Connect with us

Politik

Greater Copenhagens nye chef: ”Min uppgift att lyssna på baglandet”

Publicerad

den

Greater Copenhagens nye managing director Jan Juul Christensen menar att det inte räcker med årets uppgörelse om ett nytt dansk-svenskt skatteavtal för att regionen ska nå målet om 30 000 pendlare över Öresund. Det fortsatta samarbetet i Greater Copenhagen Task Force är viktigt. Foto: News Øresund

Han har varit partisekreterare för danska Socialdemokraterna, strategisk rådgivare på public affairs-byrån Rud Pedersen och kommunikationsdirektör för Köpenhamns flygplats. Sedan den 1 augusti är Jan Juul Christensen managing director för det dansk-svenska politiska samarbetet Greater Copenhagen. I en intervju med News Øresund på sin åttonde arbetsdag pekar han fortsatt ut de tre områdena arbetsmarknad, infrastruktur och grön tillväxt som vägen framåt för ”Nordens största metropolregion”.

Att få fyra regioner och 85 kommuner – dessutom i två olika länder – att samsas om en väg framåt kan låta som en svår uppgift. Jan Juul Christensen tror att hans bakgrund som partisekreterare för Danmarks största parti, Socialdemokratiet, kan hjälpa en bit på vägen.
– Jag är van vid att jobba på flera olika politiska nivåer och balansera olika önskningar mot varandra. Jag ser det som min uppgift att lyssna på ”baglandet” och försöka hitta den gemensamma åsikten, utan att någon för den skull får veto-rätt, säger han.

Sedan den 1 augusti är han den dansk-svenska politiska samarbetsorganisationen Greater Copenhagens nye managing director. De viktigaste uppgifterna för honom och organisationen kommer fortsatt vara arbetsmarknaden, grön tillväxt och infrastrukturfrågor.

Skatteavtalet var efterlängtat, men mer krävs för att nå målet om 30 000 gränspendlare
Danmark och Sverige kom under sommaren överens om ett nytt skatteavtal, Öresundsavtalet. Den frågan har Greater Copenhagen jobbat med i två års tid, bland annat genom ”Greater Copenhagen Task Force”, som halvårsvis har samlat lokala, regionala och nationella aktörer samt ländernas ambassadörer. Nordenministrarna, men även vissa sakfrågeministrar har gästat forumet.

Greater Copenhagen Task Force ska fortsätta, men för att nå Greater Copenhagens målsättning om att det ska bli 30 000 gränspendlare till 2030 i ”Nordens största metropolregion”, krävs det mer, menar Jan Juul Christensen.
– Nu har vi ett nytt skatteavtal, vilket var en jätteviktig fråga. Men vissa saker på pensionsområdet kom inte med, och vi tittar på frågan med tredjelandsmedborgare.

Tredjelandsmedborgare, personer med medborgarskap i länder utanför EU och med uppehållstillstånd i Sverige men som inte får arbetstillstånd i Danmark, är en svår fråga i Danmark där Greater Copenhagen gärna vill vara ambitiösa, säger Jan Juul Christensen.
– Jag tror det finns en bekymring vad som händer om du öppnar upp för det, om det är folk som vill flytta från Sverige till Danmark. Men när man pratar om att vi ska ha filipiner eller indier på arbetsmarknaden i Danmark, kunde man lika gärna titta över sundet och se att det finns tredjelandsmedborgare som skulle kunna fylla de jobbfunktionerna, säger han.

Det handlar också om att riva mindre hinder på gränsen, som frågan om varför det är så få unga som studerar på tvärs över Öresund.
– Det kan vara en sådan sak som om du som dansk söker till Köpenhamns universitet men har för lågt snitt, får du förslag på andra universitet i Danmark som Roskilde eller Odense. Varför får du inte förslag på Malmö eller Lund? Vi måste skapa förståelse för att vi är en sammanhängande region.

