget SDS Life Science öppnar ett nytt kontor i Lund. Framgången för små och mellanstora life science-företag i Skåne gör...

Näringsliv22 januari, 2021

Helsingborg vill flytta hamnen

Helsingborgs stad och Helsingborg Hamn har undersökt möjligheten för att flytta hamnen söderut. Detta för att kunna bygga ut hamnen...

Samhälle22 januari, 2021

Sverige stoppade transittransporter från Danmark till Norge och Finland – men öppnade sedan gränsen igen

Under några timmar på torsdagen stängdes den svenska gränsen mot Danmark för lastbilar på transitresa till Norge och Finland uppger...

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.