Infrastruktur som mer än bara en ny förbindelse
Under sommaren släppte svenska Trafikverket en rapport om kapaciteten och redundansen för person- och godstrafik på väg och spår över Öresund. Jan Juul Christensen skickar med en uppmaning till den danska och svenska regeringen:
– Jag tror att det är viktigt att säga att infrastruktur är mer än bara en möjlig ny fast förbindelse. Hur kommer vi lättare runt med existerande infrastruktur rent biljettmässigt till exempel? Framöver bör vi analysera hur vi stärker arbetsmarknaden, inte bara person- och godstransporter.

 Sedan 2015 har Sverige tillfälliga gränskontroller mot Danmark, och i Danmark har regeringen aviserat hårdare kontroll mot den svenska gränsen för att förhindra gränsöverskridande kriminalitet. Gränskontroller gör det inte smidigare att pendla, säger Jan Juul Christensen, men säger menar också att effekten inte ska överdrivas.
– Det är ju politiska beslut. Men det har inte bromsat pendlingen eller fått det att gå i motsatt riktning. Med det sagt hoppas vi att vi når till en punkt när det inte är nödvändigt att ha gränskontroller längre.

Gröna omställningen är regionens styrka
Den gröna omställningen är regionens styrka, menar Jan Juul Christensen. För Greater Copenhagen handlar det om att väcka politisk medvetenhet om det.
– Det är Nordens största metropolregion. Vi har några otroligt välutbildade befolkningar och en hög grad av digitalisering. Inom det gröna området har vi några riktigt stora företag både på dansk och svensk sida som levererar lösningar och teknologier till den gröna omställningen. Kan vi göra det enklare att pendla kan vi får reducerat arbetslösheten i Sydsverige och ge Danmark den arbetskraft som är så efterfrågad på det området.
(News Øresund – Henrik Smångs)

 

Läs mer

Få vårt nyhetsbrev

E-postadress

Aktuella nyheter

IT / mobiltelefoni1 dag sedan

Nytt pilotprojekt ger längre mobiltäckning vid strömavbrott

Utanför Norrtälje har Sveriges första anläggning för reservtäckning för mobiltelefoner byggts. Folk i närheten av anläggningen ska kunna få täckning...

Samhälle1 dag sedan

Danska och svenska flygvapnen gjorde för första gången en gemensam ”julgransflygning” över Öresund

Det svenska flygvapnet har som tradition att varje år genomföra flygningar över delar av Sverige med JAS 39 Gripen i...

Kultur2 dagar sedan

Malmö konsthall 50 år – utställningen ”Torrlägg Öresund” startskottet

Nästa år fyller Malmö konsthall 50 år och det firas med tre stora utställningar, däribland ”Torrlägg Öresund” som riktar fokus...

Energi2 dagar sedan

Svenska industriföretag vill snabba upp energiproduktion – redo att betala för kärnkraft

Industrikraft, ett samarbete mellan 17 stora svenska industriföretag, är redo att ”ta en mer aktiv roll” för att säkra Sveriges...

Danmark2 dagar sedan

Gemensam dansk-svensk order på stridsfordon för 25 miljarder kronor

Danmark och Sverige har tillsammans lagt en order värd cirka 25 miljarder kronor för nya stridsfordon från BAE Systems Hägglunds...

Infrastruktur3 dagar sedan

Upphandlingskrav gör att SJ avstår från att fortsätta driva Stockholms pendeltåg

SJ Stockholmståg kommer inte att fortsätta driva Stockholms pendeltåg efter 2026, när nuvarande avtal upphör att gälla. Bolaget anser inte...

Infrastruktur3 dagar sedan

EU-medel stöder byggandet av 5G-järnvägsinfrastruktur i Skandinavien – Öresundsbrokonsortiet deltar i projektet

Telekommunikationen inom järnvägsinfrastrukturen i Skandinavien ska förbättras med ett nytt 5G-system som kommer att underlätta förbindelsen mellan förare, övervakare och trafikledare....

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.